پرونده ویژه اوراسیا در شماره آخر فصلنامه «گفتگو»
فصلنامه فرهنگی اجتماعی گفتگو ویژه اوراسیاگرایی منتشر شد.
فصلنامه فرهنگی اجتماعی گفتگو ویژه اوراسیاگرایی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شماره ۸۵ فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو با پرونده ویژهای درباره اورسیاگرایی منتشر شد.
در این شماره از فصلنامه گفتگو مطالبی تحت عنوان «نواوراسیاگرایی و ایران؛ نگاهی به مناسبات ایران و روسیه در چهل سال اخیر» به قلم نادژدا آرباتوا، «سرآغاز اوراسیاگرایی ۱۹۲۰ - ۱۹۳۰» به قلم مرلن لاروئل، «خلخال؛ بیست و نهم خرداد ۱۳۰۰؛ مبدا تاریخی فراموش شده اوراسیاگرایی» نوشته کامران سپهران و «لف گومیلف، نظریهپرداز امپراطوری شوروی» به قلم دمیتری شلاپنتوخ منتشر شده است.
«الکساندر دوگین و بنیانهای ژئوپولیتیک او» نوشته جان بی. دانلوپ، «کدام اوراسیا؟ مروری بر مفهوم اوراسیاگرایی در ترکیه» به قلم علی کالیراد و «موافقت نامه اوراسیا: اقدام موقتی در بزنگاهی تاریخی» نوشته حسین حقگو از دیگر مطالب این شماره فصلنامه گفتگو است.
در بخشی از سرمقاله این شماره میخوانیم: «پویایی و سرزندگی اوراسیاگرایی بهعنوانِ یک حرکت سیاسی و فکری، ده-دوازده سال بیش ادامه نیافت و در اوایل دههی ۱۹۳۰ از تبوتاب افتاد. شاید یکی از مهمترین دلایل این افول و سیر نزولی را بتوان در آن دید که همزمان با این تلاش و تکاپوی حاشیهای در میان پارهای از محافل تبعیدی و مهاجر روس سفید در اروپا، انواع دیگری از گرایشهای مشابه – گرایشهایی در جهت کشف «ویژگیهای منحصربهفرد» جوامع این کشور و آن ملّت – در سطوحی گسترده، هماینک پا پیش گذاشته بودند و بخشهای مهمّی از جهان صنعتی را فتح کرده بودند؛ فاشیسم و مخصوصاً روایت آلمانیاش نازیسم، در مقام شورش و طغیان بر علیه جهان مدرن و اصل تجدّد، بر اساس شناسایی مجموعهای از ویژگیهای «خاص» و وجوه تمایزش از دیگر جوامع بشری استوار شده بود، از جمله دعوی «برتری» تاریخی-فرهنگی «روم» در ایتالیا و برتری نژاد «آریایی» در آلمان، و میدانیم پارهای از اوراسیاگرایان از تبعات عملی و خطرناک چنین طبعآزماییهایی آگاه شده بودند، اما مهمترین موضوعی که علت وجودی اوراسیاگرایی را زیر سؤال برد آن بود که اکثر آنها بهتدریج به این نتیجه رسیدند که پارهای از ارزشهای مطلوبشان، هماینک در نظام حاکم بر روسیهی شوروی متبلور شده است؛ در کنار اعادهی امپراتوری که بهزعم اوراسیاگرایان سرنوشت مقدّر و رسالت معین «روسیه» بود، تبدیل مارکسیسم غربی به نوعی مذهب ارتدوکسمآب در چارچوب ایدئولوژیک حاکم از دیگر نکاتی بود که باعث شد اوراسیاگرایی از یک جریان مخالف و متفاوت به یک گروهک هوادار شوروی فروکاسته شود. »
مراد ثقفی صاحب امتیار و مدیرمسئول فصلنامه گفتگو است و شماره ۸۵ این فصلنامه در شهریور ۹۹ چاپ شده است.