تقدیر از بانک تجارت برای پاسداشت فرهنگ و ادب فارسی
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از اقدام ابتکاری و نوآورانه بانک تجارت در اجرای پویش «بهاریه» که در نوروز ۱۴۰۲ با محوریت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، تقدیر کرد.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از مدیریت روابطعمومی و ارتقا سرمایه اجتماعی بانک تجارت، دکتر غلامعلی حداد عادل که عصر شنبه سیام اردیبهشت در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی میزبان دکتر هادی اخلاقی فیض آثار، مدیرعامل بانک تجارت بود به اقدام ارزشمند این بانک در پیوند تبلیغ با فرهنگ فارسی اشاره و اظهار امیدواری کرد که این رویکرد، شروعی برای برداشتن قدمهای بعدی در این زمینه باشد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: این اقدام بانک تجارت نشان داد که پاسداری از زبان فارسی، صرفاً وظیفه متولیان این حوزه همچون این فرهنگستان یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
وی تصریح کرد: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که پاسداشت زبان و ادب فارسی، همانند مقوله بهداشت و سلامت علاقهمندی مردم باشد.
حداد عادل با اشاره به اینکه هویت ملی ما با زبان فارسی گره خورده است خاطرنشان ساخت: این حسن ابتکار بانک تجارت در استفاده از ادبیات فارسی در پویش نوروزی خود بیانگر این است که مدیران و دستگاههای اقتصادی کشور نیز میتوانند با انجام کارهای هویتی دغدغهمندی خود را نسبت به زبان و ادبیات فارسی داشته باشند.
مدیرعامل بانک تجارت نیز در این دیدار، پاسداشت و حمایت از زبان فارسی در فرآیند انعکاس پیام به مخاطبان را رویکرد این بانک برای تبلیغات عنوان کرد و گفت: اعتقاد داریم که درگیر کردن عاطفه مخاطب میتواند تبلیغات را زیباتر و اثرگذارتر کند.
اخلاقی یادآور شد: جای خرسندی است که اقدام اخیر بانک تجارت مورد توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان متولی اصلی این حوزه قرار گرفته و آمادهایم تا در کنار فرهنگستان بخشی از اقدامات حمایتی بانک را به ترویج فرهنگ و ادب فارسی معطوف کنیم تا از این طریق نسل امروز را بیش از همیشه به گذشته پر افتخار خود پیوند دهیم.
این دیدار در شرایطی صورت گرفت که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیشتر، در پیامی خطاب به مدیرعامل بانک تجارت از حسن سلیقه و ابتکار این بانک در استفاده از «نکتههای پندآموز» در تهیه پیامهای تبلیغاتی قدردانی کرده بود.
جواد گلی مشاور مدیرعامل و مدیر روابطعمومی و ارتقا سرمایه اجتماعی بانک نیز در این جلسه، به طراحی و تولید محتواهای تبلیغی به عنوان گام دوم کمپین بهاریه، با موضوع «فرهنگ تجارت» اشاره کرد که مورد استقبال رئیس فرهنگستان قرار گرفت و در دستور کار همکاری با اساتید و کارشناسان فرهنگستان قرار گرفت.
بانک تجارت کمپین متفاوت بهارانه خود را با تکیه بر این سخن حکیمانه از شیخ اجل سعدی شیرازی که «پایدار نماند؛ مال بیتجارت» برگزار کرده بود. اقدامی که ضمن تاکید بر اهمیت تجارت در اقتصاد کشور و معیشت مردم بر ضرورت آیندهنگری و توجه به گردش روان و سریع منابع در مسیر درست توجه داشت. همچنین بهرهگیری از استعارات نغز و ناب ادب پارسی با هدف پاسداشت فرهنگ و زبان میهن مان ایران، دیگر هدف بانک تجارت از اجرای پویش بهارانه سال ۱۴۰۲ بود.
در این پویش همچنین اشارههایی به آثار نظم و نثر دیگر شعرا و ادیبان پارس، از عطار نیشابوری گرفته تا ملکالشعرای بهار شده بود؛ آنجا که عطار نیشابوری میگوید «از تجارت، سود بسیار آمدت» و عمادالدین نسیمی آورده که «زین تجارت نیستت یک حبه خسران غم مخور» و یا بیان قابوس ابن وشمگیر که گفته «طریق تجارت در دست گیر تا مگر از آن نفعی یابی».