به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن حیدری پیش از ظهر امروز شنبه در آئین گرامیداشت نهم ربیعالاول و سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر (عج) اظهار کرد: ترویج و تبلیغ فرهنگ مهدویت و انتظار باید به عنوان یک برنامه اولویت دار در دستور کار مجموعه تعلیم و تربیت کشور قرار گیرد چرا که انتظار برای ظهور والاترین نمود فعالیتهای تربیتی در بین دانش آموزان به عنوان متعلمان در جامعه اسلامی است.
وی با برشمردن وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج) اضافه کرد: معرفت و شناخت به حضرت اولین وظیفه و این امر واجب است و شناخت سیره، عصمت و سایر ویژگیهای امام نیز امری ضروری است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ارتباط روحی- معنوی با حضرت ولی عصر دیگر وظیفه منتظران در عصر غیبت است چرا که او حلقه متصل بین پروردگار و زمین است؛ لذا ارتباط با حبل متین الهی زمینه ساز مصونیت بندگان در برابر گناهان و بلایا است.
حجت الاسلام حیدری با برشمردن سایر وظایف منتظران گفت: وظیفه دیگر منتظران محبت ورزیدن به امام زمان است و این امام همام به همه شیعیان عشق میورزد و امام بزرگوار لطف و مرحمت ویژهای نسبت به شیعیان خود دارد و این امر در احادیث و روایت تاکید شده است. بیعت و ابراز اطاعت نسبت به امام زمان وظیفه ذاتی پیروان آن حضرت است.
وی اضافه کرد: امام زمان باید در جای جای زندگی شیعیان حضور داشته باشد و این حضور همان متصف شدن به صفات عالی و متعالی اخلاقی و عبادی است. همچنین فرمانبرداری از مقام معظم رهبری به عنوان نماینده حضرت صاحب الزمان (عج) از دیگر وظایف منتظران در دوران غیبت است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اتفاقات اخیر در جامعه توضیح داد: یک حادثهای اتفاق افتاد که خیلی ناراحت کننده است اما دشمنان انقلاب به بهانه این اتفاق چه جنایتهایی را که رقم نزدند؛ توهین به مقدسات، قرآن و زنان محجبه یا کشتن انسان بی گناه توسط منافقان، سلطنت طلبها و تجزیه طلبها از جملهای اقدامات ذبوحانه بود.
وی افزود: البته ملت ایران صف خود را از ضد انقلاب جدا کرد در این میان یک انحرافی روی داد. افرادی یا جریانات سیاسی حرفهای بی ربطی دادند و نظریه غلطی به نام حجاب اختیاری مطرح کردند که امری غلط و مردود است.
وی افزود: این امر تحریف دین، مخالف تعالی اسلام و انکار ضرورتهای دینی است که انسان را به مرز ارتداد میرساند؛ البته دو مغلطه در این شبهه وجود دارد. در اسلام هم اختیار داریم هم اجبار که هر کدام در جای خود عمل میکنند و خلط بین امور اعتقادی و احکام عملی است. توحید، معاد و امامت مربوط ولایت اعتقادی است و نماز و روز و خمس و حجاب احکام عملی را شامل میشود؛ بخش اول اجبار و اکراه بردار نیست نه در مرحله ایجاد و نفی اجبار ندارد چرا که جنبه ذهنی، قلبی و عقلی دارد و اعتقاد باید در محیط آزادنه باشد و اجبار و اکراه در این باره امکان پذیر نیست.
حیدری ادامه داد: در مقابل اسلام در ارتباط با بعد از اعتقاد و مسلمان شدن تاکید میکند که باید التزام عملی داشته باشد و نسبت به واجبات نماز و روزه و … التزام علمی داشته باشد و نسبت به محرمات و انجام ندادن آنها از جمله کشف حجاب نیز التزام عملی داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ذاتی حکومت است؛ البته بین امور اعتقادی و احکام عملی تفاوت قائل شویم بر این اساس طرح حجاب اختیاری با حدود و تعزیرات الهی منافات دارد و زمینه ارتداد است.
وی گفت: خلط بین اختیار تکوینی و اختیار تشریعی نیز دیگر مغلطهای است که این روزها توسط دشمنان انقلاب مطرح میشود. اختیار تکوینی یعنی انسان مختار آفریده شده است که با اختیار خود مؤمن میشود و با اختیار خود فاسق میشود که همه انسانها دارای اختیار هستند در مقابل تشریعی یعنی احکام که خداوند مشخص کرده است بر ۵ نوع شامل واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح مترتب است و نسبت به مستحبات، مکروهات و مباحات واجب تکوینی عمل میکند و نسبت به واجبات و محرمات واجب تشریعی مترتب است بر این اساس حدود و تعزیرات پشتوانه امنیت همه جانبه در جامعه است و این همان ضرورت برقراری حدود الهی در جامعه اسلامی است. حدود شرعی برای حفظ این امنیت است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: فرهنگ برهنگی زمینه ساز ترویج سبک زندگی غربی، برهنگی فرهنگی و از بین رفتن همه ارزشهای انسانی است و بر این اساس است که حکومت اسلامی باید همه تلاش خود را برای برقراری حدود الهی در جامعه اسلامی به کار ببندد.