پشت فرمان لکسوس LC۵۰۰ مدل ۲۰۲۳، جذابیت V۸ تنفس طبیعی!

لکسوس LC۵۰۰ شاید در قیاس با رقبا خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما فقط همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ تنفس طبیعی برای خرید آن کافی خواهد بود. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحیداخلرانندگیاستفادهٔ روزمرهجمعبندیمشخصات فنی برخی خودروها فقط با یک مشخصهٔ...
لکسوس LC۵۰۰ شاید در قیاس با رقبا خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما فقط همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ تنفس طبیعی برای خرید آن کافی خواهد بود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برخی خودروها فقط با یک مشخصهٔ خاص شناخته میشوند. بهعنوانمثال، تویوتا GR کرولا فقط با پیشرانهٔ سه سیلندر دیوانهوار خود تعریف میشود و دوج چلنجر با موتورهای V۸ همی شناخته میشود. لکسوس LC۵۰۰ هم بدون شک یکی از همین خودروها است و اینکه گزینهٔ مناسبی برای خرید خواهد بود یا نه، کاملاً به این بستگی دارد که آیا دوست دارید خودروی شما در نوع خود منحصربهفرد باشد یا نه.
یکی از رقبای اصلی این کوپهٔ لوکس ژاپنی بامو M۸۵۰i است که از صندلیهای عقب بزرگتر، صندوق بار بسیار بزرگتر، سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بهتر بهره میبرد. بااینحال، بامو حدود ۱۳۵ کیلوگرم سنگینتر است، حدود ۷,۴۰۰ دلار قیمت بیشتری دارد و موتور V۸ آنهم بهاندازهٔ LC۵۰۰ جذاب نیست. به همین دلیل، کوپهٔ لکسوس صرفاً به خاطر پیشرانه توجیه خرید دارد.
طراحی
البته LC ویژگیهای قابلتوجه دیگری هم دارد. بهعنوانمثال، طراحی این ماشین واقعاً چشمگیر است تا جایی که میتوان آن را یکی از زیباترین خودروهای تاریخ دانست. جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسوس در اینجا به زیبایی با دماغه ادغام شده و شیوهٔ ترکیب آن با کاپوت و چراغها باعث حسادت دیگر خودروهای با جلوپنجرهٔ بزرگ خواهد شد. کاپوت آنقدر ارتفاع پایینی دارد که تعجب خواهید کرد چگونه یک موتور V۸ بزرگ در اینجا جای گرفته است. آینههای جانبی و فرم کلی اتاق هم LFA را به یاد میآورد. علاوه بر این، بسیاری از ویژگیهای LC باعث یادآوری LFA میشود و وقتی به پروفیل جانبیان نگاه کنید ارتباط مستقیمی با سوپرکار افسانهای لکسوس را بهوضوح احساس خواهید کرد.
داخل
کابین LC۵۰۰ ترکیبی از ویژگیهای مثبت و منفی است. بیایید با خوبیها شروع کنیم. لکسوس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را اصلاح کرده و حالا از نمایشگر لمسی بهره میبرد تا نهایتاً پاشنهٔ آشیل LC اصلاح شده باشد. سیستم صوتی مارک لوینسون هم یکی از بهترین سیستمهایی است که در تمام خودروها با هر قیمت و کلاسی دیدهایم. کیفیت ساخت نیز بسیار بالا است و هر چیزی که لمس میکنید یا چرم است یا آلکانترا. بهطور خلاصه، کابین LC همان چیزی است که از لکسوس انتظار میرود یعنی کیفیت بالا با قیمت مناسب. حالا به ویژگیهای منفی میپردازیم. در کابین این ماشین محفظههای چندانی برای قرار دادن اشیاء وجود ندارد و با یک جا لیوانی که جلو دریچهٔ تهویه را میگیرد، تنها محفظهٔ واقعی آن صرفاً یک جعبهداشبورد خواهد بود. همچنین بهتر بود لکسوس تریمهای رنگی بیشتری را ارائه میکرد زیرا برای چنین کابین زیبایی، داخل LC چندان رنگبندی جذابی ندارد.
رانندگی
یکی از نقاط ضعف LC۵۰۰ گیربکس است اما فقط وقتی آن را با رقبا مقایسه کنیم. گیربکس M۸۵۰i بسیار بهتر است و در قیاس با پورشه ۹۱۱ نیز بهتر است لکسوس را فراموش کنید. بااینحال، خیلی از خریداران یا متوجه نمیشوند یا اهمیت نمیدهند که تعویض دندههای LC۵۰۰ بهاندازهٔ بامو سریع نیست. همچنین این گیربکس مانع لذت بردن از بهترین ویژگی این ماشین یعنی آن موتور V۸ نمیشود. پیشرانههای V۸ تقریباً همیشه احساس خوبی دارند اما LC به دلیل عدم استفاده از پرخوران، متمایز است. این موتور ۵ لیتری بجای ارائهٔ قدرت ناگهانی ناشی از توربو، قدرت را به شکلی نرم و خطی ارائه میکند. این موتور همچنین صدای فوقالعاده جذابی هم دارد.
البته LC۵۰۰ خودروی اسپرتی نیست و این را نشان میدهد. اندکی بادیرول وجود دارد و حتی در اسپرتترین تنظیمات، خودرو همچنان نرم احساس میشود. البته این ویژگیها با شخصیت گرند تورر LC همخوانی دارند. برای این خودرو حتماً باید دیفرانسیل لغزش محدود را هم سفارش داد زیرا سیستم کنترل کشش بدون این دیفرانسیل عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. بهطورکلی، دلیل اصلی انتخاب این لکسوس بجای بامو M۸۵۰i یا پورشه ۹۱۱ پیشرانهٔ آن است یعنی چیزی که در هیچکدام از رقبا پیدا نمیشود.
استفادهٔ روزمره
صرفنظر از مصرف سوخت، LC۵۰۰ میتواند خودروی مناسبی برای استفادههای روزمره باشد. بله صندوق بار این کوپهٔ ژاپنی سه برابر از بامو کوچکتر است (۱۴۰ لیتر در مقایسه با ۴۲۰ لیتر) اما هنوز هم برای تعطیلات آخر هفته یا خرید فضای کافی خواهد داشت. سواری در شهر هم بهخوبی هر خودروی ۱۰۰ هزار دلاری است که تاکنون بررسی کردهایم. بااینحال، صندلیهای عقب اساساً برای هرکسی که پا داشته باشد غیرقابل استفاده خواهد بود و کمبود محفظههای اشیاء نیز بهوضوح احساس میشود.
مشکل دیگر LC خود را در هنگام پارک کردن نشان میدهد. هرچند این خودرو با انواع دوربینها و سنسورها ارائه میشود اما به خاطر خط سقف و فرم زیبای اتاق، دید طرفین عالی نخواهد بود که پارک کردن را کمی سخت میکند. بااینحال، موانع زیادی برای استفادهٔ روزمره از LC۵۰۰ وجود ندارد و حتی برای کنترل کشش یک حالت برف هم در نظر گرفته شده است.
جمعبندی
بهطورکلی، لکسوس LC۵۰۰ خودروی فوقالعادهای است. استفادهٔ روزمره از آن نسبتاً آسان است، موتور بینظیری دارد و گیربکس اتوماتیک آنهم بد نیست. چشمپوشی از این پیشرانهٔ خاص سخت است و زمانی که این موتور در خودرویی با ظاهر خیرهکننده و شاسی مناسب ارائه میشود، نه گفتن به آن حتی دشوارتر خواهد شد.
نقاط قوت: پیشرانهٔ V۸ تنفس طبیعی با صدای جذاب، سیستم صوتی عالی، طراحی خیرهکننده
نقاط ضعف: کابین تنگ، هندلینگ و شاسی فاقد هیجان، بهاندازهٔ رقبا برای استفادههای روزمره مناسب نیست
مشخصات فنی
Lexus LC۵۰۰ ۲۰۲۳ | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V۸ |
قدرت | ۴۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
مصرف سوخت | ۱۲.۳ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۱۴۰ لیتر |
قیمت | ۹۵,۶۰۰ دلار |