پایین بودن هزینههای دستمزد و حمل و نقل، عامل توفیق قطعهسازان ایرانی در بازار ترکیه
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: پایین بودن هزینههای دستمزد و حمل و نقل میتواند عامل توفیق قطعه سازان ایرانی در بازار ترکیه حتی در رقابت با شرکتهای چینی باشد.
«ابراهیم دوستزاده» در گفتوگو با ایران اکونومیست با اشاره به حضور برخی قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه «اتومکانیکا» ترکیه که از ۱۸ الی ۲۱ خرداد در نمایشگاه بینالمللی استانبول برگزار شد، افزود: در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور پر رنگ چینیها بودیم، به طوری که ۲ سالن کامل نمایشگاه را در اختیار داشتند و علاوه بر آن در سه سالن دیگر نیز نمایندگان این کشور به چشم میخوردند.
وی بیانداشت: سازندگان و تولیدکنندگان ترکیه در کنار شرکتهای تجاری و بازرگانی این کشور نیز حضوری چشمگیر داشتند، با این حال بهجز آلمان حضور سایر کشورهای اروپایی کمرنگ بود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی هندی نیز در جای جای نمایشگاه به چشم میخوردند.
دوستزاده خاطرنشانکرد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی بود تا با شناخت از ظرفیتهای این کشور و همچنین توانمندی سایر رقبا، خود را برای حضور پر رنگتر در بازار این همسایه غربی محک بزنند.
وی معتقد است: به دلیل پایین تر بودن نرخ دستمزد و همچنین نزدیکی فاصله دو کشور، اقبال بالایی برای شرکتهای ایرانی (حتی در مقایسه با شرکتهای چینی) در بازار اجزا و قطعات ترکیه میتوان متصور بود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن ادامهداد: با اینکه چینیها هرکجا و هر بازاری که ورود میکنند عرصه را بر دیگر رقبا تنگ میکنند، اما میتوان امیدوار بود در بازار ترکیه حضور خوبی از سوی بخش خصوصی ایرانی داشته باشیم.
وی توضیحداد: اکنون متوسط هزینه حقوق ماهانه یک کارگر چینی ۸۰۰ دلار است که در ایران به زور به ۲۰۰ دلار میرسد، به همان نسبت حقوق و دستمزد کارشناسان، مدیران و سایر عوامل پایینتر است.
دوستزاده با بیان اینکه امروز حمل و نقل درصد قابل توجهی از هزینه تمام شده کالاها و خدمات را در جهان تشکیل میدهد، خاطرنشانکرد: با توجه به همجواری ایران و ترکیه، هزینههای حمل و نقل ما در مقایسه با چینیها بسیار پایینتر تمام میشود که مزیت بزرگی برای حضور شرکتهای ایرانی در ترکیه خواهد بود.
یک دهه عقبماندگی در بهروز رسانی زیرساختهای تولید
وی در عین حال، پاشنه آشیل صنعت قطعهسازی ایران را عقب ماندن از فناوریهای روز جهان عنوان کرد و گفت: زنجیره تامین خودروسازی کشور دستکم در یک دهه گذشته سرمایهگذاری مناسبی در زیرساختهای خود نداشته و فناوری، امکانات تست و آزمون و تجهیزات خطوط تولید آن نیازمند بهروز رسانی است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان همگن با تاکید بر اینکه این مساله یکی از دغدغههای جدی قطعهسازان است، ادامه داد: در جلسات متعدد با مسوولان وزارت صمت، موضوع افزایش میانگین سن زیرساختهای زنجیره تامین بهکرات مطرح شده است و به نظر میرسد در این زمینه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میتواند نقش پر رنگتری داشته و به ایفای نقش بپردازد.
وی همچنین برنامه تیراژ ۱.۷ میلیون دستگاهی خودرو در سال جاری را متذکر شد و گفت: به طور قطع تحقق این برنامهها نیازمند متناسبسازی زیرساختها و پیشنیازها و نوسازی آنهاست، چراکه هرچقدر کمتر به این مساله بپردازیم، در سالهای آینده خلا موجود خودش را بیشتر نشان خواهد داد.