محمدتقی اکبرنژاد: وظیفه ماست که مبانی فقهی را در اختیارتصمیم گیران مالیاتی قرار دهیم
شفقناقم- تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی اظهار داشت: زمانی که فقها خود را در مسند دولت اسلامی نگاه می کنند، نیاز است که به سوالات جدی که در سایه مدرنیته ایجاد شده است، پاسخ داده شود. به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد عصر امروز در نشست دوازدهمین اثر علمی موسسه فقاهت و تمدن اسلامی با موضوع […]
شفقناقم- تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی اظهار داشت: زمانی که فقها خود را در مسند دولت اسلامی نگاه می کنند، نیاز است که به سوالات جدی که در سایه مدرنیته ایجاد شده است، پاسخ داده شود.
به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد عصر امروز در نشست دوازدهمین اثر علمی موسسه فقاهت و تمدن اسلامی با موضوع فقه نظام مالیاتی اسلام عنوان کرد: برنامه ما تدوین آیین نامه برای اداره کشور نبود، بلکه به دنبال ایجاد ظرفیت نظری برای استفاده تصمیم گیران بود.
او افزود: بسیاری از عناوین در فقه ما وجود داشته است، اما به این عناوین از زاویه اداره کشور نگاه نشده بود و زمانی که فقها خود را در مسند دولت اسلامی نگاه می کنند، نیاز است که به سوالات جدی که در سایه مدرنیته ایجاد شده است، پاسخ داده شود.
تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی گفت: کاری که ما در کتاب فقه نظام مالیاتی اسلام کردیم، این بود که به عناوین فقهی انسجام دهیم و آن ها را مرتبط با هم و نه عناوینی منفصل و غیرپیوسته ببینیم؛ چرا که همه عناوین کارکرد واحدی دارند.
او بیان کرد: تصمیم گیران مالیاتی ما بنا نیست بنشینند مبانی فقهی را بررسی کنند، بلکه این وظیفه ماست که این منابع را در اختیار آن ها قرار دهیم تا برای اجرا از آن ها استفاده شود.
اکبرنژاد مطرح کرد: اختلافات و ارتقائات روشی باید خروجی خود را در فقه نشان دهد، اینکه من مکررا عرض می کنم که اصول فقه موجود تنه به تنه اخباری گری می زند، به این دلیل است که تفاوت های اساسی با اخباری گری ندارد.تفاوت مکتب های علمی خودش را در خروجی ها نشان می دهد و اگر موسسه فقاهت ادعا دارد که توانسته سطح استدلال را بالاتر ببرد، باید این ارتقا در فقه آن دیده شود.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: کتاب فقه نظام مالیاتی اسلام منبع مسلمی است که تفاوت دو نگاه متفاوت را نشان می دهد، تببینی که در این کتاب از زکات، خمس، انفال و غیره انجام شده است، آن را نماینده بسته جامع اجتماعی موسسه فقاهت می کند.
او با بیان اینکه من اجتهاد موجود را ضعیف می دانم، افزود: این نوع اجتهاد تفاوت چندانی با اخباری گری نداشته و به نوعی اخباری گری پیچیده است. ما برای اینکه بتوانیم در عرصه های نوظهور ورود کنیم، باید قواعدی را تولید کنیم که بتوانند به صورت نزدیک به مسئله ها عمل کنند.
اکبرنژاد خاطرنشان کرد: دراصول فقه مهمترین مباحث مربوط به مباحث حجت هستند، در حالی که این مباحث درباره کلیات صحبت می کنند، اینکه ما بدانیم ظواهر حجت هستند یا نه، تا این نتیجه به حل مشکلات برسد راه بلندی را باید طی کنیم.
تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی تاکید کرد: ما در اصول فقه می گوییم که عقل حجت است، اما اینکه عقل با چه نسبتی از وحی قرار دارد موردبحث قرار نمی گیرد. ما در اصول فقه یک جمله بحث نکرده ایم که حکم ثابت شرعی و احکام منعطف چیست؛ به طور مثال می گوییم پیامبر(ص) به ۹ چیز زکات بسته اند، من از کجا باید بدانم که این حکم ثابت دین است یا تطبیقی است بر مسائل روز؟ ما ضابطه خاصی برای بررسی این مسائل نداریم.
اکبرنژاد اظهار داشت: قدم های فراوانی برای اصول استنباط نیاز است که در اصول فقه ما نیست و هنوز در قدم های نخست و مدخل موضوع ایستاده ایم.
او گفت: ضعف اجتهاد ما حتی در مسائل فردی خود را نشان می دهد، در بحث روش شناسی روشن نیست که ما از کجا مسائل را شروع کنیم، همه مسائل را از یک نقطه واحد کلی آغاز می کنیم. من فهم علامه مجلسی از آیات و روایات را بسیار قوی تر از اصولیون می بینم؛ در قدیم طلاب به منابع اصلی وصل بودند و مانند امروز درگیر موارد غیرضروری نبودند.
او اضافه کرد: برخی در حوزه مدعی هستند که آزاداندیش هستند، موسسه فقاهت و تمدن اسلامی بر اساس بررسی های علمی و در نهایت ادب نظریه هایی مطرح کرده است، اما همین حوزه ای که ادعای آزاداندیشی دارد، فعالیت های علمی مجموعه ما را بایکوت خبری می کند، بسیاری از کتاب های ما سانسور شد که دیده نشود. کارهای ما شخصی نبوده و در خدمت نظام اسلامی است.