ضرورت توسعه فعالیتهای قرآنی بین ورزشکاران
یک حافظ کل با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در دستگاههای مختلف، اظهار کرد: به طور مثال ورزش و جوانان مسابقات قرآن برگزار میکند، اما ورزشکار قرآنی وجود ندارد یا تعداد آنان کم است، به نظر بنده باید برنامهریزی بهگونهای باشد که ورزشکاران خودشان رغبت به فراگیری قرآن داشته باشند.
اعظم فتحی، حافظ کل قرآن در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، ضروت توجه به فعالیت قرآنی در مدارس را تأکید و اظهار کرد: دانشآموزان مستعد فراگیری رشتههای مختلف قرآنی هستند که با برنامهریزی درست و اصولی نباید اجازه داد این استعدادها هدر رود.
وی با اشاره به اینکه سطح توان دانشآموزان با یکدیگر متفاوت است و مربیان قرآن قطعا به این امر توجه دارند، تصریح کرد: در رشته حفظ نباید برنامهها سنگین و فشرده باشد، جذابیت رشتههایی همچون زبان انگلیسی، رشتههای مختلف ورزشی و هنری برای کودک و نوجوان بسیار است، البته کسی با فعالیت آنان در رشتههای مورد علاقه محصلان مخالف نیست، اما باید این جذابیت نیز در حوزه قرآن تقویت شود، تا دانشآموزان در کنار آموختن رشتهای همچون زبان و یا فنون ورزشی به فراگیری قرآن نیز بپردازند.
فتحی ادامه داد: تربیت مدرسان زبان انگلیسی و ورزشکاران قرآنی زمینه هرچه بهتر توسعه فعالیت قرآنی را فراهم و برای جامعه هدف هریک از آنان جذابیت و انگیزه ایجاد میکند. فعالیت در رشتههای ورزشی، هنری و ... نه تنها منافاتی با قرآن ندارند، بلکه تلفیق آنان بایکدیگر چه بسا باعث رونق و شکوفایی هرچه بهتر رشتههای مورد علاقه دانشآموزان شود. این مصحف شریف سراسر جذابیت است و این هنر مربیان است تا مفاهیم را متناسب با ذائقه کودکان و نوجوانان بازگو کنند.
این حافظ کل توجه بیشتر به فعالیت قرآنی دختران محصل به ویژه دختران روستایی و کم بضاعت را خواستار شد و افزود: در روستاها دختران مستعدی تحصیل میکنند که ممکن است به دلیل عدم حضور مربیان باتجربه و مشکلات مالی از فراگیری تخصصی قرآن بازبمانند، ادارات و نهادهای متولی قرآن با همکاری مربیانی که اعلام آمادگی میکنند، میتوانند درصدد تربیت حرفهای دختران روستایی برآیند. شایسته نیست تمام امکانات به مراکز استانها و شهرستانها محدود شود.
فتحی در ادامه توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را یادآور شد و افزود: معظمله همواره با فرمایشات خود جامعه قرآنی را رهنمون هستند، ایشان سالها قبل در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن فرمانی صادر کردند که با وجود اقدامات صورت گرفته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، البته ناگفته نماند که تنها یک دستگاه و نهاد قادر به انجام این مهم نیست و نیاز است عزمی ملی با برنامهریزی مطلوب صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه برای تشویق کودکان و نوجوانان برای شرکت در طرح تربیت حافظان باید برنامهریزی کرد، اظهار کرد: حتی برای پذیرش در برخی مدارس خاص امتیاز قرآن در پایینترین سطح امتیازات قرار دارد. درست است که جامعه هدفی خاص در اولویت هستند، اما اگر این اولویت به طور مثال یکهزار امتیاز دارد، قرآن 15 امتیاز دارد. دانشآموز، دانشجو در دوران تحصیل و کار باید امتیاز قرآنی بودن را لمس کند.
فتحی در پایان افزود: در حال حاضر وضعیت بهتر از قبل است و آزمون مدرک تخصصی این امتیاز را به حفاظ میدهد تا برای استخدام از این مدرک استفاده کنند. برای کارکنان هر اداره مسابقات وجود دارد، اما شرکتکنندگان چشمگیر نیست. به طور مثال ورزش و جوانان مسابقات قرآن برگزار میکند، اما ورزشکار قرآنی وجود ندارد یا تعداد آنان کم است، به قرآنیان کارت بیمه داده و از آنان میخواهند در مسابقات شرکت کنند. به نظر بنده برنامهریزی بهگونهای باشد که ورزشکاران خودشان رغبت به فراگیری قرآن داشته باشند و برای داشتن ورزشکارانی قرآنی باید از کودکی سرمایهگذاری کرد.
انتهای پیام