سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 با پیشرانههای هیبریدی تویوتا معرفی شد + ویدیو
سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 یک کراس اور هیبریدی، جادار و خوش ساخت است که به لطف تکنولوژی پیشرانههای هیبریدی تویوتا، بهترین کراس اوور شهر سوزوکا ژاپن خواهد بود. در ادامه با 2023 Suzuki Grand Vitara hybrid، بیشتر آشنا میشویم.کراس اور جان سخت...
سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 یک کراس اور هیبریدی، جادار و خوش ساخت است که به لطف تکنولوژی پیشرانههای هیبریدی تویوتا، بهترین کراس اوور شهر سوزوکا ژاپن خواهد بود. در ادامه با 2023 Suzuki Grand Vitara hybrid، بیشتر آشنا میشویم.
کراس اور جان سخت سوزوکی از سال 1988 وارد خط تولید ژاپنیها شد و اکنون بعد حضور 5 نسل از این خودرو، شاهد ترکیب پیشرانههای هیبریدی با آن و حضور یک چهرهی مدرن در ویتارایی هستیم که هیچ وقت به خاطر طراحی ظاهری خود، تشویق نشده بود. در ادامه به سراغ سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 یا بهتر بگوییم، ویتارا نسل 6 میرویم و تمام ابعاد این خودرو را زیر نظر میگیریم و به قیمت و احتمال مونتاژ یا واردات آن هم نگاهی خواهیم داشت اما پیش از رسیدن به تمام این موارد با ما همراه باشید تا تیزر جذاب معرفی این کراس اور ژاپنی را تماشا کنیم.
نگاهی به سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023
عمدهترین تفاوت این نسل ششم با مدلهای قبلی، طراحی ظاهری فوق العاده جذاب آن است که تمام اِلمانهای خودروهای مدرن را دارد. در نمای جلویی، چراغهای هدلایت ال ای دی سه تکه را داریم و در زیر آنها میتوانید مه شکنها را در یک قاب مربعی شکل با فلاپهای مشکی رنگ پیدا کنید. جلو پنجره مشبک با یک هواکش جدا در بین کاپوت و سپر به همراه نوارهای جذاب کرومی و دیفیوزر دو رنگ هم حسابی کار را خاصتر کردهاند.
زمانی که از بغل به سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 نگاه میکنیم، به غیر از رینگهای 10 پرهی 19 اینچی، فلاپهای گلگیر و رکاب و ریلهای سقفی، چیز دیگری به چشم شما نمیآید؛ البته عرض گلگیرها هم چهرهی این کراس اور را درشتتر کردهاند و فاصلهی لاستیکها با گلگیرها هم حسابی شما را برای سفرهای آفرودی وسوه میکنند. به علاوه نوار مشکی رنگِ روی ستون D را هم از یاد نبرید.
در ادامه به نمای عقب میرسیم و با شاهکار پر جزئیات ژاپنیها همراه میشویم. در این قسمت چراغ خط یک تکهای را داریم که تا رو گلگیرها امتداد پیدا کرده است و چراغهای مه شکن، راهنما و دنده عقب هم به فلاپهای نصب شده بر روی گلگیر منتقل شدهاند.
آنتن کوسهای، چراغ خطر سوم، اسپویلر سقفی و دیفیوزر مشکی رنگ هم از دیگر نکات قابل توجه در این قسمت هستند. اما پیش از پایان این بخش بیایید و به ابعاد سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 هم نگاهی داشته باشیم که شامل 4345 میلی متر طول، 1795 میلی متر عرض و 1645 میلی متر ارتفاع میشود. از هر دری که برویم، باید اعتراف کنیم که این خودرو نسبت به ویتارایی که ما ایرانیها میشناسیم، کاملا کوچکتر است.
البته منتظر نسخهی فیس لیفت با نام سوزوکی S کراس با طول 4300 میلی متر هم باشید و بد نیست بدانید که نسخهی مخصوص بازار استرالیا، حتی از S کراس هم کوچکتر است و فقط 4175 میلی متر طول دارد.
طراحی کابین با سبکی سنتی
هرچند که کابین سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 نسبت به نسل 5، حسابی تغییر کرده است اما هنوز هم در حد و اندازهی خودروهای مدل 2023 نیست. در این قسمت یک نمایشگر کوچک 9 اینچی برای سیستم مولتی مدیا با سرویسهای اپل کارپلی و اندروید اتو را داریم و در پشت فرمان هم نمایشگر نیمه دیجیتال پشت آمپر 9 اینچی به چشم میخورد؛ البته نمایشگر هدآپ دیسپلی را هم فراموش نکنید.
پایینتر از دریچههای تهویه هوا هم کنترلر LCD سیستم A/C را داریم و کمی پایینتر، پورت USB و درگاه برق 12 ولت DC را میبینیم. بر روی کنسول وسطی هم به جز اهرم دنده، دو جالیوانی و به رسم همیشگی سوزوکی، کنترلر انتخاب حالت دیفرانسیلها و یک شارژر وایرلس، چیز دیگری دیده نمیشود.
همچنین صندلیهای برقی، سانروف پانارومیک دو تکه، سیستم استارت بدون کلید یا همان کی لس، گرم کن صندلی و قابلیت تا کردن 60:40 صندلیهای دریف عقب هم از دیگر نکات مهم کابین این کراس اوور جدید ژاپنی هستند.
مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023، امکانات رفاهی و قیمت
بازار هدف این کراس اور ژاپنی، بیشتر کشورهایی مثل هند، استرالیا و آفریقا است. پس آنها به دنبال جان سختترین پیشرانههای جهان یعنی علم و دانش تویوتا رفتهاند. در سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 با تریمهای مختلفی طرف هستیم که گزینههایی مثل سیستم اسمارت هیبرید و مایلد هیبرید (هیبرید خفیف) را پیش روی خریداران قرار میدهد.
اگر به سراغ نسخه مایلد هیبرید 12 ولت بروید، با یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری طرف هستید که 101 اسب بخار در دور موتور 6000rpm قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4400rpm را در اختیار شما قرار میدهد. تفاوت مدل مایلد هیبرید با سیستم اسمارت هیبرید در مصرف سوخت پایینتر و شتاب اولیهی بیشتر خواهد بود.
به هر حال ما نسخه دوم یعنی اسمارت هیبرید را معرفی میکنیم که باز همه همان پیشرانه 1.5 لیتری را در پیش روی شما قرار میدهد اما این بار، حضور یک موتور الکتریکی 49 کیلو واتی (65 اسب بخاری) را هم حس خواهید کرد که از پکیج باتریهای لیتیوم یونی نیرو میگیرد و در کنار پیشرانه درون سوز به صورت مجموع، 115 اسب بخار را تحویل میدهند. این پیشرانه دقیقا همان چیزی است که در تویوتا یاریس و یاریس کراس حضور داشت و با مصرف سوخت هیبرید 3.6 لیتر در هر صد کیلومتر، ما را شگفت زده کرده بود. همچنین فرقی ندارد که کدام نسخه را انتخاب کنید، گیربکس دستی 5 سرعته یا اتوماتیک 6 سرعته با قابلیت 4WD و حالتهای رانندگی اسپرت و برفی هم در کنار شما خواهند بود.
دیگر امکانات سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 شامل موارد زیر هستند:
6 ایربگ برای تمامی تریمهاسیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینیدوربین 360 درجه و رادار نقطه کوردوربین عقب و سنسور پارکسیستم ورود بدون کلیدترمز های اضطراری برای هر دو محورهمچنین شما میتوانید از طریق برنامه “Suzuki Connect” که برای گوشیهای هوشمند طراحی شده است، به سیستم مولتی مدیا متصل شوید و امکاناتی مثل تنظیم سیستم تهویه هوا، باز کردن دربها یا سانروف و تنظیم صندلیها را به صورت ریموتی انجام دهید.
قیمت سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023، تاریخ ورود به بازار و احتمال مونتاژ در ایران
سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده با برچسب قیمت 14 هزار دلار به صحنه میآید. اما آیا ممکن است که دوباره این کراس اور جادار و ژاپنی را بر روی وب سایت ایران خودرو ببینیم؟
جواب این سوال کمی مشکل است! سوزوکی گرند ویتارا در نسل سوم خود یعنی مدلهای 2005 تا 2017 راهی کشور ما شد و با فضای جادار، مصرف سوخت مناسب، جان سخت بودن و داشتن یک نام ژاپنی توانست تا مدتهای زیادی بازار خود را حفظ کند و حتی به سولههای مونتاژ ایران خودرو هم برسد.
حتی ایران خودرو، نسل چهارم را هم برای مونتاژ و به عنوان همکاری جدید خود با سوزوکی به کارخانه خود آورد اما با اعمال دوباره تحریمها و خداحافظی برندهای مطرح جهانی با ایران، داستان مونتاژ نسل چهارم سوزوکی برای همیشه بسته شد. امید است که با آغاز دوباره مذاکرات و احتمال لغو تحریمها، سوزوکی گرند ویتارا مدل 2023 را به عنوان یکی از گزینههای اصلیِ محصولات جدید ایران خودرو داشته باشیم.