به گزارش تجارت نیوز، منوچهر منطقی درباره آئیننامه واردات خودرو، گفت: پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور میشد که افراد متمول میتوانستند از آن استفاده کنند اما ما با برنامهریزی و بررسی بازار، خلاهای موجود در این حوزه را احصا کردیم زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران قیمتتر نیز وارد میشوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که به بخشی که بیشترین مسئله را دارد رسیدگی کنیم.
به نقل از خانه ملت، وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیشبینی شده است، توضیح داد: بله؛ زمانیکه قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت میگیرد به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط(برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و… محاسبه خواهد شد سپس مشوقهایی برای کاهش مولفههای مذکور پیشبینی میشود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید. مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش مییابد، از اسقاط معاف میشوند و…
منطقی درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، اضافه کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی میتوان به تامین خودروهای موردنیاز خانوادههای کمدرآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.
وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: این دو شرکت در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آنها به بازار عرضه میشود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.