به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه به صورت تحریف شده از زبان آیت الله جوادی آملی نقل گردیده، این است که: «در اسلام مسألهای بنام حقوق بازنشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد».
سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که: «حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت و نفت و امثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد و در صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی و یا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!».
اما قبل از هر نکتهای، اصل سخنان آیت الله جوادی آملی را از نظر میگذرانیم: وی در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال ۱۳۷۷ که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان میکنند که: «بازنشستگی در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس میکشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم میشود نفس بکشد و بیکار؟ اینکه از قبایح در دین است, تا نفس میکشی کار… پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل میزد، پنج سال هم شمشیر، بالاخره کار است!».
همانگونه که مشاهده مینمایید، در کلام استاد هیچ اشارهای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً وی در مقام بیان این موضوع نبودهاند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت (ع) و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان میدارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف میباشد و در چنین بستری است که جامعه میتواند روی پای خود بایستد و جامعهای میتواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود.
این مرجع تقلید بارها در سخنرانیها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار (ع) مورد اشاره و تاکید قرار دادهاند.
به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور میفرمایند: «هیچ کس نگوید من بازنشستهام آدم دهن باز میکند میگوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس میکشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره است مگر میشود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغالتحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم، خواندن، نوشتن، گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست، او هم تا نفس میکشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار میکرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا میکند.»
همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه ۶۴ نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار میدهند و تاکید میکند: «ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمیتواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بیکاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشتهای باید کار بکند.»
لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر میباشد: اول اینکه: به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتماً به خوانندگان توصیه میگردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی، نتیجه گیری ننمایند.
در پایان این توضیح آمده است: دوم اینکه: کلام آیت الله جوادی آملی را حتماً از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمائید همانطور که در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید نیز همواره همگان خصوصاً اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شدهاند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانیهای آیت الله جوادی آملی تنها در صورتی مورد تأیید است که از کانالهای رسمی بنیاد اسرا منعکس شده باشد
به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه به صورت تحریف شده از زبان آیت الله جوادی آملی نقل گردیده، این است که: «در اسلام مسألهای بنام حقوق بازنشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد».
سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که: «حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت و نفت و امثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد و در صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی و یا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!».
اما قبل از هر نکتهای، اصل سخنان آیت الله جوادی آملی را از نظر میگذرانیم: وی در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال ۱۳۷۷ که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان میکنند که: «بازنشستگی در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس میکشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم میشود نفس بکشد و بیکار؟ اینکه از قبایح در دین است, تا نفس میکشی کار… پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل میزد، پنج سال هم شمشیر، بالاخره کار است!».
همانگونه که مشاهده مینمایید، در کلام استاد هیچ اشارهای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً وی در مقام بیان این موضوع نبودهاند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت (ع) و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان میدارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف میباشد و در چنین بستری است که جامعه میتواند روی پای خود بایستد و جامعهای میتواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود.
این مرجع تقلید بارها در سخنرانیها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار (ع) مورد اشاره و تاکید قرار دادهاند.
به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور میفرمایند: «هیچ کس نگوید من بازنشستهام آدم دهن باز میکند میگوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس میکشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره است مگر میشود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغالتحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم، خواندن، نوشتن، گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست، او هم تا نفس میکشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار میکرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا میکند.»
همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه ۶۴ نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار میدهند و تاکید میکند: «ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمیتواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بیکاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشتهای باید کار بکند.»
لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر میباشد: اول اینکه: به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتماً به خوانندگان توصیه میگردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی، نتیجه گیری ننمایند.
در پایان این توضیح آمده است: دوم اینکه: کلام آیت الله جوادی آملی را حتماً از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمائید همانطور که در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید نیز همواره همگان خصوصاً اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شدهاند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانیهای آیت الله جوادی آملی تنها در صورتی مورد تأیید است که از کانالهای رسمی بنیاد اسرا منعکس شده باشد