نظامنامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو بهزودی ابلاغ میشود
معاون وزیر نیرو از ابلاغ نظامنامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو خبر داد و گفت:مجوز جذب هزارنخبه در مجموعه صنعت آب و برق توسط وزیر نیرو از هیئت دولت دریافت شده که ماه جاری اجرایی می شود.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت نیرو ، "مریم کارگر نجفی" امروز در «هفتمین کنفرانس ملی سیستم اطلاعات مکانی GIS» در صنعت آب و برق، با اشاره به وضعیت نوآوری، تحقیقات و فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، گفت: وزارت نیرو علاوه بر اینکه دستگاه خدمترسان به شمار میرود، دستگاهی است که خدمات زیربنایی ارائه میکند؛ لازمه ارائه خدمات به صورت لحظهای، دقیق و هوشمند داشتن پشتوانه قوی در بحث علم، تحقیقات و فناوری است.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با اشاره به حضور پررنگ و فعال شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاهها و جشنوارههای وزارت نیرو، ادامه داد: تعداد شرکتهای دانشبنیان در پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه آب و انرژی ۷۰۰ شرکت را شامل میشد این در حالی است که این تعداد در پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰۰۰ شرکت رسیده است.
کارگرنجفی با بیان اینکه وزارت نیرو آئیننامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان را به تصویب هیئت وزیران رساند، افزود: در این آئیننامه علاوه بر اینکه زیرساختهای لازم برای توسعه شرکتهای دانشبنیان دیده شده، حمایت از این شرکتها در قالب طرحهای پیشران نیز لحاظ شده است.
وی با تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط عمیق میان صنعت آب و برق با دانشگاه، بیان کرد: طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵ نشست با دانشگاههای مختلف برگزار شد که ۵۲۹ استاد دانشگاهی در این نشستهای تخصصی حضور یافتند.
ابلاغ نظامنامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو ظرف یک ماه آتی
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با اشاره به بازنگری نظام پژوهش، فناوری و نوآوری در وزارت نیرو، تصریح کرد: انتظار میرود ظرف یک ماه آینده این نظامنامه ابلاغ شود که بر همین اساس جایگاه سیاستگذاری، برنامهریزی، مدیریت پژوهش، شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای مادرتخصصی وزارت نیرو و همه شاخصهایی که در توسعه، تحقیق و پژوهش مؤثر است را تببین و ابلاغ خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو نخستین دستگاهی است که مجوز جذب نخبگان را دریافت کرده است، گفت: مجوز جذب ۱۰۰۰ نخبه در مجموعه وزارت نیرو توسط وزیر نیرو از هیئت دولت دریافت شده است که مرحله نخست آن در ماه جاری اجرایی میشود.
وی همچنین با اشاره به حضور "علیاکبر محرابیان" وزیر نیرو در همایش ملی بهرهوری در روز گذشته، اضافه کرد: وزارت نیرو در سال گذشته رتبه برتر را در موضوع استقرار چرخه بهرهوری در مجموعه وزارت نیرو دریافت کرده است.
کارگرنجفی در ادامه یادآور شد: وزارت نیرو در حوزه فناوری اطلاعات نخستین دستگاهی است که در خصوص اتصال پنجره ورود خدمات از وزیر ارتباطات تقدیرنامه دریافت کرد.
وی صدور مجوزهای الکترونیک کسب و کار را برای دولت دارای اهمیت ویژهای عنوان کرد و گفت: صنعت آب و برق در این زمینه نیز جزو پنج دستگاه برتر شناخته شده است.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو از پیگیری موضوع «حکمرانی داده» توسط دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو با همکاری پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: بیتردید پیگیری این موضوع با نتایج ارزندهای همراه خواهد شد.
وی استفاده از سیستمهای هوشمند در وزارت نیرو را در افزایش قدرت تصمیمگیری و نظارت مؤثر دانست و افزود: استفاده از سیستم اطلاعات مکانی GIS علاوه بر اینکه کمک میکند قدرت تصمیمگیری خود را ارتقا دهیم، در اشتراکگذاری داده نیز مؤثر است.
مدیریت بحران، مهمترین کاربرد سیستم اطلاعات مکانی در صنعت آب و برق
وی مدیریت بحران را مهمترین کاربرد سیستم اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق برشمرد و تصریح کرد: این امر در موضوعاتی چون تعمیرات، نگهداری، تولید، انتقال، توزیع و ارائه خدمات به مشترکان و غیره به خوبی دیده میشود.
معاون وزیر نیرو ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری دبیرخانه دائمی برای این کنفرانس، خاطرنشان کرد: باید نیازها مشخص شود تا در برنامهریزیهای آتی کمککننده باشد، علاوه بر این الزامات این امر احصا شود.
کارگرنجفی در پایان با اشاره به راهاندازی شبکه متخصصان در وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: انتظار میرود بخشی برای این شبکه در سیستم اطلاعات مکانی GIS درنظر گرفته شود.
جوهری با اشاره به وجود ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه گفت: ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران ۲۵۰۰ جایگاه میرسد که ۵۰ درصد آن مورد استفاده قرار نمیگیرد.
رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی افزود: مهمترین مشکل در این حوزه قیمت گذاری است و متأسفانه طی سالهای اخیر برنامه دولتها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز به نتیجه نرسیده است این در حالی است که اگر سی ان جی را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور خارج میشد.
وی اضافه کرد: با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست میدادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سی ان جی در کشور است. اگر مصرف را به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم ۱۰ میلیارد دلار سالانه ارزآوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.
جوهری کل خودروهای دوگانه سوز که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است را ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه اعلام کرد و گفت: این عدد نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است.
در ادامه این نشست علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته با بیان اینکه به طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد نرخ رشد دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژهای در کشور کلید خورد که به واسطه آن بحث دوگانهسوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد در آن زمان دانش فنی را از اروپا وارد میکردیم و تا پایان سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شد.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ رشد مصرف انرژی هفت درصد بود اما بعد از آن میزان مصرف بنزین افزایش بالایی داشت.
مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با بیان اینکه به دلایلی طرح دولت برای تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانهسوز اجرایی نشد و اگر این اتفاق میافتاد میتوانستیم ۱۰ میلیون بنزین را صرفهجویی کنیم، افزود: از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت سی ان جی از خارج از کشور وارد نکردهایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر میکنیم.
مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با اشاره به واردات بنزین از روسیه اظهار کرد: روسیه اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گامهایی را به منظور توسعه گاز طبیعی برداشته است و اکنون به عنوان صادر کننده بنزین میتواند نقشآفرینی کند.
وی با اشاره به مصوبهای که در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسید تصریح کرد: مطابق این مصوبه ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در صندوق ذخیره سازی برای ایجاد ایمنی وجود دارد اما وارد مرحله اجرا نشده است.
در ادامه این نشست شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته اظهار کرد: حدود ۱۸ درصد منابع گازی جهان برای ایران است اما در حوزه صادرات نقش ویژهای نداریم و عمده گاز در داخل کشور مصرف میشود.
وی با اشاره به کشورهایی که از سی ان جی برای خودروهای خود استفاده میکنند، گفت: چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل، هند و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از سوخت سی ان جی برای خودروهای خود استفاده میکنند.
مشاور اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته افزود: این یک فناوری است که از دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و در این حوزه نیز توانایی بزرگی را به دست آوردهایم.
اتفاق با بیان اینکه سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور سهم سبد حمل و نقل است، اظهار کرد: این موضوع چهار میلیارد دلار صرفهجویی سالانه را به همراه دارد و اکنون قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری موجود است که اگر این اتفاق بیفتد میتوانیم هشت میلیارد دلار صرفهجویی ایجاد کنیم.