سریال هیولا اثر مهران مدیری؛ کرامت، سلامت، اخلاق
سریال هیولا تازه ترین اثر مهران مدیری است. تهیه کنندهی این سریال سید مصطفی احمدی است. مهران مدیری بعد از سالها دوباره با پیمان قاسمخانی همکاری کرده است. د این متن قصد داریم به صورت مفصل به بررسی سریال هیولا بپردازیم، در ادامه با نت نوشت همراه باشید. سریال هیولا سریال هیولا هفتمین همکاری پیمان […] نوشته سریال هیولا اثر مهران مدیری؛ کرامت،...
سریال هیولا تازه ترین اثر مهران مدیری است. تهیه کنندهی این سریال سید مصطفی احمدی است. مهران مدیری بعد از سالها دوباره با پیمان قاسمخانی همکاری کرده است. د این متن قصد داریم به صورت مفصل به بررسی سریال هیولا بپردازیم، در ادامه با نت نوشت همراه باشید.
سریال هیولا
سریال هیولا هفتمین همکاری پیمان قاسمخانی با مهران مدیری است که نقش سرپرست نویسندگان هیولا را به عهده دارد. و امیر برادران نویسندگی این سریال را به عهده دارد. فیلمبرداری سریال هیولا در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ آغاز و پخش آن از تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در شبکهی ویدیویی آغاز شده است و قسمت جدید دوشنبهها در سراسر مراکز عرضهی فیلم در ایران توزیع میشود.
قرار است که سریال هیولا در هفده قسمت تهیه و توزیع شود. توزیع این سریال به عهدهی شرکت تصویر دنیای هنر، اول مارکت و نماوا است. و همزمان با توزیع ویدیویی کاربران میتوانند با عضویت در سایت نماوا بصورت آنلاین و یا دانلود نسخههای این سریال به تماشای آن بنشینند. سریال هیولا مانند سایر مجموعههای ساخته شدهی مهران مدیری همچون شبهای برره، قهوهی تلخ مرد هزار چهره در ژانر طنز است و از زاویهی دید طنز به مسایل و آسیبهای اجتماعی روز میپردازد.
بیشتر بخوانید: ساعت پنج عصر؛ مهران مدیری رکوردها را جابجا میکند یا فیلمش؟
مهران مدیری
مهران مدیری متولد ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران است. او اولین بار با مجموعهی طنز تلویزیونی پرواز ۵۷ شناخته شد و پس از به بازیگری و کارگردانی مجموعه تلویزیونی ساعت خوش در سال ۱۳۷۳ پرداخت. این مجموعههای تلویزیونی با نگاهی تازه و طنز به مسائل روزمره نقطهی عطفی در مجموعههای طنز تلویزیونی بود. بینندگان تلویزیونی استقبال بسیاری از این مجموعهها داشتند و تکیه کلام شخصیتهای این مجموعه در زمان پخش و مدتها بعد از آن همچنان در بین مردم رواج داشت.
ساعت خوش، جنگ ۷۷ و پلاک ۱۴مجموعهی تلویزیونی ساعت خوش چندین بازیگر را بخصوص در حوزهی طنز به مردم معرفی کرد. نصرالله رادش، رضا عطاران، ارژنگ امیر فضلی، داوود اسدی، نادر سلیمانی، یوسف صیادی، سعید آقا خانی از جملهی این بازیگران بودند. بازیگرانی که کمتر اقبال و توجه رضا عطاران را یافتند و بعد از سریال ساعت خوش تنها در چند نقش کوتاه نقش آفرینی کردند و هرگز البته موفقیت ساعت خوش را به دست نیاوردند.
بعد از آن مجموعهی تلویزیونی جنگ ۷۷، پلاک ۱۴ نیز از جمله مجموعههای ساخته شده توسط مهران مدیری بودند. در سال ۱۳۸۱ مدیری مجموعهی طنز پاورچین را ساخت و کارگردانی به عهدهی مدیری و پیمان قاسمخانی سرپرست نویسندگان بود.
برره و …برره شهری خیالی در ایران بود که شخصیت فرهاد با بازی مهران مدیری از آن به تهران آمده بود. داوود با بازی جواد رضویان شخصیت مقابل او بود که کشمکشهای این دو در خانه و محیط کار بستر مناسبی برای نگاه طنز مدیری به زندگی کارمندی، بروکراسی اداری، خرافهها و باورهای روستاها و شهرهای کوچک، فرهنگ شد.
اصطلاحات و آداب و رسوم ها، غذاها و سایر ویژگیهای فرهنگی ساخته شده برای برره و اهالیاش در بین مردم مورد استقبال واقع شد و کلماتی چون پاچه خواری(تملق)، نخودچی خوران(غیبت) وارد دایرهی لغات مردم شد و حالا هم بعد از سالهای سال همچنان دارای همان معانی است و توسط بینندگانی که سریال را دیده اند استفاده میشود.
نقطه چینمجموعهی نقطه چین مجموعهی طنزی بود که در سال ۱۳۸۲ هر شب از شبکهی سوم سیما پخش میشد و در کنار مهران مدیری رضا شفیعی جم و سحر ولدبیگی نیز از دیگر بازیگران این سریال بودند. شبهای برره بعد از این مجموعه تلویزیونی در سال ۱۳۸۴ هر شب به روی آنتن شبکهی سه میرفت و در ادامهی پاورچین در مورد برره و بررهایها بود.
نویسندگان این مجموعه پیمان قاسمخانی، مهراب قاسمخانی، سروش صحت، خشایار الوند بودند. و به نظر میرسید که زوج مدیری و قاسمخانی به خوبی از سلیقهی مخاطب آگاهند و موفقیت دیگری برای این دو رقم خورد. باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره از جمله همکاریهای مهران مدیری و قاسمخانی بوده اند.
اما این همکاری ادامه نیافت و شایعات اختلاف این دو نفر بر سر زبانها افتاد که البته هیچگاه توسط این دو نفر نه تایید و نه تکذیب شد و همکاری مهران مدیری با سایر نویسندگان مانند امیر مهدی ژوله، خشایار الوند ادامه یافت.
قهوه تلخمجموعهی قهوهی تلخ از جمله دیگر مجموعههای ساختهی مهران مدیری بود که این بار مجموعه طنزی بود که در زمان گذشته میگذشت. سیامک انصاری در نقش نیما زند کریمی استاد تاریخ است و در مورد دورهی تاریخی خاصی که در هیچ کتابی نیست تحقیق میکند.
با خوردن قهوهای به زمان گذشته میرود و در آن دوران تاریخی در کاخی زندگی میکند.
دورهمیپیش از سریال هیولا مهران مدیری به کارگردانی و اجرای مجموعهی تلویزیونی دورهمی مشغول بود. که شروع پخش این مجموعه در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکهی نسیم بود.
این مجموعه آیتمهای نمایشی با بازی سیامک انصاری، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، سروش جمشیدی اجرا میشد و در هر قسمت به موضوعی خاص و البته طبق سیاق مدیری به مسائل اجتماعی میپرداخت.
موضوعاتی چون رشوه، طلاق، شهر نشینی، شبکههای اجتماعی و غیره میپرداخت. شخصیت قیمت با بازی سروش جمشیدی در این سریال و با اجراهای استند آپ کمدی بین مردم بسیار محبوب بود . و در هر قسمت مهمانی نیز در برنامه حضور داشت.
مهمانان از میان هنرمندان، ورزشکاران نخبههای علمی بودند. و سرانجام این مجموعهی تلویزیونی در خرداد ۱۳۹۸ با پایان فصل چهارم به پایان رسید. تهیه کنندهی این سریال نیز مانند سریال هیولا مصطفی احمدی بود.
بررسی قسمت به قسمت هیولا
قسمت اول سریال هیولا
داستان سریال هیولا روایت ماجرای خانوادهای به نام شرافت است. نویسندهی این قسمت امیر برادران است. قسمت اول این سریال در پاسگاه مرزیای به تاریخ ۱۲۹۵ آغاز میشود. مهدی قلی خان با بازی میرطاهر مظلومی (جد بزرگ خانوادهی شرافت) حاضر به گرفتن رشوه از کلنل انگلیسی نمیشود.
او به دلیل این خدمت صادقانه به کاخ احمد شاه قاجار دعوت میشود و لقب شرافت و فامیلی شرافت به او اهدا میشود. شرافتها ساکن محلهی قدیمی در تهران هستند و کوچهای که در آن زندگی میکنند به نام آنهاست.
قسمت اول به موضوع حساس و البته پر رنگ این روزها یعنی رشوه، رانت خواری، پولشویی میپردازد. به سیاق سریالهای تلویزیونی در این قسمت اول با شخصیتهای مختلفی آشنا میشویم. روایت داستان خانوادهی شرافت حالا به سال ۱۳۹۷ رسیده است.
هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی اولین شرافتی که در مقطع کارشناسی شیمی وارد دانشگاه شد و حالا در دبیرستان استعدادهای درخشان شرافت به تدریس مشغول است. همسر او شهره با بازی شبنم مقدمی خانه دار است.
هوشنگ و شهره به همراه یک فرزند پسر و یک فرزند دختر خود و مادر هوشنگ (مهری) با بازی گوهر خیراندیش در آپارتمان صد متری اجارهای زندگی میکنند. پدر و مادر هوشنگ همواره سعی میکنند که او را با مفاهیمی چون کرامت، سلامت اخلاقی آشنا کنند.
بیشتر بخوانید: ما همه با هم هستیم ساختهی کمال تبریزی؛ متلک پرانی سیاسی
زندگی او را بصورت مرور کوتاه در مقاطع مختلف میبینیم. هوشنگ همیشه بین منافع و شرافت و اخلاق گزینهی دوم را انتخاب میکند. و تا به اینجا میرسد که دبیر سادهای در یکی از مدارس است که به هیچ عنوان حاضر نیست حتی نمرهای را جا به جا کند.
اختلاس از صندوق فرهنگیان، بی ثباتی قیمت دلار و تاثیر آن بر زندگی اقشار مختلف مردم، قاچاق دارو، رسانه و نقش آنها، شبکههای مجازی و انعکاس خبر از طریق آنها از جمله مسایلی هستند که در این قسمت سریال هیولا با نگاهی طنز به آن پرداخته میشود.
در این قسمت مهران مدیری در نقش کامران کامروا پدر یکی از دانش آموزان به نام هوشمند کامروا وارد سریال و معرفی میشود و به نظر میرسد که در ادامه کم کم شاید ماجراهای بیشتری با حضور او خواهم بود.
در پایان قسمت اول صحنه هایی از پشت صحنه و مصاحبه با نویسنده و بازیگران وجود دارد. بازیها به سبک و سیاق بسیاری از آثار مدیری اغراق شده هستند. و شاید به نوعی نشان دهندهی این باشد که هیچ یک از شخصیتهای داستان خود واقعیشان نیستند و همواره چیزی را نشان میدهند که نیستند.
به عنوان نمونه شبنم مقدمی با اینکه تمایل دارد که سفر برود و یا خیلی شاید برایش مهم نباشد که همسرش به نفع زندگی آرام و راحت تری از نظر مالی بر روی برخی مسایل چشم پوشی کند اما تمام مدت مشغول شعار دادن در باب حفظ شرافت است.
تنها فردی که در این سریال تنها واقعیتها را میبیند و آنچه را که در دل دارد به زبان میآورد دختر هوشنگ به نام هاله است. و به نوعی میتوان گفت که آنچه هاله به زبان میآورد آن چیزی است که بقیه خانواده با آنکه به زبان مخالف آن هستند به آن فکر میکنند.
کودک با وجود آنکه دائما روایتهای زندگی شرافتمندانهی اجداد و بزرگترهای خانوادهی خود را میشنود با مقایسهی روایتها و فضیلتهای عنوان شده در این روایتها در فقر و تنگدستی خانوادهی خود هیچ ویژگی مثبتی نمیبیند.
صحنهای که گوهر خیراندیش در حالیکه که خانواده بر سر سفرهی شام محقری نشستهاند که هیچ یک از آنها را راضی و سیر نمیکند در حال نقل حکایتی از شرافتهای همسر مرحوم خود است. او میگوید که همسرش پیشنهاد رشوه را نپذیرفته و اینطور شده است که به جای زندگی در باغ چند هزار متری حالا در خانهای اجارهای و صد متری زندگی میکنند.
هاله در پایان صحبت تنها کسی است که اقدام عاقلانه را پذیرفتن رشوه و زندگی در باغ بزرگ جای خانهای اجارهای میداند. هوشنگ شرافت هم مانند بسیاری از شخصیتهای سریالهای مدیری و یا طبق الگوی بسیاری از سریالهای طنز شخصیتی ساده است که با جامعهی پیچیده و پر آشوب در تضاد است. و سادگی او در مقابل برخی از شخصیتها و یا در برخی از موقعیتها بیشتر به چشم میآید و باعث ایجاد موقعیتهای طنز میشود.
مسائلی که مهران مدیری در این سریال به آنها میپردازد بسیار حساسیت برانگیز و از جمله مسائل ملتهب روز هستند و شاید واقعا بهترین راه مطرح کردن آن به شکل سوال و طرح مساله ژانر طنز باشد. مهران مدیری مانند سایر مجموعههای طنز اجتماعی خود آینهای در برابر هر یک از ما میگذارد تا خود را تماشا کنیم.
شخصیتهایی که در سریال هیولا آفریده شدهاند به گونهای هستند که هر یک از ما در دنیای واقعی چندین ما به از برای آن سراغ داریم. و شخصیتها تنها ساخته و پرداختهی قوهی تخیل نویسندگان مجموعه نیستند و از دل مردم این روزگار انتخاب شده اند.
طراحی لباس و صحنهی این سریال بسیار ساده، فاقد هر گونه جذابیت و یا ویژگی خاصی است. موسیقی متن این سریال به عهدهی امیر توسلی است. در پایان هر قسمت از سریال تصاویر و ویدیوهای از پشت صحنهی سریال وجود دارد. و همچنین با عوامل پشت و جلوی دوربین مصاحبه شده است. از دیگر بازیگران این قسمت میتوان به چنگیز جلیل وند در نقش محمود شرافت پدر هوشنگ، محمد بحرانی در نقش غضنفر چمچاره، نیما شعبان نژاد در نقش هوشمند کامروا اشاره کرد.
قسمت دوم سریال هیولا
هوشنگ شرافت به بازار دارو میرود تا داروی مادر خود را تهیه کند. داوود بیزاکول فروشندهی دارو متوجه میشود که چک پولهای شرافت تقلبی است. و دارو را به او نمیدهد. شرافت در اثر فشار خانواده و فشارهای اقتصادی ناچار به خرج کردن چک پولهای تقلبی میشود. او در بزنگاههای مختلف همواره با دو ندا درگیر است.
و همواره البته به ندای وجدان خانوادهی شرافت که همراه اوست گوش میکند اما این بار به دلیل نیاز مادر به دارو و عدم توانایی در تامین وجه آن به ندای وجدان خود گوش نمیکند و این طور که پیداست هیولای دیگری در راه است. شرافت هم مانند سایر مردم به خوبی از نیک و بد آگاه است.
اما باورهایش حالا تنها بر روی زبان جاری است و متناقض با اعمالش است. در صحنهای که هوشنگ شرافت وارد خانهی کامران کامروا میشود از تفاوت نمای سادهی خانه با داخل لوکس خانه متعجب است و کامروا به او میگوید که بیرون خانه مال مردم و داخل خانه برای خود است.
این فرهنگی است که در جامعهی ما بسیار رواج دارد تفاوت سبک زندگی اندرونی بیرونی و اتاقهای مهمان با سایر خانه همواره در زندگی ایرانی وجود دارد. دلایلی چون مهمان نوازی و یا آبروداری که این روزها به ریاکاری بسیار رسیده است.
نوسانات قیمت دلار و سکه و تاثیر آن روی زندگی طبقههای مختلف مردم، ریا و دورویی، اختلاس هم از مسایل مطرح شده در این قسمت هستند. و در ادامه باید دید آیا شرافت همچنین ندای وجدان خود را نادیده میگیرد. سرنوشت هوشنگ شرافت دور از باور و تجربیات ما نیست. همانطور که امیر برادران نویسندهی سریال در قسمت پشت صحنه اشاره میکند هر یک از ما میتوانیم هیولایی باشیم. و این آغاز هیولا شدن هوشنگ شرافت است.
قسمت سوم سریال هیولا
قسمت سوم سریال هیولا با نمایی از داخل خانهی شرافتها آغاز میشود. هوشنگ شرافت قضیهی اختلاس از صندوق فرهنگیان را به خانوادهاش نگفته بود و توسط فیلمی که از او در تجمعات گرفته شده بود لو رفته است.
پدر هوشمند کامروا به هوشنگ پیشنهاد میدهد که در ازای ده میلیون تومان بتواند او را در امتحان قبول کند و دیپلم بگیرد. از آن طرف هوشنگ در راه برگشت به خانه با چمچاره رو به رو میشود که تصمیم گرفته است که مبلغ ده میلیون تومان به مبلغ پیش پول خانه اضافه کند.
از آن طرف فرهنگیان هوشنگ شرافت را به عنوان فردی شریف و امانت دار به عنوان نمایندهی خود انتخاب میکنند تا به جلسهی هیئت مدیرهی صندوق فرهنگیان برود تا در مورد نحوهی بازگشت پولهای معلمان مذاکره کند. در آنجا آقای کامروا پدر هوشمند به عنوان عضو هیئت مدیره حضور دارد.
در این قسمت علاوه بر بازیگران قسمتهای قبلی محسن قاضی مرادی در نقش پیرمردی است که بر روی ویلچر نشسته و قدرت تکلم نیز ندارد اما با همین شرایط در پست مهمی در هیئت مدیره حضور دارد.
یک خانوم که حضورش تنها جهت تکمیل ویترین به جهت نقش زنان در اجتماع است و به او اجازه داده نمیشود که حتی حرف بزند، و یک فرد بسیار جوان که از آقا زادهها است بخشی از هیئت مدیرهی این صندوق است. این ترکیب اعضای هیئت مدیره خود طعنهای است به حضور آدمهای بی صلاحیت و بی کفایت در پستهای مهم دولتی است.
این قسمت نیز سایر قسمتهای دیگر تصمیم گرفته است که تا حد امکان مشکلات و معضلات امروز جامعه را به تصویر بکشد. مهران مدیری در نقش آقای کامروا یک مدیر چند شغله است که در کنار همهی مشاغلی که در آنها حضور دارد به دلالی و اختلاس هم میپردازد.
مدرکهای تقلبی مدیران و آقازاده ها، حضور آقازادهها در پستهای مهم، مدیران در سفر و مدیریتهای از راه دور آن ها، رشوه، دورویی، ریا اینها تنها شماری از معظلات اجتماعی است که در این قسمت به آنها پرداخته شده است.
باید گفت که تا اینجا تنها به لیست کردن این مسائل و بررسی تیتر وار آنها در این سریال پرداخته شده است. لوکیشنهای محدود و نماهای اغلب بسته از صورت شخصیتها است. و حتی در موقعیتهای طنز هم تنها دیالوگ هایی که شخصیتها به هم میگویند و یا متلک پرانیها تماشاگر را به خنده میاندازد و موقعیت طنزی ساخته نمیشود.
صحنه پردازیها هیچ ویژگی خاصی ندارند که به پر رنگ شدن ویژگیهای شخصیت و یا آمبیانس و فضا پردازی کمکی کنند. شاید بهتر بود سه چهار قسمت اول سریال به شخصیت پردازی و ساخت رزومهای برای شخصیتها سپری میشد و بعد از آن شاهد پیشرفت داستان فیلمنامه بودیم.
اما در این سریال از قسمت اول همین ساختار است. یعنی نشان دادن و تیتر کردن معضلات اجتماعی بی آنکه در آن عمیق شده باشند و یا ریشه یابی شده باشد. شخصیتها هم به غیر از شخصیت اصلی یعنی هوشنگ شرافت شخصیت پردازی خاصی نشده اند.
در سه قسمت اول که ساختار به همین صورت بوده است باید دید آیا در ادامه نیز مهران مدیری به همین منوال پیش میرود و یا شخصیتهای دیگر پررنگ تر و داستان عمیق تر خواهد شد و یا خیر.
قسمت چهارم سریال هیولا
قسمت چهارم از سریال هیولا هوشنگ شرافت موفق میشود پول خانه را جور کند. چمچاره که خود را آماده کرده بود که انتقام کینهی تاریخی خود را از شرافت بگیرد در نقشهی خود ناکام میماند. در قسمت چهارم سریال هیولا فلش بکی به گذشتهی رابطهی چمچارهها با شرافتها هم زده میشود و ماجرای اختلاف جد چمچاره با مهدی قلی خان جد شرافتها را میبینیم.
اختلافی که تا به امروز باقی مانده است. چمچاره که نقشهاش برای بیرون انداختن شرافتها از خانهاش نقش بر آب شده است اما کوتاه نمیآید و هوشنگ شرافت را در موقعیتی قرار میدهد که یک پراید درب و داغان را به او میفروشد. شرافت برای خرید این پراید تصمیم میگیرد که دوباره به پیشنهاد کامروا پاسخ مثبت بدهد.
این قسمت نیز همچنان شاهد همان الگوی سه قسمت قبل هستیم. هوشنگ شرافت دچار مسئلهای بغرنج میشود و بین راه خیر و شر گیر میافتد. تحت فشار شرایط و اصرار اطرافیان تصمیم میگیرد علیرغم میل باطنی خود شرافت و وجدان خود را زیر پا بگذارد و پیشنهادات رشوه و حق السکوت را بپذیرد و به نظر میرسد که گام به گام به هیولا شدن نزدیک تر میشود.
همانطور که میبینیم در هر قسمت شرافت سریعتر پیشنهادات رشوه را میپذیرد و میزان و مبلغ آن هم بالاتر میرود. از قسمت اول شاهد آن بودیم که شرافت سعی میکند با کارهایی مانند روشن کردن شمع در سقاخانه، پرداختن پول به گدای سر کوچه، رد کردن پیرزنها از خیابان و درس دادن به کودکان کار طلب آمرزش میکند و ندای وجدان خود خلاصی مییابد.
و هر چه خلافی که میکند بزرگتر میشود برای جبران آن به گدای سر کوچهی بیشتر پول میدهد و تعداد پیرزن هایی که از خیابان رد میکند افزایش مییابد. تعداد شمع هایی که روشن میکند و بچه هایی که درس میدهد هم بیشتر میشود. و این میتواند به نوعی هم به مسئلهی پولشویی بپردازد.
سریال هیولا تا این قسمت فقط هوشنگ شرافت را با انواع و اقسام معضلات روز درگیر کرده است. اما همچنان این سریال در حد اشاره کردن تیتروار به مسائل روز در بستر طنزی خانوادگی باقی مانده است. هر چند وجه اجتماعی آن به وجه طنز آن غالب است.
و باید بپذیریم که لااقل به این زودیها قرار نیست در ساختار این سریال تغییری ایجاد شود اما باید دید مهران مدیری تا قسمت چندم میخواهد به تکرار این الگو بسنده کند. اما در صورت تکرار این ساختار تنها با عوض شدن موقعیتها مواجه هستیم و هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد. و سریال به تکرار خواهد افتاد.
امیدوارم که در ادامهی سریال، مهران مدیری و نویسندگانش به شخصیت پردازی بیشتر، درگیر کردن شخصیتهای فرعی دیگر در موقعیت ها، خلق صحنههای متفاوت تر فکر کنند. و سریال را از این تکرار لوکیشنهای محدود و سوژههای تکراری و نماهای کلوزآپ خلاص کنند.
این مطلب در حال بروز رسانی است!
پاسخی بگذارید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن
نام *
ایمیل *
وبسایت
Current ye@r *
Leave this field empty