به گزارش ایسنا،بنابراعلام ۱۹ کالا، تلویزیون یکی از همین حوزههاست که از گذشته تاکنون تحولات زیادی را تجربه کرده است. دنیای صوت و تصویر نیز این روزها جذابیتهای خاص خود را دارد.
در ادامه سعی خواهیم کرد که به تفاوت میان رزولوشن ۸K و ۴K اشاره کنیم سپس موارد مهم دیگر در خرید تلویزیون را بیان خواهیم کرد.
مواردی زیادی وجود دارد که در کیفیت تصویر یک دستگاه تلویزیون دخیل است. از جمله این موارد میتوان به نرخ نوسازی، میزان روشنایی، سطح کنتراست، وضوح رنگ و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
رزولوشن نیز جزء همین موارد است. از انواع رزولوشن تصویر میتوان به FHD، UHD، ۴K و نسل جدیدی از رزولوشن تصویر یا ۸K اشاره کرد که بدون شک انقلابی در کیفیت تصویر ایجاد خواهد کرد.
. کیفیت تصویر FHD: رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
. کیفیت تصویر UHD: رزولوشن ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل
. کیفیت تصویر ۴K: رزولوشن ۴۰۹۶ × ۲۱۶۰ پیکسل
. کیفیت تصویر ۸K: رزولوشن ۷۶۸۰ × ۴۳۲۰ پیکسل
اگر قصد خرید تلویزیون را داشته و به این بازار صوت و تصویر سری زده باشید متوجه تنوع قابلیتهای هر کدام از مدلها خواهید شد. برای مثال بسیاری از مدلها رزولوشن ۴K دارند و چندی میشود که رزولوشن ۸K نیز راه خود را به این دنیای جذاب باز کرده است.
این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ یک مدل تلویزیون ۸K از نظر کیفیت تصویر چه قدر با مدلهای ۴K تفاوت دارد. از نظر قیمت تلویزیون این مدلها چگونه خواهند بود؟ اینها شاید همان سوالهایی باشد که شما هم هنگام خرید تلویزیون از خود بپرسید. ۱۹ کالا در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهد داد.
جالب است بدانید که ۸K به جای رزولوشن ۷۶۸۰ × ۴۳۲۰ پیکسل بکار میرود. طبق ادعای شرکتهای سازنده این کیفیت تصویر دریچه جدیدی را از صوت و تصویر رو به دنیای تصویر باز خواهد کرد.
ازنظر فنی هم رزولوشن ۴K و ۸K هر دو کیفیت بسیار عالی محسوب میشود و اینطور نیست که با معرفی ۸K تلویزیونهای ۴K کنار زده شوند. حتی اگر قیمت تلویزیون را در نظر داشته باشید و با توجه به اینکه در بسیاری از موارد هنوز زیرساختهای رزولوشن ۸K فراهم نشده منطقی است که زمان خرید تلویزیون مدلهای ۴K را هم در نظر داشته باشیم.
تفاوت اصلی این دو در تعداد پیکسلهاست، رزولوشن ۸K نسبت به ۴K، چهار برابر تعداد پیکسلهای بیشتری دارد. جالب است بدانید که این رزولوشن تصویر نسبت به مدلهای Full HD پیکسلهایی تا ۱۶ برابر را ارائه میدهد. ازاینرو با بهرهمندی از این کیفیت تصویر تصاویر شارپتری تجربه خواهید کرد.
تفاوت دیگر این دو مربوط به کانالهای صوتی آنهاست. در تلویزیونهایی که از رزولوشن ۸K پشتیبانی میکنند میتوانید از یکصدای سوپر استریو بهرهمند شوید. چیزی که ممکن است حتی با خرید تلویزیون ال ای دی معمولی نصیب هر کسی نشود.
تفاوت دیگر مربوط به زاویه دیدی است که این تلویزیونها ارائه میدهند. اگر خرید تلویزیون ۴ کی را مدنظر قرار دارید میبایست بدانید که این مدل تلویزیونها زاویه دید ۵۵ درجه را ارائه میدهند در حالی که زاویه دید یک مدل ۸ کی برابر با ۱۰۰ درجه است. زاویه دید را میتوان اینطور تعریف کرد که میزانی که یک فرد میتواند از فاصله دور به خوبی تصویر ارائهشده در یک دستگاه را ببیند. تلویزیونهای ۸K نسبت به تلویزیونهای معمولی میدان دید گستردهتری را در اختیار بیننده قرار میدهند.
نرخ فریم ریت نیز یکی از مواردی است که در همه مدلهای تلویزیون از اهمیت زیادی برخوردار است. میتوان اینطور بیان کرد که تعداد تصاویری که در هر ثانیه در یک مانیتور به نمایش در میآید نرخ فریم ریت است.
هر چه فریم ریت یک دستگاه تلویزیون بیشتر باشد، همگامسازی صدا و تصویر بهتر بوده و حرکات طبیعیتری را از تصویر مشاهده خواهید کرد. این مورد یکی دیگر از مواردی است که عمده سازندگان در فروش تلویزیون های خود در نظر میگیرند.
برای مثال اگر بخواهید یک بازی آنلاین را از طریق تلویزیون خود تماشا کنید این مورد تأثیر مستقیمی بر اجرای بازی دارد. ازاینرو هر چه یک دستگاه تلویزیون نرخ نوسازی بهتری داشته باشد بازی روانتر اجرا خواهد شد. ازاینرو ۱۹ کالا به شما توصیه میکند که اگر گیمر هستید این مورد را هم در نظر بگیرید.
علاوه بر این، مواردی دیگری هم وجود دارد که باید در هنگام خرید تلویزیون در نظر داشته باشید، در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. شرکتهای زیادی در زمینه تولید تلویزیون فعالیت میکنند برخی از آنها مثل شرکت سامسونگ، سونی و ال جی از جمله شرکتهایی محسوب میشوند که در بازار ایران شناخته شده و سالهاست که دراین حوزه به فعالیت خود ادامه میدهند.
در این میان مدلهایی نیز به چشم میخورند که تولید داخلی است؛ از جمله این مدلها میتوان به تلویزیون جی پلاس اشاره کرد.
برندهایی دیگری نیز هستند که اخیراً وارد این میدان شده و در واقع میتوان آنها را برندهای نوظهور در این عرصه در نظر گرفت. از جمله این برندها میتوان به آنر، شیائومی، وان پلاس و... اشاره کرد.
انتهای رپرتاژ آگهی