فردا SX۵ چه معایبی دارد؟

با ورود برندهایی مانند هیوندای، کیا، میتسوبیشی، رنو، نیسان، پژو، دی اس و فولکس واگن در سال های ۹۴ تا ۹۶ به ایران، بازار خودروهای کراس اوور به شدت رقابتی شد و بسیاری از شرکت ها برای کسب سهم بیشتری از فروش، اقدام به عرضه اقساطی محصولات خود می کردند.
با ورود برندهایی مانند هیوندای، کیا، میتسوبیشی، رنو، نیسان، پژو، دی اس و فولکس واگن در سال های ۹۴ تا ۹۶ به ایران، بازار خودروهای کراس اوور به شدت رقابتی شد و بسیاری از شرکت ها برای کسب سهم بیشتری از فروش، اقدام به عرضه اقساطی محصولات خود می کردند.
اما این شرایط خیلی طولانی نشد و با اعمال تحریم های خصمانه جدید، بالا رفتن قیمت دلار و البته ممنوعیت واردات خودرو، مجددا رونق از بازار خودرو ایران رفت و شرایط برای عرضه خودرهای چینی با کیفیتی پایین تر و قیمتی بالاتر از خودروهای کره ای و اروپایی مهیا شد؛ و خیلی از شرکت ها ضمن عقد قرارداد با خودروسازان چینی از این فرصت برای واردات و البته تولید محصولات استفاده کردند.
گروه صنعتی فردا یکی از همین شرکت ها است که در سال های اخیر اقدام به عرضه محصولات دانگ فنگ چین با برند " فردا " کرده است. فردا SX۵ در اصل یکی از محصولات همین برند است که در بازار چین تحت عنوان دانگ فنگ X۵ به فروش می رسد. در ادامه گزارش به بررسی این خودرو می پردازیم.
بررسی فنی
فردا SX۵ در چین با پیشرانه ۱,۵ لیتری توربو با توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور عرضه می شود اما مدلی که در ایران به فروش می رسد به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با توان تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور تجهیز شده است که یک جعبه دنده CVT وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخهای جلو بر عهده دارد.
پیشرانه ۱,۶ لیتری بدون تکنولوژی توربو قدرت مناسبی را در اختیار راننده قرار نمی دهد و نباید انتظار زیادی از این کراس اوور داشته باشید. وزن این خودرو در منابع ایرانی ۱۳۵۰ کیلوگرم و در منابع خارجی وزن مدل ۱.۵ لیتری توربو، بین ۱۵۴۵ تا ۱۵۵۵ کیلوگرم اعلام شده است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به طور رسمی اعلام نشده اما با توجه به وزن خودرو و قدرت تولید شده توسط موتور و البته ترکیب شدن با گیربکس CVT نباید انتظار زیادی از SX۵ داشته باشید. فردا SX۵ به عنوان یک کراس اوور با موتور فاقد فناوری توربو، نمی تواند مناسب سفرهای خارج شهری در جاده های پرشیب و کوهستانی همراه با وزن مسافر و بار باشد.
ایمنی
مرکز تست ایمنی خودروها در چین C-NCAP نام دارد که مشهور به آسان گیری نسبت به Euro-NCAP (مرکز تست ایمنی خودروها در اروپا) است؛ و معمولاً خودروهایی که در آزمون مرکز تست اروپا ستاره کمتری می گیرند در مرکز تست چین موفق به کسب چهار یا پنج ستاره می شوند. علی رغم جست و جوهای فراوان در مورد نتیجه تست ایمنی خودرو فردا SX۵ چه در مرکز تست چین و چه در اروپا به اطلاعات معتبر دسترسی پیدا نکردیم. برای مثال یکی از مواردی که در ایمنی این خودرو شبهه ایجاد می کند دارا بودن کیسه هوا فقط برای سرنشینان جلو است در صورتی که رقبای SX۵ مانند هایما S۵ مجهز به ۶ کیسه هوا است.
امکانات رفاهی
این خودرو را نمی توان در گروه محصولات پرآپشن قرار داد، برای مثال تنظیم برقی صندلی یا دوربین ۳۶۰ درجه و سقف پاناروما که در خیلی از رقبای این خودرو وجود دارد، در SX۵ دیده نمی شود.
قیمت فردا SX۵
این خودرو در طرح فروش مرداد ماه با قیمت ۶۰۹ میلیون تومان و تحویل ۱۲۰ روز عرضه می شود که به نسبت سایر خودروهای هم رده موجود در بازار عدد رقابتی محسوب نمی شود. مخصوصاً که هنوز وضعیت رونق بازار دست دوم این خودرو و میزان افت قیمت آن مشخص نشده است.
قیمت این خودرو در چین با پیشرانه ۱,۶ لیتری بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار (حدود ۳۰۰ میلیون تومان) و با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۲۰ هزار دلار (حدود ۵۲۰ میلیون تومان) است.
خدمات پس از فروش
بر اساس اعلام سایت رسمی شرکت خودروسازی فردا، تعمیرگاه مرکزی این شرکت در جاده مخصوص کرج و ۳ عاملیت در گیلان، البرز و اردبیل دارد. در لحظه تنظیم این گزارش نماینده دیگری در سایت رسمی این شرکت وجود نداشت و مشخص نیست تکلیف خدمات پس از فروش خریداران این خودرو در سایر شهرها به چه صورت است؟ البته با توجه به ارتباط این خودروسازی فردا با آسان موتور و اطلس خودرو شاید از امکانات این شرکت ها برای خدمات دهی استفاده شود.
در هر حال اطمینان از توانایی شرکت خودروسازی فردا در تامین قطعات و لوازم یدکی، نکته ای است که خریداران باید به آن توجه کنند که در آینده دچار مشکل نشوند.