سانگ یانگ تیوولی یا رنو کپچر ؛ مقایسه، مشخصات، امکانات و ویژگی ها
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به عنوان دو شاسی بلند کوچک شهری بازار ایران محسوب میشوند. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو را مقایسه خواهیم کرد.سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به عنوان دو شاسی بلند کوچک شهری بازار...
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به عنوان دو شاسی بلند کوچک شهری بازار ایران محسوب میشوند. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو را مقایسه خواهیم کرد.
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به عنوان دو شاسی بلند کوچک شهری بازار ایران محسوب میشوند که با طراحی جذاب، مشخصات فنی مناسب و امکانات متعدد توانستند نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند. در ادامه قصد داریم جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
رنو کپچر جزو نخستین شاسی بلندهای رنو برای بازار ایران به شمار میرود که توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد. این شاسی بلند فرانسوی با طراحی و مشخصات جذاب خود توانست نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند. یک سال پس از عرضه رنو کپچر، شرکت رامک خودرو نیز عرضه سانگ یانگ تیوولی را در دستور کار خود قرار داد و این خودرو هم با مشخصات مناسب خود توانست سهم زیادی از بازار شاسی بلندهای کوچک بازار ایران را به خود اختصاص دهد.
مقایسه سانگ یانگ تیوولی با رنو کپچر
بخش طراحی بیرونی
هرچند سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر از لحاظ ابعاد در یک سطح قرار دارند، اما سبک طراحی آنها کاملا متفاوت است. رنو برای کپچر فرم تخم مرغی را در نظر گرفته که همین سبک طراحی آن را به رنو کلیو نیز شبیه کرده است.
این شاسی بلند فرانسوی با چراغهای بزرگ جلو به همراه جلوپنجره منحصربهفرد و سقف دو رنگ جذاب به نظر میرسد. البته این خودرو با وجود هماهنگی در بخشهای مختلف یک شاسی بلند اسپرت محسوب نمیشود.
سانگ یانگ تیوولی از طراحی جعبهایشکل بهره میبرد و طراحان برای تمام زوایای آن از خطوط صاف استفاده کردند. همچنین استفاده از حجمدهی در نمای جانبی و عقب باعث شده تا این شاسی بلند کرهای بزرگتر به نظر برسد. ضمن این که طراحان برای ستون A از رنگ مشکی استفاده کردند که باعث شده این خودرو اسپرتتر شود.
سانگ یانگ و رنو با استفاده از پلاستیک در قسمت پایینی رکاب، سپرها و زه مشکی دور گلگیرها توانستند ظاهری آفرودی را در این دو شاسی بلند کوچک شهری به وجود آورند. گفتنی است با وجود عناصر ظاهری ویژه آفرود، این دو خودرو از تواناییهای آفرودی اندکی بهره میبرند و بیشتر برای تردد در شهرها مناسب خواهند بود.
بخش طراحی داخلی
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر در بخش طراحی داخلی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. رنو کپچر از طراحی داخلی خاصی بهره میبرد که ممکن است با سلیقه تمام مشتریان سازگار نباشد، اما با این وجود میتوان به کابین آن نمره قبولی داد.
سانگ یانگ تیوولی به دلیل برخورداری از داشبوردی با طراحی پویایاتر و فضای داخلی بهتر در این بخش برنده خواهد بود. همچنین سرنشینان در کابین سانگ یانگ تیوولی از فضای پا و سر بهتری نسبت به رنر کپچر بهره میبرند. صندلیهای تیوولی نیز دارای طراحی بهتری بوده و به یک غربیلک فرمان دی کات با بخش پایینی صاف مجهز شده است.
ضمن این که برخی تیپهای سانگ یانگ تیوولی به سانروف مجهز شدند که باعث روشنتر شدن کابین میشود، اما تمام تیپهای رنو کپچر در بازار ایران بدون سانروف به فروش میرسند. البته پشتآمپر دیجیتالی به عنوانی یکی از برتریهای رنو کپچر نسبت به تیوولی محسوب میشود.
مشخصات فنی
با وجود این که سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر از لحاظ فنی تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما در مجموعه فنی آنها تفاوت زیادی به چشم میخورد. رنو کپچر به یک پیشرانه 1.2 لیتری 4 سیلندر توربو و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه مجهز شده است. در طرف مقابل نیز سانگ یانگ تیوولی از یک پیشرانه معمولی تنفس طبیعی با حجم بیشتر به همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل سود میبرد.
پیشرانه سانگ یانگ تیوولی قدرت بیشتری را تولید میکند، اما از طرفی پیشرانه رنو کپچر گشتاور بیشتری را ارائه خواهد داد. رنو کپچر به دلیل پیشرانه کوچکتر و توربو از لحاظ مصرف سوخت در وضعیت بهتری قرار دارد. البته پیشرانههای توربو نیازمند نگهداری بیشتری هستند و گیربکس دو کلاچه نیز با وجود مزایای متعدد برای مالکان هزینه نگهداری زیادی را به همراه خواهند داشت.
با توجه به این که قدرت تولید شده از پیشرانههای این دو شاسی بلند کوچک شهری به چرخهای جلو منتقل میشود، نباید از آنها در مسیرهای آفرودی انتظار عملکرد مناسبی را داشت.
جدول مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر
نام خودرو | رنو کپچر | سانگ یانگ تیوولی |
موتور | چهار سیلندر توربو | چهار سیلندر تنفس طبیعی |
حجم پیشرانه | 1.2 لیتر | 1.6 لیتر |
حداکثر قدرت | 120 اسب بخار | 128 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 190 نیوتنمتر | 160 نیوتنمتر |
گیربکس | 6 دنده دو کلاچه | 6 دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت | 5.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | 7.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت | 10.9 ثانیه | 12.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 172 کیلومتر بر ساعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
امکانات رفاهی
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر جزو خودروهای پرآپشن محسوب نمیشوند، اما در بازه قیمتی خود از امکانات مناسبی بهره میبرند. از مهمترین امکانات سانگ یانگ تیوولی میتوان به آینه عقب الکتروکرومیک، سنسور پارک جلو، فرمان سهحالته و سانروف آپشنال اشاره کرد. در طرف مقابل رنو کپچر نیز از تنظیم صندلی عقب روی ریل و سیستم تهویه با فیلتر AQM بهره میبرد.نام خودرو | رنو کپچر | سانگ یانگ تیوولی |
چراغها | چراغهای روشنایی در روز، مه شکن جلو و عقب، روشن شدن مهشکنها در پیچها و اتولایت | دی لایت، مه شکن جلو و عقب، اتولایت |
سیستمهای صوتی مولتی مدیا | 6 اسپیکر با تنظیم هوشمند صدا | 6 اسپیکر |
نمایشگر | 7 اینچی لمسی | 7 اینچی لمسی |
رینگها | 17 اینچی | 18 اینچی |
آینهها | آینه تاشو برقی با گرمکن و تنظیم برقی | آینه تاشوی برقی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه وسط الکترومیک |
سیستم تهویه مطبوع | تهویه اتوماتیک با فیلتر AQM | تهویه اتومتیک با دریچه عقب |
صندلیها | صندلی 6 حاله دستی راننده و 4 حالته دستی سرنشین | تنظیم دستی راننده و سرنشین کناری |
شیشهها | شیشه دودی عقب | سیستم آنتی ترپ، شیشه بالابر برقی جلو و عقب |
سیستمهای هشداردهنده | سنسور فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب | سنسور فشار باد تایر، سنسور پارک جلو و عقب |
سایر تجهیزات | سقف و قاب آینه رنگی | فرمان سه حالته |
امکانات ایمنی سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر
سانگ یانگ تیوولی در بخش ایمنی از شش کیسه هوا شامل دو کیسه هوا در جلو، دو کیسه هوا پردهای و دو کیسه هوای جانبی جلو بهره میبرد، اما در طرف مقابل رنو کپچر به چهار کیسه هوا شامل دو کیسه هوای جلو و دو کیسه هوای جانبی مجهز شده است. هرچند تیوولی از رنو کپچر از کیسه هوای ایمنی بیشتری بهره میبرد، اما رنو کپچر در تست تصادف یورو انکپ توانست 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. تیوولی نیز 4 ستاره ایمنی را از آن خود کرده است.امکانات | رنو کپچر | سانگ یانگ تیوولی |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم کنترل پایداری، کمربند ایمنی پیشکشنده | سیستم ضد واژگونی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، کمربند ایمنی پیشکشنده |
ایربگها | چهار کیسه هوا | شش کیسه هوا |
سیستم ترمز | ترمز جلو دیسکی، عقب کاسهای، سیستم ABS و EBD | ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ABS و EBD |
تجربه رانندگی
فضای بزرگتر به همراه صندلیهای راحتتر سانگ یانگ تیوولی به عنوان مهمترین تفاوت میان سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر در زمان رانندگی محسوب میشوند. پیشرانه تنفس طبیعی سانگ یانگ تیوولی در زمان حرکت سرحالتر به نظر میرسد و گیربکس آن نیز عملکرد مناسبی را ارائه میدهد.
البته محل نصب عجیب تیپ ترونیک گیربکس تیوولی به عنوان نقطه ضعف این خودرو محسوب میشود؛ چرا که طراحان آن را به شکل یک کلید روی سر دنده قرار دادهاند. فرمان سه حالته یکی از امکانات جالب این خودرو به شمار میرود که رفتار سیستم فرمان را میتوان با یک کلید نصب شده روی داشبورد تغییر داد.
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر از لحاظ سواری در سطح بالایی قرار نداشته و همچنین خودروهای راحتی محسوب نمیشوند، اما با توجه به کلاسی که در آن قرار دارند میتوان گفت کیفیت آنها یکسان است. البته تیوولی نسبت به کپچر اندکی پایداری و لذت رانندگی بیشتری را به همراه خواهد داشت.
این دو خودرو از فضای صندوق مناسبی بهره نمیبرند؛ در واقع طراحان با کاهش فضای صندوق سعی داشتند فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار داهند. رنو کپچر در زمان رانندگی به دلیل برخورداری از پیشرانه توربو کشش مناسبی را ارائه میدهد، اما مناسب بودن کشش به معنای شتاب خوب در تمام حالتها نخواهد بود. در واقع این خودرو با پیشرانه توربو و گشتاور 190 نیوتنمتری خود به همراه گیربکس دو کلاچه از شتاب اولیه مناسبی بهره نمیبرد.
سانگ یانگ تیوولی به دلیل این که به ترمز دیسکی برای تمام چرخها مجهز شده است، از لحاظ توان توقف در سطح بهتری نسبت به کپچر قرار دارد؛ چرا که رنو کپچر فاقد ترمز دیسکی برای چرخهای عقب بوده و به همین دلیل در ردیف خودروهای ردهپایین بازار جای گرفته است.
شرایط بازار سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر
رنو کپچر همانند سایر خودروهای خارجی که توسط خودروسازان دولتی به بازار عرضه شده شرایط خوبی را در بازار تجربه نکرده است. این خودرو نسبت به سایر رقبا از موتور قدرتمندی و آپشنهای متعددی بهره نمیبرد و به همین دلیل ارزش خرید این شاسی بلند فرانسوی نسبت به قیمت آن در سطح پایینی قرار دارد. همچنین مشکلات مشتریان برای تامین قطعات رنو کپچر به یک نقطه ضعف برای این خودرو تبدیل شده است.
شرکت کره ای سانگ یانگ با تیوولی در بازار ایران حضور موفقی را تجربه کرد. این خودرو با قیمت رقابتی، ظاهری جذاب، پیشرانه قدرتمند و امکانات مناسب توانست نسبت به رنو کپچر نگاه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. در شرایطی که نسخههای صفر کیلومتر این دو شاسی بلند کوچک در بازار ایران یافت نمیشود، تیوولی نسبت به رنو کپچر در بازار خودروهای کارکرده در سطح بهتری قرار دارد.
جمعبندی
سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر برای استفادههای شهری گزینههای مناسبی محسوب میشوند و از لحاظ طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات تقریبا در یک سطح قرار دارند و به همین دلیل باید آنها را رقبای سرسخت یکدیگر دانست.
سانگ یانگ تیوولی برای افرادی که در این رده قیمتی به دنبال خودرویی با امکانات و ظاهر بهتر هستند و برایشان نداشتن موتور توربو اهمیتی ندارد، گزینه مناسبی محسوب میشود. در طرف مقابل رنو کپچر نیز با پیشرانه و گیربکس پیشرفتهتر میتواند برای کسانی که شتاب خودرو برایشان حائز اهمیت است، گزینه مناسبی باشد. همچنین رنو کپچر از لحاظ امتیاز ایمنی نسبت به تیوولی در سطح بهتری قرار دارد.