ورود 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون به کشوز با ارز دولتی


ورود 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون به کشوز با ارز دولتی

سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایر گفت: حدود 4 میلیون حلقه لاستیک با ارز دولتی برای کاهش التهابات بازار تایر وارد کشور شده است.

ورود 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون به کشوز با ارز دولتی
به گزارش پول نیوز، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایر، گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نزدیک به ایام نوروز هستیم تقاضا برای استفاده از لاستیک زیاد شده است. بیشترین تقاضا برای استفاده از لاستیک مربوط به خودروهای پراید، پژو و سمند است.

او با بیان اینکه که امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک تولید شده است، گفت: تولیدی لاستیک نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و هم اکنون نیاز داخل را کاملا تامین می کنیم.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تایر کشور در داخل تامین می‌شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون تولید کنندگان تایر توانستند بیش از ۲۰۰ هزار لاستیک تولید کنند که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را مشمول شده است.

تنها با بیان اینکه ۲۰ درصد از نیاز به تایر وارد می شود، گفت: هم اکنون ۲۰ درصد از نیاز به تایر که مربوط به لاستیک خودروهای سنگین مانند کامیون است وارد و مابقی در داخل کشور تولید می شود. حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات و ۷۰ درصد باقیمانده نیز از داخل کشور تامین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی ۳ ماه ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص نداده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تولیدکنندگان تنها ۳۰ درصد ارز می‌گیرند، اما تاجری که یک تایر کامل وارد می‌کند، ۱۰۰ درصد ارز برای واردات دریافت می‌کند. مثلا اگر تایری ۲۰ دلار قیمت داشته باشد، ما فقط ۶ دلار ارز می‌گیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی ۲۰ دلار را ارز دریافت می‌کند.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایر گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم. اما در این میان حدود ۴ میلیون حلقه لاستیک با ارز دولتی وارد کشور شده است.

رییس انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه یک پروژه تایر سازی در کردستان تعریف شده است، گفت: اگر این کارخانه راه‌اندازی شود، کشور از واردات همه تایر‌ها بی‌نیاز خواهد شد. این پروژه حدود ۱۵۰ میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشین‌آلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفه‌ای ندارد، چون بالاخره بعد از ۱۰ سال استفاده ماشین‌آلات مستهلک می‌شود و این استهلاک قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

او با تأکید بر اینکه باید ارز مناسب در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، گفت: برخی از تایرسازی‌ها با زیان در حال تولید هستند برای رفع این موضوع به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم که لاستیک برای آن‌ها ۳.۵ میلیون تومان تمام می‌شود، اما قیمت مصوب برای فروش ۲ میلیون تومان است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

نیما میرزازاد دروازه‌بان سپاهان محروم شد + علت محرومیت