پزشک و پرستار نداریم
رکنا: رئیس بیمارستان فیروزآبادی تهران ضمن تشریح نحوه فعالیت و وضعیت فعلی این بیمارستان، کمبود نیروی انسانی را مهمترین چالش این مرکز درمانی خواند و گفت: در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و ... فراهم است اما به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم.
به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، آیتالله سیدرضا فیروزآبادی در سال ۱۳۱۳ با حقوق چند دوره از نمایندگی خود در مجلس شورای ملی اقدام به ساخت بیمارستانی در منطقه شهر ری کرد. بیمارستانی که بر اساس آنچه که هنوز هم بر سر در آن نقش بسته است «وقف است بر فقرا و رعایا و غربا و بیچارگان» و همچنان طی ۸۹ سال گذشته دغدغه خدمت به قشر کمتر برخوردار جامعه را دارد.
این روزها مریضخانهای که کار خود را با ۲ اتاق شروع کرده بود، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ اما همچنان با وجود مشکلاتی نظیر کمبود نیروی انسانی ، برخی اخطارهای ایمنی و آتشنشانی، عدم دریافت به موقع مطالبات و... خدمت رسان بخش بزرگی از مردم، در شهر ری است.
دکتر علی طیبی با اشاره به اینکه برخی مراجعین بیمارستان فیروزآبادی توان مالی کافی ندارند، گفت: علاوه بر هموطنان خودمان، ما خدمترسان تعداد زیادی از اتباع هستیم که آنها هم بضاعت مالی کافی ندارند که به مجموعه ما مراجعه میکنند و در مواردی از آنجایی که نمیتوانند هزینهای را پرداخت کنند یا از آنها مدرک هویتی گرفته و آنها را مرخص میکنیم و یا اگر هم مدرک نداشته باشند، نهایتا باید آنها را ترخیص کنیم.
لزوم حمایت از بیمارستان برای ادامه ارائه خدمت به قشر محروم
وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی به خاطر شرایط مالی از ارائه خدمت محروم نمیشود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمت به این شکل به افراد بیبضاعت پرداخت شده است و بیمارستان هیچ پولی در مقابل آن دریافت نکرده است.
وی افزود: هرچند که با توجه به ماهیت شکلگیری بیمارستان، کمک به افراد کم برخوردار از دغدغهها و اولویتهای بیمارستان است اما، با توجه به افزایش هزینهها ما هم نیاز به کمک داریم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز مراجعین باشیم و مجموعه را سرپا نگه داریم. نگاه ما تنها حفظ شرایط موجود نیست، بلکه دوست داریم بیمارستان به بهترین نقطه ارائه خدمت برسد.
تدوام طرح توسعه بیمارستان طی ۵ سال گذشته
وی به نحوه فعالیت بیمارستان در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ بخش جراحی و بستری بیمارستان با ۶۰ تخت در حال فعالیت بود و دیگر ظرفیتی برای اضافه کردن وجود نداشت؛ آن زمان سعی میکردیم با مدیریت بیماران مشکلات ظرفیتی را برطرف کنیم. مدتی بعد با تخریب قسمتهای قدیمی برای ساخت ساختمانهای جدید اقدام شد تا در نهایت در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش جدید آغاز به کار کرد. البته طرح توسعه بیمارستان همچنان ادامه دارد.
افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان
او درخصوص آمار مراجعات به بیمارستان فیروزآبادی، بیان کرد: با آغاز طرح توسعه بیمارستان، آمار مراجعه به اورژانس که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز بود، الان به حدود ۱۲۰ مراجعه در روز رسیده است. این موضوع سبب افزایش ضریب اشغال تخت تا دو برابر آمار گذشته شده است. از طرفی با توجه به اینکه از مردادماه ۱۴۰۱ کلینیک ویژه بیمارستان راهاندازی شد تا همه روزه از ساعت ۱۴ با حضور تمام تخصصهای پزشکی پاسخگوی نیاز به خدمات دولتی باشد، به این ترتیب ظرفیت پذیرش بیماران، ضریب اشغال تخت و به دنبال آن درآمد بیمارستان افزایش یافت.
و اما اخطار ایمنی و آتشنشانی
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به سوالی درباره ایمنی ساختمانهای بیمارستان، توضیح داد: با وجود بازسازیها و نوسازیهای انجام شده اما ما هم مبتلا به موضوعاتی نظیر اخطار ایمنی و آتشنشانی هستیم؛ زیرا بلوک قدیمی که بخشهای ICU بیمارستان در آنجا قرار دارد هنوز بهسازی نشده است. با توجه به اینکه آتشنشانی این قسمت از مجموعه را تایید نکرد، احیای آن بخش در دستور کار ما قرار دارد و با نظارت دانشگاه و دفتر فنی مرحله به مرحله پیش میرویم و شاید جزو بیمارستانهای پیشرو در این زمینه باشیم.
افزایش خدمات و کاهش درآمد مهمترین چالش ایام کرونا
طیبی درخصوص چالشهایی که کرونا برای این مرکز درمانی رقم زد، گفت: در پیکهای سنگین کرونا همه بیمارستانها دچار چالش شدند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و حتی چالشهای بیشتری هم داشتیم چراکه میتوان گفت پوشش دهی تمام منطقه شهر ری به عهده ما بود. با آغاز شیوع کرونا اعمال الکتیو (غیرضروری) لغو شدند و همین سبب شد درآمدهای بیمارستان کاهش چشمگیری یابد و این در حالی بود که بار کاری افزایش یافته بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه افراد زیادی را در زمان کرونا به واسطه این بیماری از دست دادیم، بار روحی این موضوع هم چالش مهم دیگر ما بود که خانواده بیمار با خاطره بد مرکز را ترک میکردند.
و چالشی از جنس کمبود نیروی انسانی...
وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از فروکش کردن پیکهای کرونا بیمارستان با چالش لیست انتظار ارائه خدمت مواجه شده است یا خیر؟، افزود: سعی میکنیم خدمات سرپایی را با کمترین لیست انتظار ارائه دهیم. از طرفی ما محدودیت زمانی برای انجام اعمال جراحی الکتیو قائل نشدیم و حتی برخی اعمال شاید تا نیمههای شب به طول بیانجامد. سعی کردیم لیست انتظار طولانی اتفاق نیفتد البته تنها بُعد ارائه خدمت مهم نیست بلکه باید از نظر تعداد تخت هم آمادگی پذیرش وجود داشته باشد که ممکن است در این زمینه چالش داشته باشیم؛ زیرا نیروی انسانی کافی برای راهاندازی تختهای بیشتر وجود ندارد.