تاکید قرائتی بر حضور ائمه جمعه در دانشگاه فرهنگیان
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: پیشنهادی را به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مطرح کردیم که از ائمه جمعه بخواهند در دانشگاه فرهنگیان حضور داشته باشند.
به گزارش به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، جلسه شورای عالی نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و قائم مقام و معاونین و مشاورین ستاد و رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و معاونین وزارتخانه، در روز سه شنبه، بیست و چهارم مرداد ماه برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در این جلسه با ارائه نکاتی پیرامون قرآن و استفاده از آیات در زندگی، گفت: قرآن توقف ندارد و در تمام زندگی انسان جریان دارد.
وی افزود: کارها باید تقویت شود و این کمالات لطف خداست، به کارهای انجام شده نگاه نکنیم بلکه به پیش رونگاه کنیم که چه کار مهمتری که روی زمین مانده را باید انجام دهیم.
وی با اشاره به نامه ارسالی به وزیر آموزش و پرورش بر رعایت مفاد نامه در مدارس و بازگو کردن موارد آن تاکید کرد.
استاد قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی را خصوص علم عنوان کرد و گفت: ارزش علم را بگوییم، علم بر روی همه اثر میکند؛ هم حیوانات و هم اشرف مخلوقات، علم باید مفید باشد، هر علمی بدرد نمی خورد، به دنبال علمی باشید که اثر مفید داشته باشد.
وی تاکید کرد: به مهارت توجه داشته باشید، بر اساس مهارت نمره بدهید و مهارت آموزی ها مبتنی بر مهارت در کار باشد نه مبتنی بر نمره درس.
این معلم قرآن با تاکید بر اینکه معلمان باید در مدارس اصول و عقاید را برای نوجوانان و جوانان بازگو کنند، گفت: دانش آموزان باید علم مفید داشته باشند و مهارتهای مختلف را بیاموزند.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان این که کسب مهارت، نکته بسیار کلیدی است، اظهار کرد: معلم خوب باید ۳ ویژگی داشته باشد؛ از بچهها، با بچهها و در بچهها باشد تا بتواند با آنان ارتباط خوبی برقرار کند.
وی افزود: هر علمی باید ۴ شرط داشته باشد، یا واجب باشد و یا مستحب، مشکل جامعه یا مشکل فرد را حل کند.
حجت الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معلمان باید شیوه دعوت دانش آموزان به نماز را بیاموزند، معلم باید مهارت های اصلی را خوب بداند و رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموز از لوازم معلم است.
وی با بیان اینکه معلمان مطالعه را همواره در برنامه های خود داشته باشند و حتی المقدور یک کتاب نماز بخوانند، گفت: دانشگاه تربیت معلم را دریابید و درخواست کنید متخصصین رشته ها، برای دانشجو معلمان دوره های آموزشی برگزار کنند.
استاد قرائتی یادآور شد: پیشنهادی را به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مطرح کردیم که از ائمه جمعه بخواهند در دانشگاه فرهنگیان حضور داشته باشند.
وی در پایان تصریح کرد: معلمی و کار برای دانش آموزان ارزشمند است آن را قدر بدانید و با هیچ چیز عوض نکنید.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اثربخشی کارهای فرهنگی گفت: سند تحول بنیادین باید به کف مدرسه برود و برای آن نظام ارزشیابی مشخصی وجود داشته باشد.
وی افزود: معتقدم در سطح وسیع تر، باید کار فرهنگی انجام شود ان شاالله زنگ نماز را جدی خواهیم گرفت؛ باید به مساله تربیت و پرورش در مدارس توجه شود تا این امر نیز در مدارس محقق شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در دانشگاه فرهنگیان اقدامات خوبی در راستای تحقق سند تحول بنیادین صورت گرفته است و ادامه دارد.
وی اظهار کرد: طرح ویژه ای در دانشگاه فرهنگیان ویژه دانشجویان جهت تشویق به امر نماز در دست اجراست و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
صحرایی در پایان گفت: در دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار بر روی گزینش داوطلبین توجه ویژه ای داریم و آیین نامه صلاحیت حرفه ای را در دست اجرا خواهیم داشت.
سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در ادامه با اشاره به همکاری خوب دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش گفت: اجلاس سراسری نماز با موضوع نماز و نسل نو و با تمرکز بر مدرسه، دانشگاه و مسجد خواهد بود.
وی در خصوص پرداخت حق القدم ائمه جماعات مدارس گفت: اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد باید عزم جدی در این زمینه اتخاذ شود.
زرهانی تاکید کرد: از مجموعه رهیافت های اجلاس، موضوعات و محورها به صورت جزئی و در تمامی پایه ها و بدنه آموزش و پرورش استفاده شود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز در پایان افزود: اصلاحات در فرآیند برنامه ریزی و تفاهمنامه انجام گرفته است ولی فرآیند ارزیابی نیازمند اصلاحات است.
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی در این جلسه به برخی از اقدامات دانشگاه فرهنگیان درباره موضوع نماز و نمازخانه اشاره کرد و گفت: یکی از سرفصلهای اصلی ما بحث توجه به نماز در مدارس است در این راستا «نمازیار» را درنظر گرفتیم که اولیای مدارس در این راستا به ما کمک خواهند کرد.
باقرزاده گفت: اولیای دانش آموزانی که توانایی تصحیح نماز دارند به عنوان مصحح نماز و نمازیار در کنار دانش آموزان به ما کمک میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۳ هزار دانش آموز صوت نماز خود را ارسال کردهاند، افزود: در سامانه نورینو ۷۰۰ اولیای دانش آموز برای تصحیح صوت نماز دانش آموزان ثبت نام کردهاند.
ارائه نقطه نظرات و پیشنهاد توسط معاونین ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش از دیگر محورهای این جلسه بود.
پایان پیام/35