نبرد سدان های اقتصادی2020؛ سوناتا بهتر است یا آلتیما؟! (+تصاویر)
مقابل آلتیما یک خودروی خوش سابقه با آمار فروش قابل توجه در بازارهای جهانی ایستاده و یک حریف دست و پا بسته محسوب نمی شود.
عصرایران- محصولات ژاپنی بواسطه سابقه طلایی در کیفیت و دوام همواره جایگاه ویژه ای در مقایسه های خودرویی دارند تا جائیکه بسیاری حتی حاضر نیستند غیر از تولیدات خودرویی ژاپن بویژه تویوتا و نیسان؛ به هیچ وسیله نقلیه دیگری فکر کنند! با درک رویکرد مذکور برای امروز یک مقایسه خودرویی میان نیسان آلتیما و هیوندای سوناتا در مدل 2020 خواهیم داشت.
االبته باید توجه داشت که مقابل آلتیما یک خودروی خوش سابقه با آمار فروش قابل توجه در بازارهای جهانی ایستاده و یک حریف دست و پا بسته محسوب نمی شود. هیوندای سوناتا بویژه در آخرین مدل خود تبدیل به خودرویی بالغ و بسیار زیبا شده که براحتی می تواند رقبای خود را به چالش وارد کند.
نقد و بررسی کامل هیوندای سوناتای 2020 را اینجا بخوانید.
طراحی
طبیعتا در بحث طراحی مهمترین عامل که برتری یک محصول را مشخص می کند سلیقه مشتری است اما اگر بخواهیم بطور خلاصه از ویژگی های این دو محصول بگوئیم باید هشتمین نسل از سدان سوناتا ظاهری کاملا متفاوت از سایر اعضا خانواده خود دارد بویژه در بخش دماغه که شاید ظاهری اسپرت جدید آن منتقدان خاص خود را داشته باشد. در آن طرف نیسان آلتیما با بهره گیری از الگوی"V" ظاهری را ارائه می دهد که متین تر و برقراری ارتباط با آن بسیار آسان تر است.
در نمای جانبی هر دو محصول منظره زیبایی را ارائه می دهند. اینجا سوناتا بیشتر در سبک فست بک های اسپرت خودنمایی می کند و آلتیما به شکل یک سدان خانوادگی. اگر به جزئیات طراحی هر دو محصول در این بخش دقت کنیم نیسان از خطوط و زوایای بیشتری بویژه در قسمت درب ها استفاده کرده است. اما اگر یک محصول اسپرت را پسند می کنید قطعا در این بخش هم سوناتا با شیب سقف و ساختار اتاق جذابیت های بیشتری را ارائه می دهد.
در نمای عقب پیروز میدان با فاصله ای زیاد سوناتای 2020 خواهد بود. آلتیما در این قسمت غیر از یک طراحی ساده و تکرای چیزی برای ارائه ندارد اما سوناتا با الگویی جدید برای نمای عقب وارد میدان شده که مورد توجه اکثر بررسی های خودرویی اخیر نیز قرار داشته است.
کابین و امکانات هوشمند
در مقایسه فضای داخلی کابین و جزئیات موجود به نظر می رسد که هیوندای به مراتب وقت بیشتری را صرف طراحی آن کرده است. زیرا داخل کابین اورهال شده و به گفته طراحان کمپانی؛ در این قسمت تلاش شده تا ترکیبی فعال از زیبایی و سادگی به مشتریان عرضه شود اما نیسان بازهم یک محیط بی روح و قدیمی را پیش روی مشتریان خود قرار داده است.
اگر به امکانات این بخش هم توجه کنیم نسبت به برترین سوناتا بیشتر متقاعد خواهیم شد. در این مدل نمایشگر آمپر کاملا دیجیتالی شده و در واقع بهتر است بگوئیم یک نمایشگر 12.3 اینچی پیش روی راننده قرار دارد که داخل آن علاوه بر اطلاعات می توان تصویر دوربین های نصب شده روی آینه های جانبی به منظور تشخیص خودروی قرار گرفته در نقطه کور دید راننده را نیز مشاهده کرد.
نقد و بررسی خودروی 15 هزار دلاری نیسان را اینجا بخوانید.
سیستم سرگرمی این خودرو که نمایشگر لمسی 10.25 اینچی روی کنسول نیز بخشی از آن محسوب می شود با تلفن های هوشمند هماهنگ است که می توان از این فناوری و ویژگی های آن لذت برد. هیوندای از وجود یک دکمه ویژه برای بازکردن درها و استارت سوناتا 2020 با اپلیکیشن تلفن هوشمند خبر داده است. بدین ترتیب تلفن همراه تبدیل به ریموت خودرو خواهد شد که با تکیه بر فناوری ان اف سی ارتباطی فناورانه را در اختیار کاربران قرار می دهد.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی سازنده؛ این خودرو با سامانه هوشمند آندروید اوتو و اپل کار پلی هماهنگ است. سامانه هدآپ رنگی 8 اینچی با نوردهی بالا هیوندای نیز طرفداران خاص خود را دارد. در این میان همکاری هیوندای با بوز و استفاده از سیستم صوتی حرفه ای را نباید فراموش کرد. برای سرنشین جلو و عقب پورت های شارژ یو اس بی و پد شارژ بی سیم نیز درنظر گرفته شده است.
دوربین با پوشش 360 درجه، سامانه پارک خودکار(با استفاده از ریموت خودرو و بدون حضور در کابین می توانید خودرو را پارک کنید) و سیستم ترمز خودکار در دنده عقب، تشخیص هوشمند عابر، سنسورهای هشدار اطراف خودرو هنگام پارک، دستیار رانندگی در بزرگراه و سیستم کروز کنترل هوشمند(که خودرو را بصورت اتوماتیک بین خطوط نگه داشته و در عین حال فاصله با خودروهای دیگر را نیز حفظ می کند)، صندوق عقب با عملکرد درب هوشمند، تهویه هوشمند سرد و گرم برای صندلی های جلو، دوربین دید عقب با هدایتگرهای داینامیک و ... را نیز به دیگر امکانات این محصول اضافه کنید.
در طرف مقابل آلتیما کنسول جلوی به مراتب ساده تری دارد و از امکانات آن می توان به نمایشگر ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و دوربین های محیطی 8 اینچی لمسی، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، 2 پورت سو اس بی شامل یک پورت یو اس بی A و یک پورت تایپ-سی برای سرنشین ردیف جلو و دو پورت دیگر به همین ترتیب برای ردیف عقب، سیستم صوتی با 6 یا 9 اسپیکر از برند حرفه ای بوز، رادیو ماهواره ای، ورود بدون کلید، سانروف مونوروف، گرم کن آینه هایی کناری، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی های جلو، تنظیم 4 جهته صندلی سرنشین جلو، نورپردازی هوشمند و ... اشاره کرد.
در بخش ایمنی نیز آلتیما 2020 با امکاناتی مانند: هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط جاده، کروز کنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، ترمز اضطراری اتوماتیک و ... ارائه می شود.
پیشرانه
در این بخش برای سوناتا نمونه زیر قابل سفارش است:
موتور 2 لیتری 4 سیلندر با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک که این مجموعه 158 اسب بخار خروجی و 145 پوندفوت گشتاور دارد. موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی با 191 اسب بخار خروجی و گشتاور 181 پوندفوت. موتور 1.6 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر با 180 اسب بخار خروجی و گشتاور 195 پوندفوت.
میزان مصرف سوخت برای موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی در هر 100 کیلومتر و رانندگی در شهر برابر با 8 لیتر و در بزرگراه 7 لیتر. در نمونه توربو نیز این آمار برابر است با 8.7 لیتر درشهر و 6.5 لیتر در بزرگراه.
برای آلتیما:
موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر با خروجی 188 اسب بخار و گشتاور 180 پوندفوت. موتور توربوشارژ 2 لیتری 4 سیلندر با خروجی 248 اسب بخار و گشتاور 273 پوندفوت. میزان مصرف سوخت برای هر 100 کیلومتر در نمونه اول برابر با 8.4 لیتر در شهر و 6 لیتر در بزرگراه است. برای موتور توربو نیز این آمار برابر با 9.4 لیتر در شهر و 6.9 لیتر در بزرگراه است.
قیمت پایه برای سوناتا 2020 از حدود 23500 دلار آغاز می شود و برای آلتیما 2020 نیز قیمت پایه حدود 24 هزار دلار است.