خبرگزاری مهر - گروه استانها: پروژه راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.
از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت، مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم محمود احمدینژاد رئیسجمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.
این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی ۴ سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگتر شود.
در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژههای سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.
امروز و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از سفر هیئت دولت به لرستان، اجرای پروژه راه آهن لرستان با حضور مسئولان مجدداً آغاز شد.
تخصیص بودجه اجرای پروژه از محل تهاتر نفت
رضا رحمانی مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در مراسم آغاز به کار پروژه راه آهن لرستان با اشاره به اینکه سال گذشته که خدمت استاندار لرستان بودیم با جدیتی که در ایشان و معاونت عمرانی ایشان دیدم که مجدد پروژه استارت بخورد، یقین یافتم این پروژه محقق میشود؛ اظهار داشت: علی رغم اینکه هولدینگ راه و شهرسازی یک سهم ۴۰ درصدی از بحث راه آهن در کل کشور دارد، اما احاطه خوبی داریم بر محورهای مواصلاتی کشور و فکر نمیکردیم به این زودی این محور ریلی در اولویت راه و شهرسازی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه امروز این پروژه با دستور ویژه رئیس جمهور و تلاش وزیر راه مجدداً آغاز میشود، تصریح کرد: مأموریت قرارگاه خاتم الانبیا رسالت اجرای پروژه است، مأموریت پیمانکاری نیست و در اقصی نقاط کشور هم دارد با همه مضیقههای موجود و تنگناهای مالی کار را انجام میدهد و پروژهها را پیش میبرد.
مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه از بیش از ۱۳۰ پروژه حوزه راه در بخش ریلی و جادهای و…، قریب به اتفاق فعال است و موردهایی مثل این پروژه راه آهن لرستان هست که مشکل آن با عنایت مسئولان و پیگیری مسئولان استانی حل شد، افزود: مشکل قراردادی پروژه حل شده و در بحث تخصیص بودجه هم از محل تهاتر نفت منابع تأمین شده است.
اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی میخواهد
رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی میخواهد، افزود: با این عددهای موجود و تمدیدهای سه ساله باید پروژه به یک منبع مالی مطمئن وصل شود که همه مسئولان در این راستا تلاش میکنند و مجلس هم قول پیش بینی اعتبار داده است.
از همه مسئولین میخواهیم کمک کنند که پروژه دیگر متوقف نشود و در همین دولت شاهد افتتاح آن باشیم
وی با اشاره به اینکه از نظر اجرای پروژه مشکلی نداریم، گفت: علی رغم پیچیدگیهای خاص پروژه مانند تونلهای آنکه منحصر به فرد است، مشکلی در اجرا نداریم. در آزادراه خرم آباد- بروجرد هم بزرگترین تونل آزادراهی را اجرا کردیم.
مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا یادآور شد: اجرای پروژه منوط به بحث تأمین مالی است و از همه مسئولین میخواهیم کمک کنند که پروژه دیگر متوقف نشود و در همین دولت شاهد افتتاح آن باشیم.
حل مشکل قراردادی پروژه
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه با بیان اینکه پروژه راه آهن لرستان دو مشکل اساسی داشت، تصریح کرد: نخست مشکل قراردادی بود که با پیگیری استاندار و نمایندگان و دوستان قرارگاه خاتم الانبیا و همکاری ویژه سازمان برنامه و بودجه این مشکل حل شد.
وی با تاکید بر اینکه استاندار لرستان برای حل مشکل قراردادی این پروژه بیش از ۱۰ بار مراجعه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردند، افزود: ریشه اصلی توقف پروژه هم مشکل قراردادی آن بود که پس از حل مسئله، قرارداد آن دو هفته پیش به ما ابلاغ شد و ما هم به قرارگاه خاتم ابلاغ کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بحث مالی هم تأمین اعتبار پروژه در قالب سایر منابعی که در اختیار وزیر راه بود پیش بینی شد و با تاکید وزیر راه از محل منابع تهاتری که در اختیار است منبع خوبی در کنار بودجه خود پروژه اختصاص یافته است، گفت: مرحله اول این اعتبارات هم ابلاغ شده و امیدواریم مراحل بعدی هم که مصوب است پرداخت شود.
پیش بینی ۷۰۰ میلیارد اعتبار برای اجرای پروژه در ۱۴۰۱
خادمی ادامه داد: تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول مصوب شده، اعتبار سالانه پروژه هم ۲۰۰ میلیارد است و اگر بتوانیم تخصیص آن را بگیریم ۷۰۰ میلیارد برای امسال منابع خواهیم داشت.
وی یادآور شد: برای سایر بخشها هم از کانالهای مختلف به دستور وزیر راه و با تاکید رئیس جمهور، تأمین مالی پیش بینی شده است و امیدواریم بتوانیم ادامه خوبی برای پروژه داشته باشیم.
حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد دادهاند، ۴۰ ماه است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد دادهاند، ۴۰ ماه است که باید در این مدت پروژه را تکمیل و تحویل دهیم، تصریح کرد: هدف پروژه هم این نیست که فقط به خرم آباد برسد و حتماً باید به ریل جنوب متصل شود.
خادمی افزود: در اسرع وقت کارهای مطالعاتی، برآوردی و قراردادی مسیر خرم آباد- پلدختر و پلدختر به اندیمشک را انجام میدهیم تا بتوانیم مشکل اتصال گلوگاه ریلی جنوب کشور در محدوده بین دورود و اندیمشک را با احداث این مسیر جدید رفع کنیم و با استفاده از ظرفیت بالای بنادر خوزستان از طریق این ریل به مرکز و غرب کشور ترانزیت داشته باشیم.
براساس این گزارش، پروژه اتصال ریلی دورود- خرم آباد که امروز بعد از چند سال توقف مجدداً آغاز شد، به طول ۱۲۱ کیلومتر است که امید میرود با اهتمام دولت سیزدهم شاهد افتتاح این پروژه مهم ریلی در لرستان باشیم.