دولت 25درصد یارانه به ماشینساز چینی میدهد
عضو هیاتمدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: امروز هم با ارز تالار دوم (۳۸هزار و ۵۰۰ تومان) که با هزینهها حدود ۴۱هزار تومان میشود واردات ماشینآلات انجام میشود که با احتساب قیمت ۵۰هزار تومانی ارز در بازار آزاد به عبارتی دولت ۲۵درصد یارانه به ماشینساز چینی میدهد.
یکی از اعضای هیاتمدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: «ماشینآلات صنایع پلیمری در ایران دارای قدمت و سابقه ۶۰ ساله است.»
محمدرضا شاکری به تولید ماشینآلات صنعت پلیمر در دو دهه اخیر اشاره کرد و افزود: «در دهه ۷۰ سالانه حداقل ۷۰۰ ماشین بهخصوص ماشینآلات تزریق پلاستیک توسط ۷۰ سازنده معتبر ساخته میشد و سطح تولیدات به حدی بود که اروپاییها برای سرمایهگذاری مشترک (joint venture) به سراغ ماشینسازان ایرانی میآمدند تا سهمی از این بازار داشته باشند.»
وی با بیان اینکه سابقه کشورمان در حوزه ماشینسازی پلیمری از چین بالاتر است؛ گفت: «هماکنون نیز تولیداتمان در برخی صنایع همچون ماشینهای تزریق، روبات و اکستروژن جلوتر از نمونههای تولیدی در ترکیه و هندوستان و قابل رقابت در بازارهای جهانی است، اما سرعت پیشرفت در این کشورها با ما قابل مقایسه نیست.»
ساخت داخل ۹۰درصد روباتهای پلیمری
رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشینسازان تجهیزات پلیمری ادامه داد: «ما یک سابقه ۶۰ ساله داشتیم که از دهه ۸۰ رو به افول رفت و تعداد زیادی از ماشینسازان مطرح به سمت واردات رفتند و از دهه ۸۰ واردات قویتر شد و ماشینسازی ضعیفتر شد، ولی با این حال هنوز هم رشد خوبی داریم و از ۱۱۰ عضو انجمن ماشینسازان پلیمری ۷ سازنده معتبر در زمینه روباتهای صنعتی و روباتهای بردار و بگذار (Pick and Place)، او تاکید کرد: «یکی از دلایل این اتفاق، کاهش نرخ تعرفه واردات ماشینآلات با حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزینی آن با ارز ETC با نرخ حدود ۲۳هزار تومان شد. در آن زمان تعرفه ماشینآلات پلیمری ۱۵درصد بود که تبدیل به ۵درصد کردند.»
شاکری ادامه داد: «متاسفانه یکی از شاخصهایی که به اشتباه در کشور تبیین و آمار داده میشود این است که نرخ رشد تولید برابر با نرخ ورود ماشینآلات در نظر گرفته میشود و برای اینکه نرخ رشد تولید بیشتر نمایش داده شود تعرفه ورود ماشینآلات پلیمری از ۵درصد به یکدرصد کاهش یافت و در جلسه وزیر سابق صمت با صنعتگران آقای فاطمیامین گفته این موضوع استثناست و فقط مختص سال ۱۴۰۱ است و برای سال ۱۴۰۲ به هیچ وجه تمدید نمیشود، اما تمدید شد و چند بار با رئیسجمهور، وزیر سابق صمت و معاونت ماشینآلات وزارت صمت نامهنگاری کردهایم.»
عضو هیاتمدیره فدراسیون صنعت ماشینسازی کشور ادامه داد: «امروز هم با ارز تالار دوم (۳۸هزار و ۵۰۰ تومان) که با هزینهها حدود ۴۱هزار تومان میشود واردات ماشینآلات انجام میشود که با احتساب قیمت ۵۰هزار تومانی ارز در بازار آزاد به عبارتی دولت ۲۵درصد یارانه به ماشینساز چینی میدهد.»
شاکری به پیشرفت صنعت ماشینسازی در برخی کشورها اشاره کرد و افزود: «ترکیه با وجود گرانی برق، انرژی و هزینه بالای کارگری برای ساخت ماشینآلات سرمایهگذاری کرده و در حالی که توانایی واردات هم دارد برای واردات ماشینآلات تعرفه ۷ درصدی وضع کرده یا هندوستان به چین گفته است اگر میخواهید سهمی از بازار کشور من داشته باشید باید در هند سرمایهگذاری و اشتغالزایی کنید، در حالی که فناوری حال حاضر ایران در ساخت ماشینآلات صنعتی پلیمری به اندازه چینیهاست، اما واردات سهم بیشتری دارد.»
وی ماشینسازی را صنعتی مولد دانست و افزود: «صنعت ماشینسازی در همه دنیا یکی از بزرگترین محلهای اشتغال دانشآموختگان کشور است و بار فناوری بر دوش ماشینسازان صنعتی است و کشوری که ماشینسازی دارد از تحریمها کمترین آسیب را میبیند و نمیتوانند تحریمش کنند.
به عنوان نمونه وقتی شما صنعت ماشینسازی دارید میتوانید تحریمها را دور بزنید و توان مقابله با آن را دارید، زیرا میتوانید تجهیزات صنایع خود را بسازید.»
واردات ۸ میلیارد دلاری انواع ماشینآلات در سال ۱۴۰۱
رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشینسازان تجهیزات پلیمری با اشاره به واردات حدود ۸ میلیارد دلاری انواع ماشینآلات در سال ۱۴۰۱ گفت: «از این میزان حدود ۲۸۱ میلیون دلار سهم ماشینآلات پلیمری و ۳ میلیارد دلار هم سهم ساخت داخل بوده است. اگر برنامه هفتم توسعه اجرا شود نیاز ماشینآلات کشور ۲۷ میلیارد دلار است که هم اکنون میزان مصرف ماشینآلات در ترکیه ۲۷ میلیارد دلار است. بر اساس برآورد میدانی صورت گرفته از کشورهای همسایه، حداقل ۵۴ میلیارد دلار کشورهای اطراف ما نیاز به ماشینآلات دارند و ما این بازار بزرگ را به راحتی تقدیم دیگران کردیم.»
وی ادامه داد: «وقتی که از سال ۱۴۰۱ تعرفه را یکدرصد کردند، تعداد زیادی از افرادی که اصلا در این حرفه نبودند به لحاظ سوددهی بالا، ماشینآلات را وارد کردند.
در یک برههای عدهای از ماشینسازان واردکننده شدند که خود در این صنعت بودند و آن را میشناختند و خدمات پس از فروش و روش کار را میدانستند، ولی امروز افرادی واردکننده شدهاند که اصلا صنعتی نبودهاند و صرفا به جهت سود بالا با وجود ارز ترجیحی و تعرفه یک درصدی به واردات رو آوردهاند در حالی که ارز زیادی از کشور خارج شد.»