سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه تبلیغ جمعیت آوری پیشران است/ راه اندازی 70 سایت همسان گزینی
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ جمعیتآوری، سازمان تبلیغات اسلامی پیشران گفت: انتشار کتاب، تولید چند فیلم و موسیقی، تربیت گروهای مبلغین از جمله این فعالیت ها است.
به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع «ارایه گزارش اقدامات و برنامه های ستاد جمعیت» عصر امروز ۲۸ خرداد ماه در معاونت فرهنگی این سازمان برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام «رضا عزت زمانی»، با اشاره به اینکه مسئله جمعیت و جوانی به تعبیر عمده کارشناسان ابربحران کل دنیا است، گفت: موضوع جوانی جمعیت در سیاستگذاریهای کشور مدنظر قرار گرفته است و در این زمینه راهکارهای لازم ارائه شد، اما در دوره ای در کشورما برای پیشرفت و آبادانی و توزیع بهتر امکانات تصمیم گرفته شد، موضوع کنترل جمعیت به عنوان یک قانون اجرایی شود و در سالهای اول کارها پیش رفت و مسئله کنترل جمعیت به اهداف اولیه خود رسید.
رئیس ستاد فرهنگی خانوده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد:مقام معظم رهبری در اوایل دهه هشتاد( حدود ۲۰ سال پیش) نکاتی را پیرامون رشد جمعیت و قوانین مربوط به این موضوع را مطرح و هشدار دادند، که کنترل جمعیت کفایت می کند و از امروز قوانین و نظاماتی تهیه شود تا جمعیت را افزایش یابد اما این مسئله مورد غفلت قرار گرفت و بی توجهی به این موضوع در آینده به بحرانی برای کشور تبدیل خواهد شد.
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به اینکه از دو سال پیش قانون جوانی جمعیت مطرح شده است، بیان کرد: در همین راستا بستههای اقتصادی مد نظر قرار گرفت و خدماتی ارائه شد، اما در حوزه فرهنگی باید اقداماتی مورد توجه قرار می گرفت و در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک مجموعه دولتی که با گروههای مردمی ارتباط دارد، برنامههای آموزشی و شبکهسازی را مورد توجه قرار داد، به گونه ای که برخی از کارها را خودمان متولی شدیم و برخی دیگر از کارها با تعامل مجموعه های دیگر صورت گرفت و باید بگوییم سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه جمعیت همواره پیشران بوده است.
وی با اشاره به اینکه در شبکههای مساجد و هیئت ها سعی شد که محتواهای جمعیتی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در سالهای گذشته نیز هیئت های مذهبی با شعار «نسل به نسل پناهت هستیم» در موضوع جمعیت فرهنگسازی نمودند. ضمن اینکه در بخش بانوان حوزههای مختلفی همچون نقش مادری تا شبکه نهضت مادران در شبکه محلات مورد اهتمام قرار گرفت.
رویکردهای فرهنگی و هنری با موضوع فرهنگسازی جمعیت
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: تربیت گروه های مبلغ، تشکیل گروه های تبلیغی مرتبط که با همکاری وزارت ورزش و دیگر مجموعه ها مورد توجه قرار گرفت و در بخشهای هنری و رسانهای هم این سازمان فعالیت های هنری بسیاری با موضوع فیلم، سریال، مستند، ساخت موسیقی، انتشار کتاب و نشریه، انیمیشن، ساخت مستند و برپایی رویدادها انجام شده است که از جمله می توان به فیلم های عطر آلود و در آغوش درخت اشاره کرد و در حوزه موسیقی نیز به موسیقی «پا به ماه» و در حوزه کتاب نیز ۱۰ عنوان کتاب منتشر شده که منبع تبلیغی برای مبلغین است.
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به اینکه امسال سازمان تبلیغات اسلامی در جشنواره فیلم ۱۰۰ با موضوع خانواده مشارکت بیشتری خواهد داشت، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ اثر، پویش و برنامه در حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت بودجه در دستگاه های فرهنگی ضعیف و در دستگاه های فرهنگی فقر بودجه ای بیداد می کند، ابراز کرد: سرانه های بودجه فرهنگی قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. ما اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی داریم که اگر به آن توجه شود یک کشور غنی خواهیم بود، زیرا که سرمایه های فرهنگ، سرمایه های اقتصادی در تمام دنیاست و برای آنها پول هزینه می کنند.
حجت الاسلام عزت زمانی گفت: آنچه گره اصلی در فرزندآوری است، تغییر نگرش ذهنی مردم است و باید نگاه متعالی تری در مجموعه های سیاست گذار در این زمینه ایجاد شود. فرهنگسازی مهمترین عامل در امر جمعیتآوری است، البته در حوزه حل مسئله نیز ما اقداماتی انجام داده ایم.
راه اندازی ۷۰ سایت همسان گزینی
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به راه اندازی 70 سایت برای همسان گزینی بیان کرد: بسیاری از سایت ها و کانالهایی غیرمجاز برای این امر ایجاد شده است که مورد تایید ما نیست و با نیروی انتظامی هماهنگیهایی انجام شده که برخورد لازم صورت بگیرد، زیرا که هرکسی بخواهد نفش واسطهگری در ازدواج داشته باشد باید از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز بگیرد و این ۷۰ سایت با مجوز ما فعالیت می کنند.
وی با اشاره به ماده های قانونی در این زمینه گفت: دو ماده قانونی در این زمینه داریم، ماده ۳۷ قانون که فرهنگسازی در امر واسطهگری ازدواج است که به خاطر کمبود منابع نتوانستیم به خوبی پیش بریم، اما در امر تبصره همین قانون مجموعه تبصره ماده ۱۳ در همکاری سازمان تبلیغات و وزارت ورزش برای مراکز همسانگزینی طراحی شده است. یکی از عوامل عدم ازدواج جوانان پیدا نکردن فرد همکیش خودشان است. زیرا که در این زمینه نقش واسطهگری گذشتگان هم بسیار کم شده است.
رئیس ستاد فرهنگی خانوده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از فصل پنج پرداختهایی دارد که باید به روحانیون که در روستا و حاشیههای شهر فعالیت میکنند تخصیص بدهد. یک بخشی از قانون دیگر هم برای تبلیغات محیطی است که در ماده ۳۲ ذکر شده که در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت کشور رفت و برگشت شده است که نیاز به اصلاح در برخی قوانین دارد و در اختیار قرار دادن تابلوهای محیطی به مجموعههای مردمی وظیفه ما است که سامانه «سمیم» برای تبلیغات جمعیت اختصاص یافته است.
در پایان این مراسم از نشریه امید آینده رونمایی به عمل آمد.
پایان پیام/40