توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه برای جهش ترانزیتی ایران
شهریار افندی زاده گفت: در حال حاضر در مسیرهای واقع در کریدورهای ترانزیتی عبوری از کشور شیوههای ترکیبی با تأکید بر ارتقای ظرفیت ترانزیتی کشور در دست عملیاتی شدن است.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده اظهار کرد: رشد روزافزون تقاضای جهانی و منطقهای برای حملونقل امن، ایمن، مؤثر، آسان و با صرفه اقتصادی مبادلات انواع کالا و جایگاه ممتاز جغرافیایی کشورمان با بهرهمندی از زیرساختها و امکانات موجود و در دست تکمیل شقوق مختلف حملونقل اعم از شبکه ریلی و جادهای، بنادر و پایانههای مرزی و درون سرزمینی و مراکز لجستیک همچنین ناوگان، نیروی انسانی و متصدیان و عوامل حرفهای از جمله رانندگان و نیز شرکتها، تشکلها و انجمنهای فعال و علاقهمند در این زمینه، ظرفیتهای توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه کشور بر پایه فناوریهای هوشمند، دیجیتالی و الکترونیکی قابل توجه ارزیابی میشود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع توسعه حمل و نقل چندوجهی، که به عنوان راهبردی اساسی، یکی از موضوعات نوین و محوری و مورد مطالبه در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی، در مناسبات منطقهای و بینالمللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و سایر بازیگران این عرصه اعم از تجار، صاحبان بار، شرکتهای حمل و نقلی و لجستیکی مطرح و در دستور کار قرار دارد، حتی در کوتاه مدت و در چارچوب اجرای اقداماتی هدفمند و هماهنگ مدیریتی، زودبازده و عموماً کم هزینهتر در قیاس با هزینههای کلان پروژههای عمرانی، جهش در عملکرد و جایگاه ترانزیتی کشور را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: به استناد تعریف سازمان ملل متحد، حملونقل بینالمللی چندوجهی به معنای حمل کالا توسط حداقل دو شیوه مختلف حملونقل براساس یک قرارداد واحد حمل و نقل چندوجهی از مکانی در یک کشور و توسط یک متصدی حمل و نقل چندوجهی به مکانی تعیین شده برای تحویل در مکانی در کشور دیگر میباشد. بر این اساس، برای توسعه حملونقل چند وجهی، علاوه بر لزوم ترکیب بهینه شیوههای مختلف حمل و نقل با محوریت مطلوبیتسازی مؤلفههای کلیدی زمان، هزینه و مسافت حمل و تناسب نوع کالاها، مستلزم تعیین چارچوبها و سازوکارهای حقوقی و قراردادی موردنیاز در راستای هماهنگ نمودن و یکپارچه سازی اسناد جابجایی کالاها و ساده سازی نظامات حقوقی میباشد.
افندی زاده افزود: با این رویکرد و نیز توجه روزافزون کشورها، سازمانها و نهادهای منطقهای و بینالمللی به ترویج این نوع خدمات حمل و نقلی و لجستیکی، ظرفیت سازی برای توسعه کریدورهای ترانزیتی چندوجهی فناورانه از طریق برنامهها و اقدامات اولویت دار بدین شرح در دست پیگیری میباشد:
• محوریت قراردادن موضوع حمل و نقل چندوجهی در مناسبات منطقهای و بینالمللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و تعریف برنامهها و اقدامات مشترک دو و چندجانبه در این زمینه؛
• تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی توسعه حملونقل بین المللی چندوجهی با همکاری کلیه بخشها و دستگاههای ذیربط؛
• احصاء مسیرهای حملونقل بینالمللی چندوجهی در کشور از طریق ترکیب شیوههای حمل دریایی و بندری و ریلی و جادهای؛
• تبیین نقش و جایگاه زیرساختها و تأسیسات حملونقلی از جمله خطوط راه آهن و راهها، بنادر، پایانههای مرزی و درون سرزمینی و مراکز لجستیک در توسعه حمل و نقل بینالمللی چندوجهی و هماهنگ سازی عملکرد آنها با نگاهی ترکیبی و یکپارچه؛
• تدوین چارچوب حقوقی حاکم بر قراردادهای حملونقل بین المللی چندوجهی با همکاری نهادهای مربوطه؛
• استفاده از تجربیات و توانمندیها، سرمایه و امکانات بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان توسعه زیرساختها، کسب و کارها و فناوریهای نوین در حملونقل چندوجهی؛
• حمایت از ایجاد و فعالیت و سهولت کسب و کار شرکتهای توانمند حملونقل بینالمللی چندوجهی و تأسیس شرکتهای مشترک با طرفهای خارجی در این زمینه.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در مسیرهای واقع در کریدورهای ترانزیتی عبوری از کشور در جهات شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، شیوههای ترکیبی با تأکید بر ارتقای ظرفیت ترانزیتی کشور در دست شناسایی و عملیاتی شدن میباشد.
افندی زاده بیان داشت: از جمله در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در خصوص تأمین مالی احداث و تجهیز و تدارکات قطعه ریلی رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در شاخه غربی آن، شاهد توافقی با دولت روسیه بودیم، برآوردها حاکی از امکان حمل و نقل ترانزیتی ترکیبی در کوتاه مدت به میزان سالانه ۱۰ میلیون تن تا قبل از موعد بهره برداری قطعه رشت-آستارا و فراهم شدن شرایط حمل تمام ریلی از بندرشهید رجایی تا شمال روسیه و اروپا، در شاخههای غربی، مرکزی و شرقی این کریدور میباشد.
وی اضافه داد: بدین ترتیب که کالاها از بنادر شمالی و پایانههای مرزی ریلی و جادهای در شمال غرب و شمال شرق کشور به شیوه ترکیبی دریایی-ریلی-جادهای تا بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و بندر چابهار در کرانه دریای عمان حمل، و از آنجا به مقاصد نهایی حوزه خلیج فارس، جنوب شرق و شرق آسیا و بالعکس حمل بشوند. همچنین در ترانزیت شرقی-غربی، در حال حاضر علاوه بر امکان حمل تمام ریلی از مرزهای سرخس و اینچه برون از مبادی واقع در چین و کشورهای آسیای میانه، حمل و نقل ترکیبی دریایی-ریلی-جادهای از طریق بنادر امیرآباد و در آینده نزدیک و پس از بهره برداری از قطعه ریلی کاسپین به رشت، از طریق بندر کاسپین تا همسایگان شمال غربی و غرب کشو و فراتر از آنها فراهم است. به نحوی که با برنامه ریزی هماهنگ و منسجم، این مسیرها میتوانند سهم قابل توجهی از مبادلات شرقی-غربی از چین تا اروپا را به خود اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: در این راستا، به زودی توافقات سازندهای با چین و کشورهای آسیای میانه اعلام و اجرا خواهد شد.
افندی زاده در پایان اعلام کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که نقش راهبری و هماهنگکننده حمل و نقل بینالمللی چندوجهی و ترکیبی دارد، از دریافت هرگونه پیشنهاد و ابتکار از سوی فعالان اقتصادی و تجاری و نیز محققان و صاحب نظران در حوزه حمل و نقل و لجستیک، در راستای توسعه این شیوه کارآمد در حوزه ترانزیت استقبال مینماید.