به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پارس نماد داده، برای اینکه ۴p عملیاتی شود لازم نیست حتماً سازمانی بزرگ در اختیار داشته باشید بلکه اصول ۴P از زمانی که سازمان تنها در قالب یک گروه و یا حتی در حد یک هدف برای تجارت است، باید اجرا شود.
در این نوشتار به رابطه اجرای ۴p و میزان ارتباط کیفی آن با مطلع بودن از اطلاعات برگزاری نمایشگاههای سراسر دنیا میپردازیم. علاوه بر این مسئله تأثیر قوانین کشوری بر ۴p نیز بررسی و نتیجه آن اعلام میشود. (مرکز اطلاعرسانی مناقصه پارس نماد دادهها)
۱. آمیخته بازاریابی چیست؟ (MARKETING MIX)
آمیخته بازاریابی را اغلب با نام اختصاری ۴p میشناسند؛ که ابزاری توانمند در تعریف استراتژیهای بازاریابی است. در واقع اصول برنامهریزیهای بازاریابی بر اساس ۴p صورت میگیرد که شامل price (قیمت)، product (تولید / محصول)، promotion (ترفیع) و place (توزیع) است. آمیخته بازاریابی این است که بین این ۴ عنصر ارتباط سیستمی و هماهنگ ایجاد شود.
۲. چه ارتباطی میتواند میان اجزای ۴p و اطلاع از نمایشگاههای سراسر ایران باشد؟
پاسخ اینکه میتوان هر یک از عوامل ۴p را بهعنوان جزئی از یک تابع در نظر گرفت؛ اما در این تابع هر عامل آمیخته بازاریابی، یک متغیر وابسته است. توضیح آن به شرح زیر ارائه میشود:
- price (قیمت):
در هر سازمان اطلاع از اخبار نمایشگاهها و میزان اقبال عموم مردم در خصوص هر کالا در آن نمایشگاه، در واقع معیار خوبی برای برآورد و آیندهپژوهی در خصوص قیمت کالا است. اگر شما تولیدکننده کالای X باشید، حتماً قیمت کالا در بازار، روی تصمیم شما برای سیاستهای قیمتگذاری تاثیر میگذارد از همین رو با اطلاع از میزان عرضه و تقاضای کالای x در نمایشگاه کالای x، بهراحتی میتوانید قیمت کالای خودتان را تصویب کنید. (مرکز اطلاعرسانی مناقصات پارس نماد دادهها)
- product (محصول):
با توجه به رشد رقابت در بازارها، دیگر اینگونه نیست که برای فروش، فقط ارائه کالای خوب کافی باشد. با مشارکت در نمایشگاهها میتوانید علاوه بر برندسازی، پیشبینیهایی در خصوص کالای مورد انتظار مردم داشته باشید و محصولات تولیدی و یا بازرگانی خود را به سمتوسوی موردنظر مردم ارتقاء داده و از سود آن بهرهمند شوید.
- place (توزیع):
چنانچه در نمایشگاههای بینالمللی داخلی و خارجی شرکت کنید و یا از زمان برگزاری آن مطلع باشید، با یک تحقیقات میدانی میتوانید target market مناسب کالای خود را شناسایی کرده و عرضه محصولات خود را به آن ناحیه شروع کنید. شناسایی بازار هدف از زیربناهای «جغرافیای اقتصادی» و از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر میزان فروش سازمان است. (مرکز اطلاعرسانی مناقصات پارس نماد دادهها)
- promotion (ارتقا):
از بین مفاهیم آمیخته بازاریابی، promotion در نظر پیچیدگی بیشتری دارد ولیکن در واقع بسیار مفهوم سادهای در آن نهفته است. promotion به معنی کلیه اقداماتی است که یک سازمان انجام میدهد تا با مشتریان در ارتباط باشد. شرکت در نمایشگاهها نیز در این مقوله میگنجد. حضور در نمایشگاهها بهعنوان یک غرفه دار و یا بهعنوان یک بازدیدکننده از نمایشگاه (با پخش کردن تبلیغات سمعی، بصری، چاپی و...) میتواند تأثیرگذار باشد. چرا که در صورت انتخاب نمایشگاه تخصصی فعالیت خود، میتوانید با مصرفکننده نهایی ارتباط نزدیک داشته و فضای مناسب برای و promotion را ایجاد کنید.
حالا از منظر اطلاع از قوانین ایران و تأثیرات آن بر ۴p به مسأله بپردازیم.
- price (قیمت):
یکی از شایعترین موارد اعمال قانون که روی price تأثیر بسزایی دارد قوانین گمرکی است (اغلب منع ورود یک محصول بهصورت قانونی باعث افزایش قیمت کالا میشود) و حالا برعکس آن نیز وجود دارد به این صورت که با تصویب قانون کاهش تعرفه گمرکی برخی کالاهای وارداتی، قیمت برخی کالاهای جایگزین و غیره که در داخل تولید میشوند کاهش مییابد. هر چند که این گوشهای از مزایای مربوط به اطلاع از اخبار قوانین کشور است و میتوان مزایای بیشتری برای آن شمرد که در حوصلهی این نوشتار نمیگنجد.
- prodact (محصول)
در کشور اسلامی ایران اطلاع از قانون برای تولید کالا بسیار مهم است چرا که تولید برخی کالاها و یا تولیدات آن از برخی مواد اولیه کاملاً بهعنوان جرم شناساییشده و امکان سودآوری قانونی ندارد؛ بنابراین اطلاع از اخبار قوانین ایران بهصورت روزانه بسیار حائز اهمیت است. (مرکز اطلاعرسانی مزایده پارس نماد دادهها)
- promotion (ترفیع)
همانطور که بیشتر گفته شد مقوله promotion در خصوص راههای ارتباط شما با مشتریان و شامل مقولههایی مانند تبلیغات، فروش شخصی، روابط عمومی، پیام، رسانه و بودجه است؛ که هر کدام از این عناصر بهعنوان جزئی از یک کل، تحت تأثیر قوانین کشوری است. بهطور مثال راهکارهای تبلیغاتی، استفاده از رسانهها و... میتواند بهراحتی تحت اعمال قانون باشد؛ بنابراین اطلاع از اخبار قوانین و لوایح کشوری برای مدیران مهم است.
- place (توزیع):
توزیع کالاها از نظر حملونقل، کانالهای توزیع، پوشش بازار، مکانها و... از دغدغههای مهم مدیران است. قوانین حملونقل و... که مصوبه مجلس ایران است تأثیر به سزایی بر تعریف توابع محدودیت در برنامهریزیهای سیمپلکسی را داراست. پس نمیتوان از کنار اخبار مربوط به آن بهراحتی گذشت. (مرکز اطلاعرسانی مناقصات پارس نماد دادهها)
نتیجهگیری:
نتیجه آن که آمیخته بازاریابی (۴p) به شکل زیر از نظر کیفی تحت تأثیر اطلاع از قوانین کشور، اطلاع و مشارکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی است:
انتهای رپرتاژ خبری