هزینه جابهجایی زائران ایرانی یک سوم کشورهای همسایه است
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: درمجموع از۳ خرداد، تاامروز ۳۹ پرواز انجام شده که ۲پروازآن مربوط به خدمه حجاج و ۳۷پروازمربوط به زائران بوده است. هزینه جابجایی زائران ایرانی یک سوم است.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت راه وشهرسازی، شمس الدین فرزادیپور مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در گفتگوی ویژه خبری در خصوص روند اعزام زائران به سرزمین وحی گفت: در مجموع از ۳ خرداد، تا امروز ۳۹ پرواز انجام شده که ۲ پرواز آن مربوط به خدمه حجاج و ۳۷ پرواز مربوط به زائران گرامی بوده است که ۹ هزار و ۸۱۶ نفر منتقل شده اند.
فرزادی پور افزود: مطابق آمار برای انجام پروازها تهران_جده ۵۱ پرواز، تهران_مدینه ۷۵ پرواز، اهواز_مدینه ۱۷ پرواز، ساری_مدینه ۱۹ پرواز، یزد_مدینه ۱۴ پرواز، کرمان_مدینه ۱۴ پرواز، رشت_مدینه ۲ پرواز، شیراز_مدینه ۱۶پ رواز، اردبیل_مدینه ۳ پرواز، تبریز_مدینه ۲۰پ رواز، زنجان_مدینه ۶ پرواز، مشهد_مدینه ۲۰ پرواز، مشهد_جده ۲۹ پرواز، اصفهان_جده ۱۴ پرواز، اصفهان_مدینه ۱۹ پرواز، چابهار_جده ۱ پرواز، بندرعباس_جده ۵ پرواز، زاهدان_جده ۷ پرواز، قشم_جده ۱ پرواز، ارومیه_جده ۱۲ پرواز، بیرجند_جده ۹ پرواز، بوشهر_جده ۴ پرواز، گرگان_جده ۱۳ پرواز و همدان _جده ۱۶ پرواز انجام میشود همچنین پروازهای مدینه دوم از ۳۱ اردیبهشتماه شروع شده و تا اول تیر پروازهای رفت ادامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: عملیات برگشت نیز از ۱۳ تیر آغاز شده و تا ۳ مرداد ادامه دارد، همچنین تلاشهای فراوانی صورت میگیرد که پروازها با حداقل تأخیرات انجام شود و تا کنون از مجموع پروازها تنها یک پرواز با تأخیر طولانی انجام شده است.
به گفته فرزادی پور همه تلاش عوامل مربوطه در راستای کاهش تأخیرات است و اگر تأخیری صورت میگیرد، نه در اثر ناهماهنگی، بلکه مربوط به سن ناوگان و مسائل فنی و همچنین شرایط مقصد و کشور عربستان است.
مدیریت تأخیرهای پروازی
از سوی دیگر فضایی که در ترمینال سلام فراهم شده به گونهای طراحی شده که تأخیر برای زائر آزاردهنده نیست، اگرچه تلاش ما برای به حداقل رساندن تأخیرها است اما اگر مواردی در ید اختیارات ما نبود، به سمت مدیریت تأخیرها رفتیم که این زمان معطلی برای زائران آزاردهنده نباشد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر تصریح کرد: از طرف دیگر هواپیمای پشتیبان را نیز در جهت مدیریت تأخیرها پیش بینی کرده ایم.
به گفته فرزادی پور هزینه جابجایی و قیمت بلیت که به مجموعه ایران ایر بر میگردد، چیزی حدود یک سوم قیمت کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان است.
ظرفیت ۵۰۰۰ خودرو در پارکینگ ترمینال سلام / کالاهای حجیم و تلفن همراه فرآیند پذیرش را در عملیات بازگشت با مشکل مواجه میکند
سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این نشست خبری گفت: امسال حدود ۳۳ درصد زائرین از شهر فرودگاهی اعزام میشوند و ۱۰ استان شامل استانهای تهران، قم، قزوین، سمنان، گلستان، البرز، کاشان، مرکزی، کرمانشاه و ایلام از این فرودگاه صورت میگیرد.
چلندری ادامه داد: با توجه به آماری که سازمان حج و زیارت اعلام کرده ۵۵ درصد زائرین، بالای ۶۰ سال سن دارند، حسب دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارائه حداکثری خدمات به زائرین، در شهر فرودگاهی امام خمینی امکانات و شرایطی از جمله سالن توجیهی را برای مسافران خانه خدا فراهم کردیم و پذیرایی موکبها از زائرین تدارک دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سالن انتظار نیز علاوه بر دیگر قسمتهای فرودگاه، جایگاه استراحت حدود ۱۰۰۰ نفر تدارک دیده شده و صندلی استراحت مخصوص برای زائرین مسن نیز فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تشریح کرد: تقاضا میشود زائران به توصیههای سازمان حج و زیارت مبنی بر کالاها و اقلام ممنوعه توجه کنند. در برگشت نیز از خرید کالاهای حجیم خودداری کنند که عملیات بازگشت و پذیرش به سهولت انجام شود،
همچنین مسافران از آوردن گوشی تلفن همراه جدأ خودداری کنند چرا که برای ورود با مشکل مواجه میشوند.
چلندری اظهار کرد: خدمات ویژه ای در نظر گرفته شده، در این راستا ظرفیت ۵۰۰۰ خودرو در پارکینگ ترمینال سلام فراهم است و با توجه به اهمیتی که وزارت راه و شهرسازی برای زائرین قائل بوده است این ترمینال صرفاً برای مقاصد زیارتی اختصاص داده شده است.
گفتنیاست؛ در اعزام زائران به سرزمین وحی، امسال ۵۷۷ کاروان اعزام میشوند و مسنترین زائر، ۱۱۱ ساله اهل شهرستان بانه و متولد سال ۱۲۹۱ و جوانترین زائر نیز ۹ ماهه است.