طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم


 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم

در این درس قصد داریم برخی از رایج ترین اجزای بازی های رومیزی را معرفی کنیم... ]]>

طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
در این درس قصد داریم برخی از رایج ترین اجزای بازی های رومیزی را معرفی کنیم...
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دومعکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اجزای بازی های رومیزی
هر شی یا وسیله ای را که برای اجرای یک بازی رومیزی نیاز است و بازی توسط آنها انجام می پذیرد، اجرای (Components) بازی رومیزی می گویند. این اجزا می توانند طراحی های مختلفی داشته باشند و از جنس یا مواد گوناگونی ساخته شوند که بر اساس طراحی کلی بازی و تناسب با موضوع و محتوای بازی و نیز بازه قیمتی بازی می توانند تعیین گردند.

تاس(Die):
تاس ها را که قدیمی ترین و آشناترین ابزار بازی ها هستند، معمولا بصورت 6 وجهی که هر روی وجوه آن از یک نقطه تا 6 نقطه حک شده است متصور هستید ولی تاس ها انواع مختلفی دارند که از 2 وجه تا 20 وجه را شامل می شوند و روی وجوه آن به جز اعداد و حروف، اشکال و تصاویر هم می توانند چاپ شده یا نقش ببندند.
نکته: Die مفرد کلمه Dice می باشد.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
گردونه(Spinner):
گردونه ها تقریبا کارکردی مانند تاس ها را دارند که بصورت تصادفی و شانسی می توانند اعمال یا نشانه هایی را مشخص کنند. در این نوع از اجزای بازی یک صفحه اصلی که نشان هایی روی آن چاپ شده اند وجود دارد که وسط آن عقربه ای نصب شده که بازیکنان با ضربه زدن به عقربه آن را چرخانده و پس از توقف عقربه روی نشان باید اعمال لازم را بر اساس دستورالعمل بازی انجام دهند. گاهی عقربه ثابت بوده و صفحه دور چرخانده می شود.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
مهره(Meeple یا Pawn):
مهره های بازی غالبا اصلی ترین نقش را در فعالیت های بازی انجام می دهند که دارای شکل های مختلفی هستند. مهره ها اشکال مختلفی می توانند داشته باشند که متناسب با موضوع و روش بازی می توانند تغییر کنند.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
کارت(Card):
جز اصلی بازی های کارتی است که اغلب مقوایی است. کارت ها در بیشتر بازی های رومیزی استفاده می شوند که یک رو یا دو رو هستند و با طراحی های مختلف به کار می روند.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
نشانگر(Token):
نشانگرها کاربردهای زیادی دارند که می توانند فراخور نیاز در طراحی بازی ها به کار روند. می توانند نقش امتیاز را بازی کنند یا نشانگر شی و دارایی های یک بازیکن باشند. اصطلاحاتی مانند سکه یا ژتون هم برای این مفهوم به کار می روند.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
زمین بازی(Game Board):
زمین بازی، جزئی از بازی است که معمولا مهره ها روی آن حرکت می کنند یا کارت های بازی روی آن گذاشته می شود. زمین بازی می تواند جنس های مختلفی داشته باشد؛ مقوایی، پلاستیکی، چوبی، فلزی، پارچه ای و ...
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
صفحه امتیاز (Score Board):
صفحه ای که معمولا به هر بازیکن یا گروه داده می شود که امتیازات یا نشان هایی که در طول بازی به دست می آورند را روی آن قرار دهند. بازی می تواند یک صفحه امتیاز واحد هم داشته باشد که شمارنده امتیاز هر بازیکن باشد.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
حفاظ(Shield یا Player Screen):
برگه هایی که هر بازیکن یا گروه برای مخفی کردن کارت ها یا اجزای دیگر بازی از دیدگان حریف استفاده می کند، حفاظ می گویند.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
زمان سنج(Timer):
در بازی هایی که باید یک فعالیت در زمان مشخصی انجام شود از زمان سنج استفاده می شود. یکی از انواع زمان سنج ها ساعت شنی است که یک زمان مشخص و ثابتی را می تواند مشخص نماید. زمان سنج هایی وجود دارند که با تنظیم می توانند چندین بازه زمانی را اندازه گیری کنند.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم
زنگ(Bell):
در بازی هایی که نیاز دارد تا اولین فرد برنده زودتر از بقیه اعلام پیروزی نماید، معمولا از زنگ استفاده می شود. البته این کار برای افزایش هیجان بیشتر بازی است وگرنه در خیلی از بازی ها فرد برنده با بیان کردن یک عبارت یا برداشتن یک شی بخصوص از زمین بازی می تواند پیروزی خود را اعلام نماید.
 طراحی بازی رومیزی-جلسه دوم


متن زیبا برای شب یلدا با جملات بسیار زیبا و دلنشین