شبکه خبری "ان دی تی وی" روز چهارشنبه به نقل از یک مقام اگاه اعلام کرد شرکت های خودرو سازی و موتورسیکلت سازی هند تاکنون ۱۵ هزار نیروی کار خود را اخراج کرده اند. از سوی دیگر شرکت های سازنده قطعات یدکی مجبور به اخراج بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کار خود شده اند. نمایندگی های وابسته نیز نیروی کار خود را تعدیل کرده اند.
رکود صنعت خودرو سازی که به عقیده صاحبان این صنعت به بزرگ ترین بحران در تاریخ صنعت خودروسازی هند تبدیل شده است، یک چالش بزرگ برای دولت نارندرا مودی محسوب می شود.
در شش ماه گذشته رکود تقریبا در صنعت خودرو سازی داخلی و خارجی هند گسترده شده است. شرکت ژاپنی یاماها، والیو و سوبرو فرانسه تاکنون مجبور به اخراج دوهزار و ۵۰۰ نفر از نیروی کار خود در هند شده اند. دلیل این تصمیم کاهش شدید فروش خودرو در هند بوده است.
در همین حال شرکت قطعه سازی "ویل ایندیا" قصد دارد ۸۰۰ نیروی کار خود را اخراج کند. شرکت های بزرگ خودرو سازی هند مانند تاتا موتورز، ماهیندرا و هوندا به دلیل کاهش تقاضا، سطح تولید خودرو خود را کاهش داده اند.
فروش خودرو های سواری در هند در ۹ ماه گذشته با رکود روبرو بوده است. فروش محصولات تعدادی از شرکت های خودرو سازی هند در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.
صنعت خودرو سازی هند بیش از ۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می دهد. این بخش بیش از ۳۵ میلیون نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده است.
بر اساس داده های شرکت خصوصی "سی ام آی ای"، نرخ بیکاری هند در ماه جولای سال ۲۰۱۹ به ۷.۵۵ درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در مدت مشابه سال گذشته ۵.۶۶ درصد بوده است.
بر اساس گزارش این سازمان، در ماه های اخیر هفت درصد از کارگران موقت در ۱۵ شرکت خودرو سازی هند شغل خود را از دست داده اند.
شرکت ماروتی سوزوکی که بزرگ ترین شرکت خودرو سازی هند است، در شش ماه گذشته بیش از شش درصد از نیروی کار خود را کاهش داده است.
شرکت تاتا موتورز در دو هفته گذشته مجبور به تعطیلی یک هفته ای چهار واحد تولیدی خود شده است. شرکت ماهیندرا نیز اعلام کرده است که در ماه های آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ تا ۱۵ روز با تعطیلی کامل روبرو بوده است.
شرکت هوندا از ماه جولای تاکنون تولید تعدادی از مدل های خودرو در هند را متوقف کرده است. این شرکت همچنین از ماه گذشته تاکنون تولید خودرو در واحد تولیدی خود در منطقه صنعتی نویدا واقع در نزدیکی دهلی نو را به طور کامل متوقف ساخته است.
صنعت خودروسازی هندوستان یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در سطح جهان به شمار میرود. این بازار تا مدتی پیش از این یکی از بالاترین نرخهای رشد در بازارهای متعدد خودرو در سطح جهان را در اختیار داشت.
در سالهای اخیر هندوستان از نظر تعداد خودروهای سواری و تجاری تولیدی در سطح جهان نیز از برزیل پیشی گرفته و با تولید ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱ در رده ششمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان قرار گرفت