پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار به زاهدان به 63 درصد رسید
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: از پیش رفت فیزیکی راه آهن چابهار به زاهدان به ۶۳ درصد رسید.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت استفاده از ظرفیت منابع مالی صندوق توسعه ملی برای احداث و تکمیل پروژههای زیرساخت وزارت راه و شهرسازی گفت: با عنایت به اهمیت فوقالعاده و لزوم تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیتهای ترانزیتی توسعهای فوقالعاده برای کشور، با حمایت و عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعهملی بهمیزان ۳۰۰ میلیون یورو برای احداث پروژه مذکور صادر شد که تزریق مبلغ یادشده به پروژه موجب رشد پیشرفت فیزیکی از ۴۰ درصد به حدود ۶۳ درصد شده است.
افتتاح خط اصلی زاهدان-خاش
همچنین محدوده زاهدان – خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر خط اصلی (۱۸۰ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی) نیز در آبان ماه سال جاری افتتاح و موجب خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان شد.
غفاری تشریح کرد: این معاونت به منظور بررسی پیشرفت و رفع موانع جهت تسریع ادامه فرایند کار، جلسات مستمر پایش پیشبرد طرح راه آهن چابهار – زاهدان را با حضور با حضور نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشاورین طرح هگزا در طی سالیان اخیر برگزار و طی جلسات برگزار شده تلاش کرده است تا با بررسی بههنگام آسیبهای پیش روی طرح، نسبت به ارائه راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از چالشها اقدام کند.
وصول و واریز بخش سوم تسهیلات اعطایی
وی تأکید کرد: فرایند تزریق ۵۰ میلیون یورو قسط آخر تسهیلات فوق به علت پایان مهلت دو ساله استفاده از این تسهیلات و نیاز به تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اخذ موافقت مقام معظم رهبری به تأخیر افتاد که این موضوع موجب عقب ماندگی از برنامه زمانبندی شد که با پیگیری شبانهروزی صورت گرفته در ردههای مختلف مدیریتی و کارشناسی در خصوص واریز باقیمانده بخش سوم تسهیلات اعطایی و پیرو انجام مکاتبات انجام شده با مراجع ذیربط در نهایت معادل ریالی اعتبار فوق نیز وصول شد و به حسابهای مورد نظر واریز شد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به منظور تسریع در اجرایی شدن احداث راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد شامل طرح راه آهن چابهار – زاهدان و زاهدان – بیرجند – یونسی، بسته اجرایی تکمیل کریدور راهبردی ریلی شمال – جنوب در شرق کشور و سناریوهای پیشنهادی تأمین مالی آن در دستور کار این معاونت قرار دارد.
اعطای تسهیلات مانایی و عملکرد ۷۰ درصدی پروژههای آماده آسفالت
شایان ذکر است با عنایت به مصوبه اخیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی در سال جاری در خصوص تأمین مالی طرحها و پروژههای متقاضیان بخش خصوصی در بخشهای مختلف در قالب اعطای تسهیلات مانایی (تسهیلات مانایی تسهیلات ریالی متصل به ارز است که محاسبات آن ارزی و مبادلات ریالی (معادل نرخ ارز ETS) انجام میشود و بازپرداخت آن میتواند هم بهصورت ریالی (معادل نرخ ارزETS و هم بهصورت ارزی) صورت پذیرد، این معاونت ارائه سایر پروژههای اولویتدار از سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت متبوع به مجموعه صندوق توسعه ملی را در دستور کار خود دارد.
وی با اشاره به تأمین اعتبار بخش جادهای نیز آخرین وضعیت اقدامات قیر سالجاری را تشریح کرد و گفت: توزیع سهمیه قیر سال ۱۴۰۱ معادل مبلغ ۹.۱۲۰ میلیارد تومان بین دستگاههای تابعه وزارت راه و شهرسازی با سهم ۴۸% به منظور آسفالت راههای فرعی و روستایی و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و طرحهای مسکن ملی انجام شد که با اختصاص سهمیه مذکور و توزیع آن مقدار ۷۷۹۸ کیلومتر از پروژههای آماده آسفالت این وزارتخانه به بهره برداری رسیده و عملکرد ۷۰ درصدی داشته است.
استفاده حداکثری از ظرفیت منابع غیر دولتی
همچنین به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت منابع غیر دولتی برای تکمیل طرحهای تملک دارایی سرمایهای و با عنایت به بند ج تبصره (۴) قانون بودجه سال جاری پیشنهاد شد کارگروه ویژه تأمین مالی پروژههای اولویت دار وزارت راه و شهرسازی از محل بازار سرمایه تشکیل شود که بر اساس مصوبات این کارگروه پروژههای شاخه شمالی آزادراه پردیس و آزادراه قائم شهر- ساری بهعنوان پروژههای پایلوت انتخاب شدند.
به گفته غفاری متعاقباً گزارش هزینه- درآمد شاخه شمالی آزادراه پردیس- هراز تهیه و قرارداد مشاور تأمین مالی برای انعقاد به دستگاه مجری طرح ارائه شد.
گفتنیاست شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن نیز پیشنویس قرارداد مشاوره تأمین مالی پروژههای آزادراه پردیس- هراز و قائمشهر- ساری را به همراه شرایط تأسیس شرکت سهامی عام پروژه به این معاونت ارائه کرده است که برای انعقاد به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه شده است.