توضیح پلیس راهور درباره پیامک جریمه تردد بدون ماسک
«از قرار اطلاع؛ از دیروز جایگاههای سوخت به دوربین راهور فعال شده و راننده خودرو اگر ماسک نداشته باشد شامل جریمه میشود. هنگام سوختگیری حتماً ماسک داشته باشید به آشنایان و دوستانتان هم اطلاع دهید که جریمه نشوند»؛ این مضمون پیامی است که این روزها در فضای مجازی دست به دست میشود.
سردار حسینی جانشین پلیس راهور ناجا گفت: این پیام صحت ندارد چرا که سازوکار ثبت تخلف به واسطه سامانههای هوشمند یک سازوکار تعریف شده است؛ اگر قرار باشد که سامانهای را در اختیار گرفت تا تخلف خاصی را کنترل کنیم که در صورت ارتکاب به تخلف جریمه صادر شود مستلزم برنامهریزی، تست و کالیبره شدن سامانهها است و باید بررسیهای فنی مورد نیاز بر روی آنها اعمال شود. لذا انتشار چنین خبری مبنی بر تنظیم دوربین برای ثبت تخلف ماسک نزدن در پمپ بنزینها بیاساس و کذب است.
او ادامه داد: اغلب شهرهای کشور به حالت زرد درآمده و بنابر مصوبات با توجه به آنکه محدودیت تردد در شهرهای زرد برقرار نیست طبیعی است که شاهد افزایش ترددها باشیم. البته با توجه به آنکه شرایط شهرهای شمالی و شهرهای مسافرپذیر شکننده است بنابر مصوبه ستاد کرونا تردد خودروهای غیر بومی به استانهای گیلان، مازندران و گلستان و هفت شهر شیراز، اصفهان، قشم، جزیره کیش، مشهد، بندرعباس و بوشهر ممنوع است و تردد با خودروی دارای پلاک غیر بومی مستوجب جریمه ۵۰۰ هزار تومانی میشود. باید گفت در شهرها و استانهایی که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند ورود پلاکهای غیربومی به آن شهرها ممنوع بوده و پلاک متعلق به شهرهای نارنجی نیز حق تردد به سایر شهرها را ندارد.
توضیح پلیس راهور درباره پیامک جریمه تردد بدون ماسک
او گفت: در خصوص ورودی شهرها و ممنوعیتهای کرونایی ابلاغ شده نیز پلیس راهور اجازه ورود به پلاکهای غیربومی را در استانها و شهرهای هدف نمیدهد مگر به افرادی که بنابر دلایلی خاص دارای مجوز بوده یا کار قضایی و درمانی دارند اما اگر کسی اصرار به تردد داشت و از فرمان پلیس استنکاف کرد و به راه خود ادامه داد مستوجب جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد. همان جریمه ۵۰۰ هزار تومانی ورود غیرمجاز به شهرهای نارنجی است چرا که هنوز چیزی به پلیس ابلاغ نشده است. از هموطنان هم خواهش میکنیم اگر پیامکهای اشتباهی برایشان آمد با این توجیه که حوصله پیگیری را نداشته و باید وقت زیادی تلف کنند از پیگیری منصرف نشوند چرا که ما باید ایرادات را شناسایی کرده و متوجه آنها شویم که در کجا وجود دارند تا در برنامهریزی سامانه لحاظ کنیم. جرایمی که به وسیله مأمور اخطاریهنویس به فرد تسلیم میشود و جریمه الصاقی نام دارد به همراه جریمههایی که به فرد پیامک میشود از زمره جرایمی هستند که دو برابر میشوند. یعنی اگر جریمهای اعمال شود که راننده نسبت به آن بیاطلاع باشد دو برابر نمیشود مثل جرایم دوربینی؛ به جز آنهایی که پیامک میشود چرا که پیامک حکم ابلاغ قانونی را دارد. اگر مالک خودرو جریمه الصاقی یا جریمه پیامکی خود را یک ماه بعد از اعلام و الصاق پرداخت نکند، دو برابر میشود.
او ادامه داد: از مردم انتظار داریم وقتی چراغ راهنمایی قطع میشود صبوری و خویشتنداری به خرج داده و از عجله پرهیز کنند چرا که عجله و شتاب بیمورد باعث میشود گره ترافیکی به وجود آید؛ حتی اگر پلیس هم بیاید برای باز کردن گره ترافیکی مدتزمانی طول میکشد. از طرفی دیگر از مردم هم میخواهیم در صورت مواجهه با خاموشی چراغها بلافاصله موضوع را به ۱۱۰ اطلاع دهند. تقریباً یک ماه پیشنهاد تغییر در ساعات محدودیت تردد را به ستاد کرونا دادیم که به دلایلی پذیرفته نشد؛ کماکان ساعت اجرای محدودیت تردد شبانه همان ۲۱ تا ۳ صبح است که مردم باید مدیریت کرده تا جریمه نشوند.