هرآنچه باید درباره سریفیلمهای «گودزیلا» بدانید
درباره نام «گودزیلا» روایتهای مختلفی وجود دارد. برخی میگویند Zilla در این نام، پسوندی است که در زبان انگلیسی برای نشاندادن چیزی با ابعاد و اندازه بزرگ استفاده میشود. برخی دیگر نیز عقیده دارند «گوجیرا» یا همان «گودزیلا» در اصل از دو واژه «گوریلا» (Gorilla) و «وال» (Whale) ساخته شده است. این ترکیب بهنوعی نماینده دو هیولای خشکیها و دریاهاست.
کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - درباره نام «گودزیلا» روایتهای مختلفی وجود دارد. برخی میگویند Zilla در این نام، پسوندی است که در زبان انگلیسی برای نشاندادن چیزی با ابعاد و اندازه بزرگ استفاده میشود. برخی دیگر نیز عقیده دارند «گوجیرا» یا همان «گودزیلا» در اصل از دو واژه «گوریلا» (Gorilla) و «وال» (Whale) ساخته شده است. این ترکیب بهنوعی نماینده دو هیولای خشکیها و دریاهاست.
حداقل دو موجود ماقبل تاریخ کشف شدهاند که باستانشناسان براساس فسیلشان آنها را «گودزیلا» نامیدهاند. در سال ۲۰۱۰ یک شرکت دریانوردی، اسم یکی از کشتیهای اکتشافیاش را Gojira گذاشت که پس از درخواست کمپانی Toho، صاحب حق انحصاری سریفیلمهای «گودزیلا»، آنها نام «گوجیرا» را از روی کشتی حذف کردند.
دوران گودزیلا
ساخت دنبالهها یا بازسازی فیلم «گودزیلا» در تاریخ سینما مثل بیشتر فیلمهای دنبالهدار سینمای ژاپن چهار دوره دارد: ۱- دوره Shōwa (۱۹۴۵-۱۹۷۵) ۲- دوره Heisei (۱۹۸۴-۱۹۹۵) ۳- دوره Millennium (۱۹۹۹-۲۰۰۴) ۴- دوره معاصر (۲۰۱۶ تا اکنون).
در هر یک از این دورهها سری فیلمهای «گودزیلا» سبکی به خصوص دارند. مثلا دوره سوم با دوره اول و دوم از لحاظ خط داستانی و سبک و سیاق متفاوت است. در سال ۲۰۱۶ (دوره چهارم سری فیلمهای «گودزیلا») کمپانی Toho اعلام کرد برای ساخت انیمه «گودزیلا» طرحی دارد. این طرح شامل ساخت یک سهگانه بود که اولین قسمت آن با نام Godzilla: planet of the monsters در سال ۲۰۱۷ اکران شد و دو قسمت دیگر در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰.
زیر پوست هیولا
Creature suits لباسهایی واقعنما هستند که بازیگرها برای بازی در نقش هیولاها، حیوانات یا دیگر موجودات با استفاده از تکنیک Suitmation میپوشند. این لباسها بیشتر در فیلمهایی با تکنیک Suitmation و در ژانر Kaiju ژاپنی استفاده میشود و برخلاف لباسها یا ماسکهای دیگر یا گریمهایی که با پروتز روی صورت انجام میگیرد، بسیار واقعی ساخته میشوند و تمام بدن بازیگر را میپوشانند. این تکنیک حتی قبل از تاریخ سینما هم وجود داشته، اما از روزهای اولیه تاریخ سینما برای مواقعی که استفاده از حیوانات واقعی در فیلمها ممنوع بود، رواج پیدا کرد. در این روش بازیگر با پوشیدن لباس هیولا میان مدل مینیاتوری شهر حرکت میکرد و فیلم هم با سرعت کم تصویربرداری میشد تا بزرگی و عظمت هیولا بیشتر نشان داده شود.
بازیگر نقشهای سنگین
Haruo Nakajima از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۲ لباس گودزیلا را در سری فیلمهای هیولایی میپوشید. اولین لباس گودزیلا ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته و بازیگر نمیتواتسته بیش از ۳۰ قدم با آن راه برود. به همین خاطر وزن این لباس برای فیلم به ۶۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. با وجود سبُک شدن لباس، بازیگر نمیتوانست بازوی چپ گودزیلا را حرکت دهد و تنها از بازوی راست برای برداشتن اشیاء استفاده میکرد. علاوهبر Nakajima هشت بازیگر دیگر هستند که بیشترین بازی را در نقش گودزیلا داشتهاند.
ژانر هیولاها
«کایجو» Kaiju یکی از زیرژانرهای «توکوساتسو» tokusatsu است. «توکوساتسو» (special filming) فیلمهای ژاپنیای هستند که در آنها از جلوههای ویژه زیاد استفاده میشود. ریشه «توکوساتسو» را باید در تئاترهای ژاپنی، به ویژه «کوباکی» که پر از صحنههای اکشن و آتشسوزی است جستوجو کرد. «توکوساتسو» مدرن تا اوایل دهه ۵۰ میلادی شکل نگرفته بود و بعد از تولد «گودزیلا» به مشهورترین ژانر هیولایی ژاپن تبدیل شد. ساخت گودزیلا در سال ۱۹۵۴ یک شروع طوفانی بود برای این ژانر که هنوز یکی از محبوبترین ژانرهای سینمایی ژاپن است.
افسانهها
یکی از معروفترین افسانههای مربوط به نسخه ۱۹۵۴، این است که هوندا و تسوبورایا روی یکی از آسمانخراشهای توکیو مسیر ویرانگری گودزیلا را طرحریزی میکردند که چند نفر بخشی از صحبتهای آنها را میشنوند. بهخاطر همین حرفها، هوندا و تسوبورایا دستگیر میشوند و از آنها بازجویی میشود.
به دلیل پیچیدگی تولید فیلم «گودزیلا» در سال ۱۹۵۴، گفته میشود که اولین استوریبورد تاریخ سینمای ژاپن برای این فیلم انجام شده است.
جورج لوکاس گفته است مینیاتورهای این فیلم منبع الهامش برای ساخت برخی قسمتهای «جنگ ستارگان» بوده است.