هر فیلمی که میخواهم شروع کنم باید اول به حرم امام رضا (ع) بیایم
کارگردان سینما گفت: من قبل از ساخت هر فیلمی، حتما باید شب قبل به حرم امام رضا(ع) بیایم تا به آرامش برسم.
مازیار میری در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت و در حاشیه اکران فیلم به آهستگی که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، گفت: خیلی پدر و مادر بهروز شعیبی را دعا کردم که من را دعوت کرد و در روزهایی که حال خیلی از ما خوب نیست، باطری ما را شارژ کرد. بعد از اعلام فیلمها متعجب شدم که ما در این سالها فقط همین تعداد معدود فیلم در خصوص امام رضا (ع) ساختیم. بسیار غریب و دردناک است که یکی از جاذبههای دینی و معرفتی خود را به این اندازه نگاه کردیم و به اندازه ۱۰ شب فیلم تصویری و داستانی نداریم.
میری ادامه داد: این غمانگیز است که سینمای قبل از انقلاب به هر بهانهای، لوکیشنی از حرم را استفاده میکرد، اما من که در این سالها در شورای پروانه ساخت ارشاد بودم، آماری نداشتم. ما در دورههایی نگاه جناحی و حزبی کردیم که خطرناک است. نباید در خصوص امام رضا (ع) این اتفاق بیفتد.
این کارگردان سینما بیان کرد: بهروز شعیبی به من گفت که اکنون کار کردن در حرم آسانتر شده است. زمان ما کار کردن در حرم به شدت سخت بود و باب گفتگو اتفاق نمیافتاد. ما در سالهایی فیلم ساختیم که کار کردن سخت بود، دوربین ویدئو وجود نداشت و به آهستگی را با نگاتیو فیلمبرداری کردیم که بزرگ و سخت بود. باید مخفیانه فیلمبرداری میکردیم. این اتفاق ناگواری است که ما راجع به امام رضا (ع) یک سریال به طور مشخص و چند فیلم داریم که لوکیشنها یا اتفاقها در حرم رخ داده و کمتر بحث معرفتی را در سینمای ایران داریم.
وی با بیان اینکه باید مدیران فرهنگی ما علاقهمند باشند مباحث معرفتی و دینی در حرم اتفاق بیافتد، عنوان کرد: برخی افراد علاقهای ندارند، نه سفارشی میدهند و نه گفتگو میکنند. در این سالها تنها فیلم بهروز شعیبی ساخته و حمایت شده است. باید شرایطی ایجاد شود که فیلمسازان بتوانند فکر کنند چگونه بسازند.
کارگردان سعادتآباد خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان استان خراسان رضوی، بنیاد امام رضا (ع) و افرادی که به کشور و فرهنگ کشور علاقهمند هستند، کاری کنند تا شرایط سیاستزده وجود نداشته باشد. امام رضا (ع) نعمت بزرگی برای این کشور است که میتواند افراد را با هم آشتی دهد و معنویت را به کشور بتاباند. هرچه در خصوص امام رضا (ع) و در این مکان فیلم بسازیم، کم است. برای این موضوعات فیلم ساخته نمیشود، زیرا بیان میکنند که فروش ندارد. رقابتی وجود دارد که به رقم خاصی برسند، تمام فیلمنامهها نیز یک شکل است و گاهی اوقات خجالت میکشم آنها را بخوانم.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه امام رضا (ع) و فضای حرم بسیار ایرانی است، تصریح کرد: در این سالها هم ما فیلمسازان و هم مدیران فرهنگی کمکاری کردند و موانع سخت کار کردن را نیز برنداشتند. البته اکنون شرایط بهتر شده و میتوان راحتتر در حرم کار کرد. امیدوارم مسئولان آستان قدس و بنیاد امام رضا (ع) تولید محتوا را شروع کنند تا فیلمسازان ترغیب شوند که در فیلمهای خود به سمت این بعد معنوی بیایند.
میری در خصوص ساخت فیلم به آهستگی گفت: من گرهای با اینجا دارم که دلم نمیخواهد بازش کنم و باز هم نمیشود. من قبل از ساخت هر فیلمی، حتما باید شب قبل به حرم بیایم. تمایل داشتم آرامشی که بعد از حضور در حرم به دست میآورم را در فیلم به آهستگی ایجاد کنم.
این کارگردان سینما در خصوص انتخاب بازیگران بیان کرد: من و آقای شهبازی فکر کردیم که باید بازیگری را انتخاب کنیم که انگیزه و شرایط این فیلم را داشته باشد. محمدرضا فروتن خیلی برای این کار انرژی گذاشت. در زمان انتخاب خانم خوشخلق نیز بازیگران مختلفی را دیدم، اما احساسم این بود چشمان ایشان و آرامش صورتشان میتواند کمک کند. آن زمان فکر میکردم انتخاب خوبی است، شاید اگر الان نگاه کنم تصورم این باشد که باید شخص دیگری را انتخاب کنم.