خلاقیت و نوآوری در چارچوب اصالتها، نیاز امروز هنر- صنعت فرش است
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: خلاقیت و نوآوری در چارچوب اصالتها، نیاز امروز هنر- صنعت فرش است تا شاهد شرایط تازهای در طرح و نقش فرش ایران و بازیابی بازارهای از دست رفته باشیم.
به گزارش ایران اکونومیست از مرکز ملی فرش ایران، «فرح ناز رافع» در پیامی با تبریک فرا رسیدن ۲۰ خرداد روز ملی فرش به فعالان این هنر- صنعت، افزود: امروز روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگار قالی ایران، روزی برای ارج نهادن به آثاری هنری است که بازگو کننده فرهنگ، روح ملت ایران رنگ، طرح و نقش برآمده از اصالت ایرانی و همان چیزی است که فرش های افسانه ای کشور ما را زبانزد خاص و عام کرده است.
وی بیانداشت: آنچه که بیش از تایید و ارزشگذاری هنرشناسان و متخصصان بر ارزشهای بنیادین فرش مهر تایید می زند، تداوم تاریخی و جایگاه انکارناپذیر آن در زندگی انسان ایرانی و در گستره وسیعتر، جامعه بشری است؛ گستره ای که از مرزهای ایران فراتر رفته و در سراسر جهان پراکنده شده است و از این منظر می توان فرش را تنها محصول تولیدی دانست که دانش، تجربه و نام تجاری آن به نام ایران است.
رافع تاکید کرد: یکی از اهداف بزرگ و مهم نامگذاری روز ملی فرش دستباف، تشویق، کمک به ارتقای جایگاه هنرمندان، بالا بردن اطلاعات تخصصی و حرفهای، حفظ و تقویت جایگاه بیبدیل فرش دستباف، به عنوان نماد فرهنگی کشور و همبستگی ذینفعان این عرصه است که به عنوان یکی از اهداف مهم این روز از سوی دولت و مردم باید برای تحقق این اهداف تلاش شود.
وی ادامهداد: ما می توانیم درباره فرش دستباف روایتگر بهتری باشیم، این در بطن قالی ما وجود دارد و از همین روست که فرشهای اصیل، دست ساز، مرغوب، نماد فرهنگ ملی و جهانی و هویت نمادین ما داستان بسیاری از برندها و زینتبخش کاخ ها، موزهها و مناسبات سیاسی از دیرباز بوده است.
این مقام مسوول خاطرنشانکرد: فرش از جمله هنرهایی که هم نیازهای زیبایی شناختی بازار را تامین میکند و هم کارکردهای نمادین و جایگاه اقتصادی دارد. هنر فرش بافی، سرمایه فرهنگی و نماد هویتی ایران است.
وی با بیان اینکه جامعه فرش نباید از تغییر بترسد و خلاقیت و نوآوری در بحث تولید بسیار مهم است، تصریحکرد: رجای واثق دارم که نسل جوان قالی ایران از ابزارهای نوین و دانش روز استفاده خواهند کرد و پرچم دار پیشینیان و مفاخر ما خواهند بود.
رافع با تاکید بر اینکه خلاقیت و نوآوری در چارچوب اصالتها نیاز امروز ما است، ادامهداد: التزام به شیوههای جدید، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوبها، فکر کردن به شیوهای متفاوت، ابداع چیزهای جدید، استفاده از نشانههای گذشته و تبدیل آنها به شکلهای جدید و خلاقیت در بیان و ماهیت طرح ها و نقش ها میتواند در زنده نگاه داشتن آن سنتها سهم کلیدی و بسیار مهمی داشته باشد.
وی گفت: امروز نیاز داریم تا بدون تغییر در هویت، برند قالی ایرانی را توسعه دهیم و با این اوصاف باید خوب بدانیم که خلاقیت مفهومی اکتسابی نیست و سعی کنیم توجه به اصالت را در زنده نگاه داشتن سنتها ترجمه کنیم.
رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: در طرح فرش این مهم بهجز پرورش ذهن خلاق و میدان دادن به جوانان برای آزاد گذاشتن تخیل خود و سیر در سنتها و استفاده از تجربیات اساتید و آموزش مهارتهای لازم ممکن نیست و در این زمان است که شاهد شرایط تازهای در طرح و نقش فرش ایران و متعاقب آن بازیابی بازارهای از دست رفته فرش ایران خواهیم بود.
وی افزود: شرایط خاص تاریخی در کنار به وجود آوردن شرایط خاص است که می تواند به افتخار و اصالت منجر شود.