سهم بار ریلی کشور طبق برنامه ششم توسعه باید به 30 درصد افزایش یابد


سهم بار ریلی کشور طبق برنامه ششم توسعه باید به 30 درصد افزایش یابد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: مطابق برنامه ششم توسعه سهم بار ریلی کشور باید به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد.

سهم بار ریلی کشور طبق برنامه ششم توسعه باید به 30 درصد افزایش یابد

به گزارش ایران اکونومیست از وبگاه وزارت راه‌وشهرسازی، سیدمیعاد صالحی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن و هفتمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی به همراه آیین نکوداشت سردار شهید علیرضا نوری که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به تشریح برخی اقدامات و دستاوردها و برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

صالحی با اشاره به ضرورت توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور، تأکید کرد: در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه، مقام معظم رهبری در بین چهار حوزه حمل‌ونقل، بر توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید فرمودند و ما نیز موظف به اجرای این سیاست راهبردی هستیم.

وی اظهار کرد: مطابق بند ب ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، سهم بار ریلی باید به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد؛ اما این ماده یک بند الف و مقدم نیز دارد که بر اساس آن مقرر شده است یک درصد سهم دولت از فروش نفت، پس از اینکه سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت برداشته شد، به صنعت حمل‌ونقل ریلی اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در ۵ سال برنامه در دولت گذشته، مجموع پولی که باید به حمل‌ونقل ریلی اختصاص پیدا می‌کرد، حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بدون در نظرگرفتن نرخ تورم بود که متأسفانه از این میزان، هیچ مبلغی به حمل‌ونقل ریلی پرداخت نشد. برای سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان می‌شود که امیدواریم از سوی سازمان برنامه به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، در مرحله نخست باید مشکلات را بشناسیم و بعد به سراغ سرچشمه‌های آن برویم، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با دانش‌آموزان در ۱۱ آبان ماه سال ۱۴۰۱ داشتند، سه مزیت رقابتی ایران را منابع انسانی، منابع زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی با تأکید بر خطوط ریلی برشمردند و با صراحت گفتند که این موضوع با حمل‌ونقل ریلی امکان‌پذیر می‌شود و با جاده ممکن نیست.

مدیرعامل راه‌آهن در تشریح مزیت مهم حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای، اظهار کرد: به عنوان نمونه به ازای ترانزیت یک تُن بار از سرخس به بندرعباس، حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار کرایه حمل دریافت می‌شود که در حمل‌ونقل ریلی فقط ۷ تا ۱۰ دلار آن، هزینه سوخت مصرفی اساس قیمت جهانی است. اما در حمل‌ونقل جاده‌ای، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود.

صالحی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت‌های گذشته در بی‌توجهی به حمل‌ونقل ریلی، خاطرنشان کرد: ۲۰ سال است که اولویت حمل‌ونقل کشور، در عمل ریلی نبوده و بر روی حمل‌ونقل جاده‌ای تمرکز شده است.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: اکنون خوشبختانه گفتمان حمل‌ونقل ریلی در حال فراگیری است؛ اما باید سرعت بگیرد و بیش از قبل شاهد توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور باشیم.

صالحی با ذکر یاد مرحوم قاسمی، وزیر فقید راه‌وشهرسازی، اظهار کرد: در دوره وی، فرایند تأمین مالی از طریق تهاتر برای ساخت و تکمیل پروژه‌های ترانزیتی و راهبردی ریلی پیشنهاد شد که با حمایت‌های جناب آقای بذرپاش در حال پیگیری به نتیجه‌رساندن این موضوع جهت تأمین اعتبار و منابع مالی پروژه‌های کلیدی هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه، با اشاره به عملکرد صنعت حمل‌ونقل ریلی در تولید واگن داخلی، تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰ هزار واگن باری در کشور وجود دارد و در سال گذشته، با تولید ۱۵۹۸ واگن باری، رکورد تولید را در حوزه ناوگان ریلی باری شکستیم.

صالحی با یادآوری اینکه عمده تولید این واگن‌ها از سوی ۵ شرکت تولیدکننده ناوگان و به سفارش سرمایه‌گذار خصوصی صورت پذیرفته است، تأکید کرد: یکی از کارهای ما، پیگیری استفاده از تسهیلات ماده ۱۲ است که بخشی از آن که مدت‌ها معطل مانده بود، به امضای وزیر راه‌وشهرسازی و وزارت نفت رسیده است و در صورت اجرا، بخشی از مشکلات برطرف خواهند شد.

به گفته وی، با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن توانست در سال گذشته رکورد جابه‌جایی مسافر را با عبور از ۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر به ثبت برساند و در شاخص حمل ریلی که مجموع بار و مسافر است نیز به رغم وجود همه مشکلات، به رشد ۴.۵ درصدی دست پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن، همچنین از همکاری نزدیک راه‌آهن با شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی کشور نیاز به داخلی‌سازی ۶ هزار قطعه داشته که برای تولید داخل آن‌ها، فراخوان داده‌ایم و تاکنون بیش از ۴ هزار قطعه، داخلی‌سازی شده است. همچنین با بررسی‌های انجام‌شده، برای ۱۰ قطعه از این تعداد که دارای ارزش افزوده بالایی هستند از شرکت‌های دانش بنیان دعوت به عمل می‌آوریم تا این قطعات را تولید کنند و ما نیز از آنان کاملاً حمایت خواهیم کرد.

صالحی در این نشست، خطاب به دانشجویان راه‌آهن تصریح کرد: در راه‌آهن، فرصت اشتغال و همکاری برای جریان منابع انسانی و جوانان نخبه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است و امیدواریم که با تلاش و همت این جوانان نخبه، پرچم ریلی جمهوری اسلامی ایران، پراقتدار به اهتزاز درآید.

پس از این مراسم، مدیرعامل راه‌آهن به اتفاق هیأت همراه، ضمن افتتاح نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی در دانشگاه علم و صنعت، از دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، بازدید به عمل آورد.



نیما میرزازاد دروازه‌بان سپاهان محروم شد + علت محرومیت