درخشش صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازارهای جهانی


درخشش صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازارهای جهانی

زاهدان- سال گذشته ۶ هزار و ۸۶۰ کیلوگرم هنر ساخته دست زنان و مردان سیستان وبلوچستان در حوزه صنایع دستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صنایع دستی به عنوان نماد فرهنگ اصیل، تاریخ کهن و هنر بی‌مثال مردم سرزمین اسطوره‌ای سیستان و بلوچستان، گوهرِ قیمتی مردمی است که به دستِ پرتوان صنعتگران، هنرمندان و بافندگان این دیار کهن از گذشته‌های دور تاکنون در حال تولید است.

صنایع دستی عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار رفته و باعث شده تقریباً هیچ مسافری از سیستان و بلوچستان دست خالی بر نگردد چرا که با ذهن خلاق هنرمندانی توانا و خوش ذوق این دیار پدید آمده است.

زنان سیستانی و بلوچ، بانوانی صبور، بردبار و با ذوقی سرشار و دستانی توانا بیشتر وسایل خانه را خود در زیباترین شکل درست می‌کنند و با دوخت و تزئین پوشاک و بافت نفیس‌ترین نقوش بر فرش، گلیم و جاجیم، آثار زیبایی خلق می‌کنند که همه نشانگر هنر ناشناخته زنان این استان است.

مردان این سرزمین پرافتخار با فرهنگی غنی در کنار زنان هنرمند و خلاق خویش به فراخور فرصت‌های پیش آمده، به تهیه مصالح و ابزار و مواد اولیه صنایع دستی می‌پردازند تا در این کارهای دستی نیز شریک و یاور همسرانشان باشند.

سوزن‌دوزی، سیاه‌دوزی‌، خامه‌دوزی یا خُمَک‌دوزی، پریواردوزی، سکه‌دوزی، حصیربافی، گلیم بافی، سفال و سفالگری تنها بخشی از صنایع دستی این خطه هستند که هر کدام مشتریان پروپاقرصی دارند.

درخشش صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازارهای جهانی

صادرات بیش از ۶ هزار کیلوگرم صنایع دستی استان به کشورهای خلیج فارس

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سال گذشته بر اساس آمار گمرک ۶۰۵ هزار دلار محصولات صنایع دستی این استان به سایر کشورها صادر شده است.

علیرضا شه بخش در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: از نظر وزنی ارزش این میزان صادرات در حوزه صنایع دستی ۶ هزار و ۸۶۰ کیلوگرم بوده است.

وی ادامه داد: این صادرات بیشتر در زمینه محصولات سوزن‌دوزی، پوشاک سنتی، سفال و حصیر بوده است.

این مسئول افزود: بیشترین صادرات محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اسکاندیناوی، کانادا، استرالیا و دانمارک است.

شه بخش خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فروش و ارائه تسهیلات کم بهره به صنعتگران از جمله حمایت‌های صورت گرفته برای معرفی محصولات و فروش آنان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

خواهرکُشی به سبک علی کریمی