ضرورت توسعه مراکز تجاری ایران در کشورهای همسایه/ رشد تعاملات تجاری باعث ایجاد عمق در روابط سیاسی میشود
رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر توسعه مراکز تجاری در کشورهای همسایه ایران گفت: امروزه شرایط نظام بین الملل به گونهای رقم خورده است که رشد تعاملات تجاری میان دو کشور باعث ایجاد عمق در روابط سیاسی آنها میشود.
گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ روز گذشته (۱۲ بهمن) سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در گفتگو ویژه خبری، از بازگشایی ۶ مرکز تجاری جدید و ۲ پایانه صادراتی طی ماههای اخیر توسط این وزارتخانه خبر داد. در حال حاضر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از بدو تاسیس دولت سیزدهم تاکید ویژهای بر افزایش صادرات غیر نفتی و تعامل اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه ایران داشته است.
در همین راستا «حمید صافدل» معاون اسبق وزارت صمت درگفتگو با بازانیوز پیرامون ضرورت تاسیس مراکز تجاری در ۱۵ کشور همسایه با ایران اظهار کرد: امروزه اهمیت افزایش رایزنهای بازرگانی و تاسیس دفاتر متعدد تجاری به عنوان ابزاری مهم در توسعه صادرات در بازارهای هدف بر کسی پوشیده نبوده و برخی از کشورها با انجام آن و پاسخهای بسیار خوبی را هم تجربه کردهاند؛ مطمئنا ایران هم میتواند از چنین ابزاری در قبال کشورهای همسایه خود استفاده کند.
رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت در تشریح این امر گفت: کشورهای آسیایی همچون چین، کره جنوبی و ژاپن به عنوان کشورهای پیشرو در تاسیس مراکز تجاری در کشورهای همسایه خود از کارنامه قابل قبولی در حوزه توسعه صادرات و در نهایت از حضور بسیار قوی در بازارهای هدف صادراتی خود برخوردار بودهاند.
وی در ادامه افزایش تعداد رایزنهای تجاری در کشورهای همسایه را یکی از مهمترین راهکارهای مهم در افزایش صادرات کشور دانست و پیرامون آن گفت: موضوع افزایش تعداد رایزنهای تجاری در کشورهای صادراتی مورد هدف، مطمئنا میتواند میزان تعاملات تجاری ما با کشورهای مجاور را بیشتر کرده و در همین راستا تجربه موفق اجرای این موضوع در کشورهایی همچون عراق و افغانستان، قزاقستان و روسیه خود گواهی بر این امر است.
صافدل همچنین خاطر نشان کرد مضاف بر اهمیت افزایش رایزنهای تجاری، دو عامل سیاستهای بازرگانی و دیپلماسی اقتصادی فعال میتواند به عنوان مولفهههایی مهم، مکملی برای تقویت بنیان تجارت خارجی ایران در میان کشورهای همسایه باشد.
معاون پیشین وزارت صمت همچنین تاکید کرد: در هر کشوری که در کشوری ارادهای برای برای توسعه فعالیتهای تجاری وجود داشته باشد، به همان میزان امکان سرعت برای توسعه تجاری آن کشور محیا خواهد شد؛ درحال حاضر افزایش تعداد مراکز تجاری و تاسیس ۲ پایانه صادراتی توسط وزارت صمت اقدام بسیار خوبی است که در دوره مدیریت جدید سازمان توسعه تجارت به وقوع پیوسته و باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که شروع این اقدام مهم یک دهه قبل کلید خورده بود، اما بوده بنا به دلایلی در فاصله زمانی دو یا سه سال اخیر کم رنگ شده بود.
وی متذکر شد: درحال حاضر تقویت و توسعه روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور مجاور خود از اهمیتی فراتر از مولفههایی همچون تجارت برخوردار است چرا که با رشد تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه به تبع بخش تولید و در ا روابط اقتصادی که میتونه برای ما سهم اشتغال و رفاه اجتماعی رو در داخل ایجاد کنه میتونه تاثیری در امنیت سیاسی و سایر حوزهها و هم داشته باشه
صافدل در پایان تاکید کرد: طی سالهای اخیر توسعه روابط تجاری، به عنوان فاکتوری مهم باعث افزایش و یا حتی درهم تنیدگی تعاملات دیپلماتیک و سیاسی میان دو کشور شده است، به عنوان سادهترین نمونه میتوان روابط دو جانبه ایران و عراق را به عنوان مثال ذکر کرد که به رغم تمامی تحریمها شاهد حضور پر رنگ ایران در بازار مصرفی کشور عراق هستیم؛ علاوه بر عراقف کشورهای حوزه آمریکای لاتین از دیگر مصادیق است که با رشد تعاملات اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو این حوزه، روبط سیاسی نیز گسترش یافته است.
پایان پیام//