تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی


تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

استارتاپ چیست و تفاوت آن با کسب‌وکارهای کوچک و تازه تاسیس چیست.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آیا هر کسب‌وکاری که تحت اینترنت فعالیت می‌کند یک استارتاپ است ؟ آیا هر کسب‌وکاری که از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب سرمایه می‌کند استارتاپ است؟ آیا هر کسب‌وکاری که در مراکز رشد یا شتابدهنده‌ یا پارک‌های علم و فناوری مستقر است یک استارتاپ است؟ پس استارتاپ چیست ؟

پاول گراهام، دیو مک کلور، اریک ریس و افراد و موسسات گوناگونی در دنیا تعاریف زیادی از استارتاپ ارائه کرده‌اند که می‌توانید در مطلب تعریف استارتاپ چیست در این باره بخوانید. اما یکی از تعاریف پراهمیت استارتاپ را استیو بلنک ارائه داده است.

تعریف استیو بلنک از استارتاپ چیست؟

استیو بلنک نویسنده ۴ کتاب بسیار معروف در حوزه استارتاپ‌ها تعریفی از استارتاپ دارد که در زیر می خوانید:

«استارتاپ، سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسب‌وکاری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر است.»

در این تعریف آمده است که اولاً استارتاپ‌ها مثل یک سازمان یا جمعی از انسان‌ها هستند که به طور موقت در حال فعالیت هستند. به این معنی که این جمع یا این تیم تا یک زمانی استارتاپ هستند و بعد از آن دیگر یا به یک کسب‌وکار بالغ و موفق تبدیل می شوند یا شکست خورده و از بین می‌روند. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد این استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و این مدل کسب‌وکار مناسب را نمی‌یابند. می‌توانید داستان شکست استارتاپ‌ های ایرانی را نیز بخوانید.

خب تا چه زمانی یک تیم یک استارتاپ خطاب می‌شود و بعد از آن دیگر استارتاپ نیست؟ از زمانی که آن استارتاپ به مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر رسید دیگر آن را استارتاپ نمی‌خوانند بلکه یک سازمان موفق است.

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

حال مدل کسب‌وکار استارتاپ چیست؟

مدل کسب‌وکار در واقع چگونگی سودآوری یک سازمان را نشان می دهد. در مدل کسب‌وکار از این صحبت می‌کنیم که مشتری کیست و چه ارزشی برای او خلق کرده‌ایم و چگونه می‌خواهیم از آن کسب درآمد کنیم. در زیر تعریف مدل کسب‌وکار از الکساندر استروالدر را می‌خوانید. برای درک بهتر از مدل کسب‌وکار می‌توانید کتاب استارتاپ بومی مدل‌های استارتاپی از مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف را بخوانید. همچنین توضیح کتاب استارتاپی مذکور در خبرگزاری مهر را نیز می‌توانید بخوانید.

حال مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر است که تفاوت یک کسب‌وکار کوچک تازه‌تاسیس با استارتاپ را مشخص می‌کند. مدل کسب‌وکار را که تعریفش را شناختیم. حال تکرارپذیری مدل کسب‌وکار به معنی آن است که این مدل کسب‌وکار بتواند در مراحل و شرایط مختلف زمانی و مکانی قابل تعمیم باشد. مقیاس‌پذیری مدل کسب‌وکار نیز نکته مهمی است که تفاوت اصلی استارتاپ‌هاست.

مقیاس‌پذیری به طور ساده به معنی نمایی بودن رشد درآمد نسبت به رشد هزینه‌هاست. یعنی هرچقدر درآمد یک استارتاپ یا تعداد کاربران آن افزایش یافت به طور خطی هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد بلکه سرعت رشد درآمد به مراتب بیشتر است و این سرعت افزایش نیز خواهد یافت. به نمودار رشد زیر به عنوان مثال دقت کنید. این نمودار رشد یک استارتاپ است نسبت به سایر کسب‌وکارها:

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آیا هر کسب‌وکاری که تحت اینترنت فعالیت می‌کند یک استارتاپ است ؟ آیا هر کسب‌وکاری که از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب سرمایه می‌کند استارتاپ است؟ آیا هر کسب‌وکاری که در مراکز رشد یا شتابدهنده‌ یا پارک‌های علم و فناوری مستقر است یک استارتاپ است؟ پس استارتاپ چیست ؟

پاول گراهام، دیو مک کلور، اریک ریس و افراد و موسسات گوناگونی در دنیا تعاریف زیادی از استارتاپ ارائه کرده‌اند که می‌توانید در مطلب تعریف استارتاپ چیست در این باره بخوانید. اما یکی از تعاریف پراهمیت استارتاپ را استیو بلنک ارائه داده است.

تعریف استیو بلنک از استارتاپ چیست؟

استیو بلنک نویسنده ۴ کتاب بسیار معروف در حوزه استارتاپ‌ها تعریفی از استارتاپ دارد که در زیر می خوانید:

«استارتاپ، سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسب‌وکاری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر است.»

در این تعریف آمده است که اولاً استارتاپ‌ها مثل یک سازمان یا جمعی از انسان‌ها هستند که به طور موقت در حال فعالیت هستند. به این معنی که این جمع یا این تیم تا یک زمانی استارتاپ هستند و بعد از آن دیگر یا به یک کسب‌وکار بالغ و موفق تبدیل می شوند یا شکست خورده و از بین می‌روند. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد این استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و این مدل کسب‌وکار مناسب را نمی‌یابند. می‌توانید داستان شکست استارتاپ‌ های ایرانی را نیز بخوانید.

خب تا چه زمانی یک تیم یک استارتاپ خطاب می‌شود و بعد از آن دیگر استارتاپ نیست؟ از زمانی که آن استارتاپ به مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر رسید دیگر آن را استارتاپ نمی‌خوانند بلکه یک سازمان موفق است.

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

حال مدل کسب‌وکار استارتاپ چیست؟

مدل کسب‌وکار در واقع چگونگی سودآوری یک سازمان را نشان می دهد. در مدل کسب‌وکار از این صحبت می‌کنیم که مشتری کیست و چه ارزشی برای او خلق کرده‌ایم و چگونه می‌خواهیم از آن کسب درآمد کنیم. در زیر تعریف مدل کسب‌وکار از الکساندر استروالدر را می‌خوانید. برای درک بهتر از مدل کسب‌وکار می‌توانید کتاب استارتاپ بومی مدل‌های استارتاپی از مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف را بخوانید. همچنین توضیح کتاب استارتاپی مذکور در خبرگزاری مهر را نیز می‌توانید بخوانید.

حال مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر است که تفاوت یک کسب‌وکار کوچک تازه‌تاسیس با استارتاپ را مشخص می‌کند. مدل کسب‌وکار را که تعریفش را شناختیم. حال تکرارپذیری مدل کسب‌وکار به معنی آن است که این مدل کسب‌وکار بتواند در مراحل و شرایط مختلف زمانی و مکانی قابل تعمیم باشد. مقیاس‌پذیری مدل کسب‌وکار نیز نکته مهمی است که تفاوت اصلی استارتاپ‌هاست.

مقیاس‌پذیری به طور ساده به معنی نمایی بودن رشد درآمد نسبت به رشد هزینه‌هاست. یعنی هرچقدر درآمد یک استارتاپ یا تعداد کاربران آن افزایش یافت به طور خطی هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد بلکه سرعت رشد درآمد به مراتب بیشتر است و این سرعت افزایش نیز خواهد یافت. به نمودار رشد زیر به عنوان مثال دقت کنید. این نمودار رشد یک استارتاپ است نسبت به سایر کسب‌وکارها:

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4717391

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق