خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست- محمد حسین نظری؛ محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران و عضو فهرست «ائتلاف برای ایران» که خروجی ائتلاف ۸ حزب اصلاح طلب است ابعاد جدیدی از لیست بستن احزاب اصلاح طلب را بازگو میکند. او میگوید «به این نتیجه رسیدیم که با تجربهها و کم تجربهها و کسانی که تجربه کمتری دارد حضور دارند»؛ یعنی قرار است در مجلس آموزش ببینید تا از یک نهاد ملی برای «اصلاحات» نیروسازی شود.
مقیمی در حالیکه میگوید مجلس دهم ناکارآمد است ولی همان فرمول لیست بستن برای مجلس دهم را در مجلس یازدهم نیز تکرار میکند و وقتی میپرسیم این هزینه را چرا باید مجلس بدهد میگوید؟ میگوید برای دوره قبل این هزینه را دادیم و الان هم باید بدهیم. این جزئیاتی از نحوه لیست بستن جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است که محمدحسین مقیمی تشریح میکند.
مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با محمدحسین مقیمی را در زیر میخوانید:
پیش بینی شما از مجلس آینده چیست؟ حضور اصلاح طلبان چگونه خواهد بود؟
در حوزههایی که اصلاحطلبان داوطلب داشته باشند فعالیت خیلی جدی داریم و رقابت میکنیم. در حوزههایی که داوطلب نداریم هم از مردم میخواهیم پای صندوقهای بروند و به کاندیدای مورد نظر خود رأی بدهند. درباره نتیجه هم به هر حال تلاش میکنیم گروه ما رأی بیاورد و به عنوان برنده وارد مجلس شود، اما با توجه به اینکه در برخی حوزهها داوطلب نداریم یک اقلیتی در مجلس خواهیم داشت.
با وجود دو لیست رسمی و برخی لیستهای غیر رسمی فکر میکنید اصلاح طلبان در تهران هم اقلیت هستند؟
لیستها به هم نزدیک هستند و افراد مشترک داریم. در دوره قبل هم درست است که تهران را بردیم ولی در مجلس اقلیت بودیم. در مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم مجالسی بودند که اصلاحطلبان در اقلیت بودند. شاید در افکار این طور جا افتاده که اصلاحطلبان در اکثریت هستند ولی این چنین نیست.
اما در مجلس دهم بزرگترین فراکسیون در دست اصلاحطلبان بود…
بزرگترین فراکسیون در اختیار اصلاح طلبان بود، اما در اقلیت بودند.
اقلیت به چه معنا؟
هر گروهی که کمتر از نصف مجلس را در اختیار داشته باشد اقلیت محسوب میشود.
اما به هر حال اکثریت با اصلاح طلبان بود، حتی آقای کواکبیان اعلام کردند که ۸۰-۷۰ رأی آقای لاریجانی داشت که هر زمان لازم بود وارد میشدند و به ما کمک میکردند…
خیر. هیئت رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیونها نشان میدهد مجلس چگونه بوده است. از ۱۷ کمیسیون مجلس ۵ رئیس اصلاح طلب بودند. مابقی از غیراصلاحطلب بودند، یعنی مستقل و اصولگرا بودند. ما یک اقلیت خیلی منسجم و قوی در مجلس داشتیم.
آیا ممکن است طی روزهای آینده در حوزه انتخابیه تهران به یک لیست واحد برسید؟
در روزهای گذشته تلاش کردیم که یک لیست واحد داشته باشیم اما در نهایت به دو لیست رسمی رسیدیم. الان هم که زمان تبلیغات است و بعید است اتفاق جدیدی بیفتد.
با توجه به اینکه اصلاح طلبان در نهایت چند لیست انتخاباتی در تهران منتشر کردند، آیا بهتر نبود که این تصمیم در قالب شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گرفته میشد؟ دلیل پافشاری این شورا بر عدم انتشار لیست چه بود؟
شورای عالی ۳۱ عضو دارد که ده عضو آن در تهران کاندیدا داشتند. لذا احزابی که داوطلب ندارند نمیتوانند لیست انتخاباتی منتشر کنند. حزب باید بتواند در انتخابات شرکت کند و داوطلب معرفی کند. وقتی احزاب داوطلب نداشته باشند انتظار نمیرود که لیست ارائه دهند.
بحث بر سر احزاب اصلاح طلب نیست، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مجموعهای از احزاب است و انتظار میرود که به نفع کلیت جریان اصلاح طلب تصمیم بگیرد و اقدام کند. اگر قرار بر این بود که هر حزب به تنهایی برای خودش تصمیم بگیرد، آن وقت فلسفه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان چیست؟
شورای عالی سیاستگذاری همین احزاب هستند که داوطلب ندارند. بالاخره احزاب در طول سال فعالیت میکنند و هزینه میدهند، توقع دارند افراد آنها تائید شوند. تائید نشدند و لیست هم ارائه ندادند، چون لیست ندادند، نمیتوانند درباره دیگران تصمیم بگیرند. کارگزاران چون داوطلب تائید شده داشت میتوانست لیست ارائه دهد، بنابراین از میان داوطلبان خود و سایر احزاب لیستی انتخاب کرد. اما احزابی که هیچ داوطلبی از آنها در تهران تائید نشدند چطور لیست بدهند؟
چه ایدهای را قرار است برای مجلس آینده پیگیری کنید؟
هم کارگزاران و هم ائتلاف برنامه دارد. آنچه من با توجه به اینکه سالهای سال مدیریت در کشور داشتم دو موضوع را به جد در مجلس دنبال خواهیم کرد. یکی قوانینی است که با شرایط فعلی همخوانی ندارد. در شرایط خاصی هستیم. در تحریم کامل هستیم، جنگ اقتصادی علیه ما است، قوانین و ضوابطی که با آن کار میکنیم پاسخگوی این شرایط نیست.
باید قوانین یک جاهایی اصلاح شود و باید با فوریت این را دنبال کرد تا بتوانیم اقتصاد کشور را در مقابل تحرکاتی که امریکاییها دارند مقاوم کنیم. مسئله بعدی تمام قوانینی که در ده سال گذشته به خصوص در سالهای قبل، چون برخی از دولتها برخی قوانین را خیلی توجه به اجرا نداشتند و نظارت خود را اعمال میکردند، تصویب شدند و به اجرا نرسیده پیگیری کنیم تا اجرا شوند. اگر قوانین اجرا شوند خیلی از مشکلاتی که کشور دارد حل میشود. این قوانین تنها در دولت نیست که باید اجرا شود، بلکه در همه قوا، نهادها، سازمانها و غیره وجود دارد.
مطلب دیگری که حتماً دنبال خواهیم کرد این است که بخش خصوصی را بتوانیم به صورت واقعی فعال کنیم. الان که مشکلات اقتصادی زیادی داریم یکی از دلایل عمده این است که بخش خصوصی فعال و اثرگذار نداریم. درصد بالایی از اقتصاد کشور توسط دولت و نهادهای نزدیک به دولت و حاکمیت اداره میشود و بخش خصوصی پیمانکار دسته دوم کسانی هستند که الان اقتصاد را در دست دارند.
تا زمانی که این طور باشد نه مسئله تولید حل میشود و نه مسئله اقتصاد حل میشود و باید در مجلس تلاش کنیم که بخش خصوصی جایگاه خود را پیدا کند. مردم از فساد، تبعیض، رانت، دروغ، تهمت بیزار هستند. ناراحتی مردم از شرایط فعلی بیشتر برای همین مسائل است. یکی از کارهایی که باید دنبال کنیم این است که به صورت ریشهای با این مسائل برخورد کنیم. هم در قوانینی که تصویب میکنیم و هم در نظارت به این مسئله باید توجه شود.
مطلب بعدی این است که در نظارت مجلس تلاش شود معامله را در مجلس تمام کنیم. هر نظارتی که میخواهد انجام شود در چهارچوب عدد و رقم باشد. قانون برنامه به ما گفته باید این کار را انجام دهید. باید نظارت کنیم که این برنامه در مجلس، در دولت و در قوه قضائیه و سایر نهادها دقیق اجرا شده یا خیر. هر جایی اجرا نشده برخورد لازم انجام شود، سوال شود، تذکر داده شود، اگر لازم بود اقدامات بعدی انجام شود که قانون به صورت کامل عملیاتی و اجرا شود.
از همه خوردهخرجیها و هزینههای بیخودی که تحمیل به بیتالمال میشود باید جلوگیری کنیم به خصوص در هزینههای فرهنگی که دهها سازمان و نهاد الان مسئول آثار فرهنگی کشور است و وضع فرهنگی کشور ما این است! بودجههای کلانی گرفته میشود و به هیچ جایی پاسخگو نیستند.
این ها را باید جزو اولویتهای کار قرار دهیم و حتماً این کار را میکنیم و فکر میکنم اگر این کار انجام شود خیلی از مسائل کشور حل خواهد شد. راه برای پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی و حکومت و امنیت پایدار کشور باز میشود. مردم از دوستان خیلی ناراحت هستند. مردم از اینکه میبینند فساد در خیلی از جاها وجود دارد ولی به صورت کامل برخورد نمیشود، با برخی برخورد شدید میشود و با برخی برخورد کمتر است، ناراحت هستند.
عملکرد دولت و مجلس را در مواجه با این فسادها چطور ارزیابی میکنید؟
با فساد دستگاه دیگری باید برخورد کند. هم دولت و هم مجلس باید نظارت کنند. تصمیماتی که در دولتهای قبل گرفته شده، بالاخره ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. وقتی حرف از فساد میزنیم تنها این نیست که ۴ نفر را بگیرند و سوال کنند. اینها خوب است ولی این پائینترین سطح برخورد با فساد است. صد میلیارد دلار درآمد ارزی در ۸ سال داشتیم. با کشور دیگر مقایسه کنیم.
اگر کشور دیگر ۸۰۰ میلیارد دلار در طی ۸ سال پول داشت چه کار میکرد، ما آن کارها را انجام دادیم یا خیر. چقدر میتوانستیم سرمایهگذاری کنیم و نکردیم؟ هم مجلس نتوانست قوانین را تصویب کند تا سرمایهگذاری صورت گیرد و هم دولت وقت نتوانسته این کار را انجام دهد و هم دستگاهی که باید نظارت میکرد نظارت کافی نداشت. این پولها چه شد. الان در شرایط فعلی که نفت نمیفروشیم همان کارها را میکنیم. در همین دولت که نفت تقریباً به صفر رسیده با آن روزی که نفت ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور داشت، یکسان در اداره کشور است.
آن موقع دلار را از هزار تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان تحویل دادند و الان از ۳,۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان تحویل میدهند. منتهی فرق با آن روز این است که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم و الان درآمد ارزی ما بسیار کم است. به این برمیگردد که نتوانستیم سیاستگذاریهای جامعی داشتیم. این از اشکالات مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم بود که اصلاحطلبان هم در مجلس اقلیت بودند. این درآمدهای زیاد را داشتیم، امروز که درآمد کمی از محل فروش نفت داریم، تحریمهای شدید داریم، وضعیتها یکسان است.
یک تجربه نمایندگی در دوره هشتم داشتید. اگر بخواهید مهمترین طرح یا مسئلهای که آنجا مطرح کردید بیان کنید چیست؟
بهترین کاری که در آنجا انجام دادیم برنامه پنجم بود که در مجلس تصویب کردیم. من یک خواهشی از وزرای کشور در کار عمرانی و معاونین آنها و مدیران سازمانها همانند مترو و هواپیمایی و غیره داشتم که جلساتی را تشکیل دادیم و ریاست را آقای سعیدی کیا برعهده داشتند. از اینها خواهش کردیم برنامه پنجم را تنظیم میکنیم و گفتیم شما بررسی کنید و به ما بگویید اگر وزیر و معاون وزیر بودید چه کار میکردید.
خواستیم اینها را بنویسند و در قالب برنامه ارائه شود. یک کار دو ماهه انجام شد. باید از آقای سعیدی کیا و تمام وزرای راه و شهرسازی و مسکن و غیره تشکر کنم. همچنین اساتید که از دانشگاهها حضور داشتند. این برنامه به عقیده من در حمل و نقل یکی از بهترین برنامههایی است که مصوب شد و در برنامه ششم هم ادامه یافت.
توانستیم قدمهای بزرگی در حمل و نقل هوایی و ریلی و اتوبانها داشته باشیم چون نظر متخصصان را گرفتیم. الان هم در مجلس سعی بر این دارم از نظر متخصصان استفاده کنم و با اساتید دانشگاهها مشورت کنیم. دنبال این بحثهایی برویم که الان وجود دارد.
جوانان ما از کشور میروند، بهترین افراد را در بهترین دانشگاههای کشور تربیت میکنیم و وقتی به سنی میرسند که باید وارد کار شوند، چون شرایط کار برای آنها فراهم نیست علی رغم هم علاقهای که به کشور دارند و دوست دارند در کشور فعالیت کنند رها میکنند و به خارج از کشور میروند. شرکتهای دانش بنیان و کسانی که کار علمی به صورت تجاری سازی در حد پایلوت انجام دادند منابع مالی ندارند.
در اسلام قرضالحسنه را داریم، در قران بارها درباره اهمیت این امر صحبت شده ولی این همه سال جلو میرویم همه مجالسی که اکثریت آن غیر اصلاح طلبان بودند چقدر درباره اینکه ما قرضالحسنه را جایگزین وامهایی که میدهند کنیم، صحبت شد؟ حداقل برای مشاغلی که دانشجویان ما از نظر علمی بدان میرسند، برای مشاغل خانگی و کوچک این را داشته باشیم. اگر به مجلس رفتم یکی از کارهایی که خواهم کرد این است که امر قرض الحسنه را دنبال کنیم و این سنت الهی را تجدید حیات کنیم. اقتصاد را از بهرههای کمرشکن آزاد کنیم. در هیچ جای دنیا چنین بهرههایی دریافت نمیکنند.
سال ۹۴ زمانی که لیست سی نفره اصلاح طلبان بسته شد و بعد وارد مجلس شدند شاهد بودیم عملکرد آن طور که باید نبود و برخی تصریح به ناکارآمدی کردند و بعدها گفتند چون لیست سی نفره کامل اصلاح طلب نبود و یا چهرههایی وارد شدند که ۱۰۰ درصد تائید نشدند این اتفاق افتاد. افرادی را در لیست گذاشتند که تجربه نداشتند. تجربه کاری نداشتند و الان چون یک دوره در مجلس بودند آن تجربه را پیدا کردند. کسانی که تائید شدند، برخی ثبتنام نکردند، در لیست این دوره هم حضور دارند. بحث تجربه مطرح نشد، موضوع ناکارآمدی نیروها بود.
اصلاحطلبان میگفتند این افرادی که داشتیم چون افراد شاخص تائید نشده بودند و نمیتوانستیم از افراد شاخص استفاده کنیم مجبور بودیم از کسانی که ابتدا راه اصلاح طلبی هستند استفاده کنیم. طبیعی است کسی که تجربه ندارد با افرادی که در لیست اصولگرایان میدیدید که آنقدر تائید شده دارند کدام را در لیست قرار بدهند، اینجا آنقدر تائید شده ندارند که مجبور میشوند چنین کاری کنند. اتفاقاً این کار خوبی بود. این کار باعث شد جوانان اصلاحطلبان آموزش ببینند و کار میدانی انجام شوند و راهی مراحل کاری شوند.
چه تضمینی میدهید اتفاقی که برای مجلس دهم رخ داد دوباره تکرار نشود؟
الان بهتر شده است. به این نتیجه رسیدیم که با تجربهها و کم تجربهها و کسانی که تجربه کمتری دارد حضور دارند و این باعث میشود نیروسازی برای کشور کنیم. ما که نسل اول انقلاب و از مبارزین اول انقلاب بودیم میرویم و باید به مرور نسلهای بعدی بیایند. یک هزینههایی دادیم ولی امروز...
این هزینهها در این دوره وجود نخواهد داشت؟
این دوره هم هست و این هزینهها را میدهیم. اگر افراد مطرح این جریان تائید میشدند بیشتر میگذاشتند ولی همین ردصلاحیت باعث شد ۱۶-۱۵ نفر از نمایندگان دوره قبل در لیست ائتلاف قرار گیرند. اینها پارسال تجربه نداشتند ولی الان تجربه کسب کردند. تعداد دیگری الان وارد لیست میشوند که برای دوره بعد باتجربه میشوند. این جریان همین طور ادامه مییابد و کسانی همانند من که از ابتدای انقلاب بودیم و تا آخر هستیم این روش را ادامه ندهیم. کم تجربهها بیایند و تجربه کسب کنند.
نیروهای جدید از نظر احاطه به اطلاعات و فناوریهای جدید قابل مقایسه با ما نیست. نسل دیجیتال هستند و ما نسل چرتکه و خط کش هستیم. اینها افراد فعالی هستند. مدت کمی کار کنند خودشان را نشان میدهند. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که به جوانان بها دهید من فکر کنم این باعث شد در مجلس قبل به جوانان بها داده شود.
خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست- محمد حسین نظری؛ محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران و عضو فهرست «ائتلاف برای ایران» که خروجی ائتلاف ۸ حزب اصلاح طلب است ابعاد جدیدی از لیست بستن احزاب اصلاح طلب را بازگو میکند. او میگوید «به این نتیجه رسیدیم که با تجربهها و کم تجربهها و کسانی که تجربه کمتری دارد حضور دارند»؛ یعنی قرار است در مجلس آموزش ببینید تا از یک نهاد ملی برای «اصلاحات» نیروسازی شود.
مقیمی در حالیکه میگوید مجلس دهم ناکارآمد است ولی همان فرمول لیست بستن برای مجلس دهم را در مجلس یازدهم نیز تکرار میکند و وقتی میپرسیم این هزینه را چرا باید مجلس بدهد میگوید؟ میگوید برای دوره قبل این هزینه را دادیم و الان هم باید بدهیم. این جزئیاتی از نحوه لیست بستن جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است که محمدحسین مقیمی تشریح میکند.
مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با محمدحسین مقیمی را در زیر میخوانید:
پیش بینی شما از مجلس آینده چیست؟ حضور اصلاح طلبان چگونه خواهد بود؟
در حوزههایی که اصلاحطلبان داوطلب داشته باشند فعالیت خیلی جدی داریم و رقابت میکنیم. در حوزههایی که داوطلب نداریم هم از مردم میخواهیم پای صندوقهای بروند و به کاندیدای مورد نظر خود رأی بدهند. درباره نتیجه هم به هر حال تلاش میکنیم گروه ما رأی بیاورد و به عنوان برنده وارد مجلس شود، اما با توجه به اینکه در برخی حوزهها داوطلب نداریم یک اقلیتی در مجلس خواهیم داشت.
با وجود دو لیست رسمی و برخی لیستهای غیر رسمی فکر میکنید اصلاح طلبان در تهران هم اقلیت هستند؟
لیستها به هم نزدیک هستند و افراد مشترک داریم. در دوره قبل هم درست است که تهران را بردیم ولی در مجلس اقلیت بودیم. در مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم مجالسی بودند که اصلاحطلبان در اقلیت بودند. شاید در افکار این طور جا افتاده که اصلاحطلبان در اکثریت هستند ولی این چنین نیست.
اما در مجلس دهم بزرگترین فراکسیون در دست اصلاحطلبان بود…
بزرگترین فراکسیون در اختیار اصلاح طلبان بود، اما در اقلیت بودند.
اقلیت به چه معنا؟
هر گروهی که کمتر از نصف مجلس را در اختیار داشته باشد اقلیت محسوب میشود.
اما به هر حال اکثریت با اصلاح طلبان بود، حتی آقای کواکبیان اعلام کردند که ۸۰-۷۰ رأی آقای لاریجانی داشت که هر زمان لازم بود وارد میشدند و به ما کمک میکردند…
خیر. هیئت رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیونها نشان میدهد مجلس چگونه بوده است. از ۱۷ کمیسیون مجلس ۵ رئیس اصلاح طلب بودند. مابقی از غیراصلاحطلب بودند، یعنی مستقل و اصولگرا بودند. ما یک اقلیت خیلی منسجم و قوی در مجلس داشتیم.
آیا ممکن است طی روزهای آینده در حوزه انتخابیه تهران به یک لیست واحد برسید؟
در روزهای گذشته تلاش کردیم که یک لیست واحد داشته باشیم اما در نهایت به دو لیست رسمی رسیدیم. الان هم که زمان تبلیغات است و بعید است اتفاق جدیدی بیفتد.
با توجه به اینکه اصلاح طلبان در نهایت چند لیست انتخاباتی در تهران منتشر کردند، آیا بهتر نبود که این تصمیم در قالب شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گرفته میشد؟ دلیل پافشاری این شورا بر عدم انتشار لیست چه بود؟
شورای عالی ۳۱ عضو دارد که ده عضو آن در تهران کاندیدا داشتند. لذا احزابی که داوطلب ندارند نمیتوانند لیست انتخاباتی منتشر کنند. حزب باید بتواند در انتخابات شرکت کند و داوطلب معرفی کند. وقتی احزاب داوطلب نداشته باشند انتظار نمیرود که لیست ارائه دهند.
بحث بر سر احزاب اصلاح طلب نیست، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مجموعهای از احزاب است و انتظار میرود که به نفع کلیت جریان اصلاح طلب تصمیم بگیرد و اقدام کند. اگر قرار بر این بود که هر حزب به تنهایی برای خودش تصمیم بگیرد، آن وقت فلسفه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان چیست؟
شورای عالی سیاستگذاری همین احزاب هستند که داوطلب ندارند. بالاخره احزاب در طول سال فعالیت میکنند و هزینه میدهند، توقع دارند افراد آنها تائید شوند. تائید نشدند و لیست هم ارائه ندادند، چون لیست ندادند، نمیتوانند درباره دیگران تصمیم بگیرند. کارگزاران چون داوطلب تائید شده داشت میتوانست لیست ارائه دهد، بنابراین از میان داوطلبان خود و سایر احزاب لیستی انتخاب کرد. اما احزابی که هیچ داوطلبی از آنها در تهران تائید نشدند چطور لیست بدهند؟
چه ایدهای را قرار است برای مجلس آینده پیگیری کنید؟
هم کارگزاران و هم ائتلاف برنامه دارد. آنچه من با توجه به اینکه سالهای سال مدیریت در کشور داشتم دو موضوع را به جد در مجلس دنبال خواهیم کرد. یکی قوانینی است که با شرایط فعلی همخوانی ندارد. در شرایط خاصی هستیم. در تحریم کامل هستیم، جنگ اقتصادی علیه ما است، قوانین و ضوابطی که با آن کار میکنیم پاسخگوی این شرایط نیست.
باید قوانین یک جاهایی اصلاح شود و باید با فوریت این را دنبال کرد تا بتوانیم اقتصاد کشور را در مقابل تحرکاتی که امریکاییها دارند مقاوم کنیم. مسئله بعدی تمام قوانینی که در ده سال گذشته به خصوص در سالهای قبل، چون برخی از دولتها برخی قوانین را خیلی توجه به اجرا نداشتند و نظارت خود را اعمال میکردند، تصویب شدند و به اجرا نرسیده پیگیری کنیم تا اجرا شوند. اگر قوانین اجرا شوند خیلی از مشکلاتی که کشور دارد حل میشود. این قوانین تنها در دولت نیست که باید اجرا شود، بلکه در همه قوا، نهادها، سازمانها و غیره وجود دارد.
مطلب دیگری که حتماً دنبال خواهیم کرد این است که بخش خصوصی را بتوانیم به صورت واقعی فعال کنیم. الان که مشکلات اقتصادی زیادی داریم یکی از دلایل عمده این است که بخش خصوصی فعال و اثرگذار نداریم. درصد بالایی از اقتصاد کشور توسط دولت و نهادهای نزدیک به دولت و حاکمیت اداره میشود و بخش خصوصی پیمانکار دسته دوم کسانی هستند که الان اقتصاد را در دست دارند.
تا زمانی که این طور باشد نه مسئله تولید حل میشود و نه مسئله اقتصاد حل میشود و باید در مجلس تلاش کنیم که بخش خصوصی جایگاه خود را پیدا کند. مردم از فساد، تبعیض، رانت، دروغ، تهمت بیزار هستند. ناراحتی مردم از شرایط فعلی بیشتر برای همین مسائل است. یکی از کارهایی که باید دنبال کنیم این است که به صورت ریشهای با این مسائل برخورد کنیم. هم در قوانینی که تصویب میکنیم و هم در نظارت به این مسئله باید توجه شود.
مطلب بعدی این است که در نظارت مجلس تلاش شود معامله را در مجلس تمام کنیم. هر نظارتی که میخواهد انجام شود در چهارچوب عدد و رقم باشد. قانون برنامه به ما گفته باید این کار را انجام دهید. باید نظارت کنیم که این برنامه در مجلس، در دولت و در قوه قضائیه و سایر نهادها دقیق اجرا شده یا خیر. هر جایی اجرا نشده برخورد لازم انجام شود، سوال شود، تذکر داده شود، اگر لازم بود اقدامات بعدی انجام شود که قانون به صورت کامل عملیاتی و اجرا شود.
از همه خوردهخرجیها و هزینههای بیخودی که تحمیل به بیتالمال میشود باید جلوگیری کنیم به خصوص در هزینههای فرهنگی که دهها سازمان و نهاد الان مسئول آثار فرهنگی کشور است و وضع فرهنگی کشور ما این است! بودجههای کلانی گرفته میشود و به هیچ جایی پاسخگو نیستند.
این ها را باید جزو اولویتهای کار قرار دهیم و حتماً این کار را میکنیم و فکر میکنم اگر این کار انجام شود خیلی از مسائل کشور حل خواهد شد. راه برای پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی و حکومت و امنیت پایدار کشور باز میشود. مردم از دوستان خیلی ناراحت هستند. مردم از اینکه میبینند فساد در خیلی از جاها وجود دارد ولی به صورت کامل برخورد نمیشود، با برخی برخورد شدید میشود و با برخی برخورد کمتر است، ناراحت هستند.
عملکرد دولت و مجلس را در مواجه با این فسادها چطور ارزیابی میکنید؟
با فساد دستگاه دیگری باید برخورد کند. هم دولت و هم مجلس باید نظارت کنند. تصمیماتی که در دولتهای قبل گرفته شده، بالاخره ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. وقتی حرف از فساد میزنیم تنها این نیست که ۴ نفر را بگیرند و سوال کنند. اینها خوب است ولی این پائینترین سطح برخورد با فساد است. صد میلیارد دلار درآمد ارزی در ۸ سال داشتیم. با کشور دیگر مقایسه کنیم.
اگر کشور دیگر ۸۰۰ میلیارد دلار در طی ۸ سال پول داشت چه کار میکرد، ما آن کارها را انجام دادیم یا خیر. چقدر میتوانستیم سرمایهگذاری کنیم و نکردیم؟ هم مجلس نتوانست قوانین را تصویب کند تا سرمایهگذاری صورت گیرد و هم دولت وقت نتوانسته این کار را انجام دهد و هم دستگاهی که باید نظارت میکرد نظارت کافی نداشت. این پولها چه شد. الان در شرایط فعلی که نفت نمیفروشیم همان کارها را میکنیم. در همین دولت که نفت تقریباً به صفر رسیده با آن روزی که نفت ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور داشت، یکسان در اداره کشور است.
آن موقع دلار را از هزار تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان تحویل دادند و الان از ۳,۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان تحویل میدهند. منتهی فرق با آن روز این است که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم و الان درآمد ارزی ما بسیار کم است. به این برمیگردد که نتوانستیم سیاستگذاریهای جامعی داشتیم. این از اشکالات مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم بود که اصلاحطلبان هم در مجلس اقلیت بودند. این درآمدهای زیاد را داشتیم، امروز که درآمد کمی از محل فروش نفت داریم، تحریمهای شدید داریم، وضعیتها یکسان است.
یک تجربه نمایندگی در دوره هشتم داشتید. اگر بخواهید مهمترین طرح یا مسئلهای که آنجا مطرح کردید بیان کنید چیست؟
بهترین کاری که در آنجا انجام دادیم برنامه پنجم بود که در مجلس تصویب کردیم. من یک خواهشی از وزرای کشور در کار عمرانی و معاونین آنها و مدیران سازمانها همانند مترو و هواپیمایی و غیره داشتم که جلساتی را تشکیل دادیم و ریاست را آقای سعیدی کیا برعهده داشتند. از اینها خواهش کردیم برنامه پنجم را تنظیم میکنیم و گفتیم شما بررسی کنید و به ما بگویید اگر وزیر و معاون وزیر بودید چه کار میکردید.
خواستیم اینها را بنویسند و در قالب برنامه ارائه شود. یک کار دو ماهه انجام شد. باید از آقای سعیدی کیا و تمام وزرای راه و شهرسازی و مسکن و غیره تشکر کنم. همچنین اساتید که از دانشگاهها حضور داشتند. این برنامه به عقیده من در حمل و نقل یکی از بهترین برنامههایی است که مصوب شد و در برنامه ششم هم ادامه یافت.
توانستیم قدمهای بزرگی در حمل و نقل هوایی و ریلی و اتوبانها داشته باشیم چون نظر متخصصان را گرفتیم. الان هم در مجلس سعی بر این دارم از نظر متخصصان استفاده کنم و با اساتید دانشگاهها مشورت کنیم. دنبال این بحثهایی برویم که الان وجود دارد.
جوانان ما از کشور میروند، بهترین افراد را در بهترین دانشگاههای کشور تربیت میکنیم و وقتی به سنی میرسند که باید وارد کار شوند، چون شرایط کار برای آنها فراهم نیست علی رغم هم علاقهای که به کشور دارند و دوست دارند در کشور فعالیت کنند رها میکنند و به خارج از کشور میروند. شرکتهای دانش بنیان و کسانی که کار علمی به صورت تجاری سازی در حد پایلوت انجام دادند منابع مالی ندارند.
در اسلام قرضالحسنه را داریم، در قران بارها درباره اهمیت این امر صحبت شده ولی این همه سال جلو میرویم همه مجالسی که اکثریت آن غیر اصلاح طلبان بودند چقدر درباره اینکه ما قرضالحسنه را جایگزین وامهایی که میدهند کنیم، صحبت شد؟ حداقل برای مشاغلی که دانشجویان ما از نظر علمی بدان میرسند، برای مشاغل خانگی و کوچک این را داشته باشیم. اگر به مجلس رفتم یکی از کارهایی که خواهم کرد این است که امر قرض الحسنه را دنبال کنیم و این سنت الهی را تجدید حیات کنیم. اقتصاد را از بهرههای کمرشکن آزاد کنیم. در هیچ جای دنیا چنین بهرههایی دریافت نمیکنند.
سال ۹۴ زمانی که لیست سی نفره اصلاح طلبان بسته شد و بعد وارد مجلس شدند شاهد بودیم عملکرد آن طور که باید نبود و برخی تصریح به ناکارآمدی کردند و بعدها گفتند چون لیست سی نفره کامل اصلاح طلب نبود و یا چهرههایی وارد شدند که ۱۰۰ درصد تائید نشدند این اتفاق افتاد. افرادی را در لیست گذاشتند که تجربه نداشتند. تجربه کاری نداشتند و الان چون یک دوره در مجلس بودند آن تجربه را پیدا کردند. کسانی که تائید شدند، برخی ثبتنام نکردند، در لیست این دوره هم حضور دارند. بحث تجربه مطرح نشد، موضوع ناکارآمدی نیروها بود.
اصلاحطلبان میگفتند این افرادی که داشتیم چون افراد شاخص تائید نشده بودند و نمیتوانستیم از افراد شاخص استفاده کنیم مجبور بودیم از کسانی که ابتدا راه اصلاح طلبی هستند استفاده کنیم. طبیعی است کسی که تجربه ندارد با افرادی که در لیست اصولگرایان میدیدید که آنقدر تائید شده دارند کدام را در لیست قرار بدهند، اینجا آنقدر تائید شده ندارند که مجبور میشوند چنین کاری کنند. اتفاقاً این کار خوبی بود. این کار باعث شد جوانان اصلاحطلبان آموزش ببینند و کار میدانی انجام شوند و راهی مراحل کاری شوند.
چه تضمینی میدهید اتفاقی که برای مجلس دهم رخ داد دوباره تکرار نشود؟
الان بهتر شده است. به این نتیجه رسیدیم که با تجربهها و کم تجربهها و کسانی که تجربه کمتری دارد حضور دارند و این باعث میشود نیروسازی برای کشور کنیم. ما که نسل اول انقلاب و از مبارزین اول انقلاب بودیم میرویم و باید به مرور نسلهای بعدی بیایند. یک هزینههایی دادیم ولی امروز...
این هزینهها در این دوره وجود نخواهد داشت؟
این دوره هم هست و این هزینهها را میدهیم. اگر افراد مطرح این جریان تائید میشدند بیشتر میگذاشتند ولی همین ردصلاحیت باعث شد ۱۶-۱۵ نفر از نمایندگان دوره قبل در لیست ائتلاف قرار گیرند. اینها پارسال تجربه نداشتند ولی الان تجربه کسب کردند. تعداد دیگری الان وارد لیست میشوند که برای دوره بعد باتجربه میشوند. این جریان همین طور ادامه مییابد و کسانی همانند من که از ابتدای انقلاب بودیم و تا آخر هستیم این روش را ادامه ندهیم. کم تجربهها بیایند و تجربه کسب کنند.
نیروهای جدید از نظر احاطه به اطلاعات و فناوریهای جدید قابل مقایسه با ما نیست. نسل دیجیتال هستند و ما نسل چرتکه و خط کش هستیم. اینها افراد فعالی هستند. مدت کمی کار کنند خودشان را نشان میدهند. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که به جوانان بها دهید من فکر کنم این باعث شد در مجلس قبل به جوانان بها داده شود.