به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آموزش هنر آینهکاری در معماری ایران با حضور سیاوش طرزی استاد آینهکاری و کارشناس مرمت تزئینات معماری و جمعی از هنرمندان استانهای مختلف در حوزه هنری یزد برگزار شد.
تبیین تاریخچه آینهکاری، نقش و تأثیر هنرمندان معاصر در رشد این هنر، شناخت انواع بوم، نحوه صحیح برش آینه، برش برخی نقوش هندسی کاربردی، پیاده کردن طرح بر روی بوم و آینه، کشوگیری، جام کش کردن، ساخت کشته ملات و برجسته کاری از جمله مباحث و موضوعهای این کارگاه بود.
در ادامه هنرجویان با راهنمایی استاد به صورت عملی دست به خلق اثر زدند.
سیاوش طرزی در مورد هنر آینهکاری اظهار داشت: در گذشته، آینهکاری به صورت سنتی و نسل به نسل در خانواده منتقل میشد و امکان آموزش و یادگیری این هنر برای علاقهمندان خیلی میسر نبود.
وی با تأکید بر اینکه معتقدم هنرمندان و علاقهمندان به آینهکاری باید این هنر را یاد بگیرند و به دیگران هم آموزش دهند، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری این زمینه فراهم شده و در حال آموزش و انتقال تجارب هنر آینهکاری به هنرمندان و دانش آموختگان رشته معماری هستیم.
این مدرس آینهکاری با تأکید بر اینکه میتوان این هنر مهجور را با آموزش و انتقال به علاقهمندان توسعه داد و حفظ کرد، افزود: امیدوارم هنرجویان و هنرمندان با فراگیری آموزشهای لازم و تفکر، اندیشه و نبوغ خود تحولی در این هنر ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: هنرمندان و کسانی که در این عرصه فعالیت میکنند باید در جهت به تعالی رساندن هنر آینهکاری حرکت کنند و آن را به تعالی برسانند.
طرزی، آینهکاری را هنری بکر دانست و ادامه داد: هنر آینهکاری به شیوه کنونی حدود چهار قرن سابقه دارد.
وی با اشاره به کاربرد آینهکاری در معماری اصیل ایرانی گفت: از هنر آینهکاری به خاطر جلوه، درخشش، زیبایی و انعکاس نور در ساختمانها و اماکن متبرکه استفاده میشود.
این پیشکسوت هنر آینهکاری اظهار کرد: در سالهای اخیر مرکز معماری حوزه هنری در زمینه آموزش تخصصی این هنر اقدامات خوبی انجام داده و سعی شده نکات ادبی نیز به این حوزه وارد شود؛ باید پایه را از ادبیات شروع کنیم و این زمینه ادبی را در هنر آینهکاری بروز دهیم.
این هنرمند تصریح کرد: ما در هنر آینهکاری فقط در پی خلق زیبایی نیستیم، همراه با آن، کلام و بیان هم داریم و میکوشیم از طریق این هنر با مردم حرف بزنیم.
وی با بیان اینکه ما با زبان آینه میتوانیم با دنیا صحبت کنیم، گفت: آینه در واقع ریسمان خوبی برای ارتقا و بالا رفتن است؛ من وقتی ارزشهای خودم را در آینه تجلی کنم مخاطب آن را میبیند و اگر هنر من، هنر باشد او ارزشها را دیده و قدر آن اثر را میداند.
طرزی ادامه داد: آینهکاری علاوه بر زیبایی در شکل، در زبان و بیان هم باید زیبا و جذاب باشد از این رو چگونگی مطرح کردن زبان و پیام در این هنر اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه با تلفیق آینهکاری و دیگر رشتههای هنری میتوان چنان زیبایی خلق کرد که دنیا را متحیر کند، افزود: موقعی میتوانیم با جهان صحبت کنیم که در خلق آثارمان به کلام مانند (صبح، نور، سحر، شامگاه و ...) توجه داشته باشیم و زیبایی را با چنین عناوینی خلق کنیم.
این کارشناس مرمت تزئینات معماری با اشاره به ابنیه تاریخی، آثار بزرگ هنری و ظرفیتهای گردشگری شهر جهانی یزد گفت: معتقدم همه شهرهای ایران باید در رشته آینهکاری فعال شوند چون فضا برای آن وجود دارد و این هنر میتواند مردمی شود.
این کارگاه آموزشی در راستای حفظ و پاسداشت هنر آینهکاری با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.