امام جمعه رشت: کشف حجاب عامل البلوی است
رسول فلاحتی امام جمعه رشت به جماران گفت: کشف حجاب امر عامالبلوی است؛ چیزی است که همه مردم میبینند که خانمها کشف حجاب میکنند؛ در حالی که در جامعه اسلامی، حجاب از ضروریات دین است. این را همه میدانند و اسم خاصی را نمیبرم و میگویم همه کشف حجابها باید جمع شود. مردم میبینند فسادی علنی میشود و مستند نمیخواهد.
امام جمعه رشت روز گذشته با اشاره به موضوع حجاب در کشور گفت: تصورم این است که بسیاری از دخترانی که کشف حجاب میکنند از داشتن خانوادهای باریشه و دیندار محروم هستند چراکه خانواده گیلانی و ایرانی نجابت دارد و هرگز راضی به جریحهدار کردن عفت عمومی نمیشوند؛ مردم و دینداران ما نیز از کسانیکه کشف حجاب را ترویج میکنند بهشدت عصبانی و ناراحت هستند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این کشور متعلق به امام زمان(عج) است و ما کوتاه نخواهیم آمد، اظهار کرد: در ماههای گذشته همواره جلسات متعددی با حضور مسئولان ذیربط و با همکاری سپاه، دادگستری و استانداری و سایر نهادها در استان تشکیل شده و جلوی بسیاری از اقدامات منفی را گرفتیم و کم کم وارد مراحل بعدی خواهیم شد، اما مردم هم باید به کمک ما بشتابند؛ ما نیز آرام ننشسته و نخواهیم نشست.
نماینده ولیفقیه در استان گیلان تاکید کرد: مردم هرجا که شاهد ناهنجاری بودند و در این حوزه آزاری دیدند، سریع به مراکز ذیربط و پلیس و بسیج و سپاه و اداره اطلاعات با مستندسازی اطلاع دهند و بدانند ما ریشه این کشفحجابها و بیعفتی را میخشکانیم.
در خصوص این سخنان با وی گفت و گو کردیم و در خصوص نتایج و آثار عملی آن پرسیدیم.
مشروح گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین رسول فلاحتی در پی می آید:
با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، می خواهم بدانم که ارزیابی شما از تبعات احتمالی که متوجه خطبههای نماز جمعه اخیر شما می شود، چیست؟
تبعات، یک بار خوب است و بار دیگر غیر خوب است؛ تبعات غیر خوب از طرف افرادی است که از کشف حجاب دفاع میکنند و آنهایی که عِرق ندارند. آنها طبیعی است خوششان نمیآیند، اما مردم مسلمان و قاطبه ملت ایران از این وضعیت نگرانند و از مسئولین توقع دارند که این پدیده را جمع کنند.
آیا احساس نمیکنید که ممکن است دستورات شما در جامعه تبعات منفی بگذارد؟
طبیعی است که هر کار خوب اگر بخواهد مطرح شود، یکسری مخالف دارد؛ طبیعت هر کار خوب این گونه است. هر کاری که نظام اسلامی، مردم متدین و ارزشی انجام دهند، عدهای که به ارزشها پایبندی ندارند با توجه به میدان داشتن رسانههای مجازی و شبکههای مختلف، طبیعی است که موضع منفی میگیرند.
خلاصه، هر حرفی که بزنیم یک نقطه سیاهی پیدا میکنند. انقلاب اسلامی، مردم ما و خانوادههای شهدا، تحمل هنجارشکنیها را به صورت علنی ندارند؛ اینها را باید باور کنیم. هیچ کس این وضعیت را تحمل نمیکند.
امروز یک روحانی زنگ زد که فلانی، چرا شما چیزی نمیگویید؟ میگفت، وضعیت به قدری خراب بود که خانم من از ماشین پیاده نشد. حقیقتاً باید فکر اساسی کرد.
البته همان طور که رهبر معظم و عزیز انقلاب فرمودند: «دشمن با ایده و نقشه و برنامه پیش میرود.» ما هم اینگونه کار میکنیم و میخواهیم با نقشه و برنامه، به مرور زمان بساط جمع شود. بنا بود، کنگره هشت هزار شهید را برگزار کنیم، با خودمان گفتیم، کنگره بگیریم در حالی که در شهر و استان این گونه آلودگی باشد؟! نباید وضعیت اینگونه باشد. روح شهدا از ما ناراحت هستند و همه ما باید کاری کنیم.
البته طبیعی است که در هر کار خوب، ممکن است برخی در جبهه خودی نظریهای داشته باشند. خواهش من این است که کسانی که میخواهند نقد کنند، به گونهای نقد نکنند که دشمن شاد شده و از آن سوء استفاده کند. ما در این راستا ابایی نداریم و کار خوب را باید انجام داد، اما با ظرافت ویژه خود. باید هر از چند گاهی هشدار دهیم، با برخی از هنجارشکنانی که صحبت کردیم، میگویند: چه کسی میگوید فلان کار بد است؟ چه کسی میگوید که اگر ما روسریمان را برداریم یا فلان کار را انجام دهیم بد است؟ چه کسی گفته؟ کجا به ما گفتهاند؟ یکسری مسائل را باید به اینها بگوییم و به خانواده ها هشدار دهیم. اگر نگوییم، میگویند: کو؟ کی؟ کجا؟
ما واقعا خون دل میخوریم. من همیشه به بزرگان و اساتید میگویم که چه باید کنیم؟ خلاصه همه باید زحمت بکشیم. میخواهیم زحمت بکشیم و کاری انجام دهیم و با غوغاسالاری و هیاهو مخالف هستیم. ما با منطق دین میخواهیم پیش برویم و هیچ وقت با چوب و چماق نمیخواهیم پیش برویم. منطق دین بهترین منطق است، چون منطق عقلانیت است. آنچه که شرع، اولیای دین و علما به ما فرمودند و درسی که از مکتب امام راحل و جانشین ایشان گرفتیم. امروز آنچه که رهبر معظم انقلاب میفرمایند، راه است و همان را باید عمل کنیم. رهبر انقلاب در تعبیری گفتند: «به کسی که خلاف میکند بگویید این خلاف شرع است.» همین را هم ما نگفتیم و نمیگوییم!
البته طرف مقابل آن قدر زیاد نیستند؛ خدای نکرده نباید سیاهنمایی کنیم. آنها عدد معدود و محدودی هستند، اما وضعیت دردآور است. در جامعه قدم میزنم و با ماشین و بدون ماشین میبینم که واقعاً یک انسان متدین نمیتواند بیرون برود.
سوال دیگر، حضرتعالی با برخورد با یک پیرمرد سالمند که فقط برای شاد کردن دیگران در بازار رشت میرقصیده، موافق هستید؟
پیرمرد؟
آقایی به نام «صادق بوقی» است.
بله، شنیدم اما درباره آن هنوز تحقیقی نکردم و اطلاع ندارم.
ایشان ماهی فروش است، ظاهراً رقصیده و وی را بازداشت و 12 مغازه را پلمب کردهاند. از نظر حضرتعالی این برخورد درست است یا نه؟
از بازداشت وی اطلاعی ندارم. اگر بخواهم اظهار نظر کنم باید اطلاع داشته باشم.
درباره پلمب 12 مغازه اطلاعی دارید؟
نه، نمیدانم.
به فرض اینکه این عمل غیرشرعی باشد، در مقابل سایر منکرات اجتماعی چه جایگاهی دارد؟
گاهی مواقع برخیها میخواهند فرافکنی کنند. مثل اینکه کسی که کشف حجاب میکند و به او تذکر میدهید، میگوید: «برو گرانی را حل کن!» یا کسی در ادارهای فسادی انجام میدهد، تا با او برخورد میشود، میگوید: «شما بروید علما را درست کنید!» این که پاسخ نمیشود. شخصی که هنجاری را تبدیل به ناهنجاری میکند باید به او تذکر دهیم با برخورد اسلامی کنیم، طرف مقابل برای اینکه چیزی متوجه خودش نشود فرافکنی میکند. این نباید مطرح شود.
عرض کردم، جریانی که گفتید را باید بررسی کنیم که جریان چیست. امروز در نمازجمعه شنیدم که آقای بوقی کارهایی کرده است، اما از جزئیات آن اطلاعی ندارم.
آیا به نظر شما این برخوردها اولویت کشور است؟
هر جا منکر باشد بله. برخی از منکرها اولویت دارد، برخی ندارد. هر جا منکر باشد، متدینین باید از آن نهی کنند. کوچک و بزرگ یا اولویتدار بودن و... چیزی نیست که یک مسلمان هر جا بتواند بگوید، چون فلان مسأله اولویتدار نیست، پس باید آن را رها کنم. این را که به ما نگفتهاند. این که بگوییم فلان مسأله اولویتدار نیست، هر مسلمانی جایی گامی بگذارد، میگویند که چرا فلان کارها را نمیکنید؟ چرا به بیمارستانها نمیرسید؟ چرا به رشوهخواریها نمیرسید؟ اینها را نباید کسی مطرح کند که آیا فلان چیز در اولویت است یا نه. در هر صورت باید از منکر نهی شود و در صورت ادامه و اصرار بر آن، طرف مقابل باید به گونهای در نظام اسلامی کنترل شود. به نظر من، طرح اولویتدار بودن یا نبودن فلان مسئله از طرف برخی، به نوعی فرافکنی است.
مردم برخورد با صادق بوقی و برخورد با برخی از متهمین که اتهامهای سنگینتری دارند مقایسه میکنند و میگویند فیلمی که پیرمرد منتشر شده قابل قیاس با کار آن متهم نیست، چون عفت عمومی را خدشهدار کرد. تحلیل حضرتعالی چیست؟
باید ببینیم مردمی که این چنین تحلیل میکنند چه کسانی هستند؛ اگر اهل دیانت و فهم مسائل سیاسی و اجتماعی باشند، بله طبیعی است که برخی منکرها از بعض دیگر، تأثیرات منفی گستردهتری دارد. درباره این بحثی نیست، اما با منکری که برخورد میشود، برای اینکه این برخورد را به گونهای سمبل کاری کنیم که نشود، و برخورد را با منکر دیگر مقایسه کنیم، به نظر میآید به دور از یک نظر صائب باشد تا بگوییم فلان منکر این جور شد آن جور شد... خب آن کار خودش را دارد، دستگاه قضا دارد. اینکه بخواهیم چنین مقایسهای کنیم، به نظر میآید که نظر صائبی نیست. فلان چیز اولویتدار است، چرا آن کار را نکردی و... چون اینجا دستگاه قضا وجود دارد.
باید دید کسی که چنین قضاوتی میکند واقعاً چه دیدگاهی دارد؟ یک آقای بومی یک حرکت کذایی کرده و من هنوز نمیدانم که چه شده و چه برخوردی صورت گرفته است. من قضاوت نمیکنم چون جزئیات قضیه را باید بدانم تا حرفی بزنم.
پرونده آن فرد به کجا رسیده است؟ از روند پرونده خبری دارید؟
هیچ چیز نمیدانم. درباره روند پرونده ایشان چیزی نشنیدم چون از استان به تهران رفت.
ایشان الان آزاد است یا بازداشت است؟
چیزی نشنیدم. واقعاً بیخبر هستم.
این روزها موضوع فساد در بخشهای مختلف مخصوصاً چای دبش مطرح است. مردم با تأکیدات حضرتعالی و برخی از ائمه جمعه نسبت به حجاب، میگویند که شما نسبت به مشکلات، برخورد گزینشی دارید. چه پاسخی به این انتقاد دارید؟
نعوذ بالله که یک جا بگویند شما گزینشی برخورد کردید. اگر در این باره مستندی دارند بیایند بگویند.
درباره مدیری از مدیران استان، بنده هر وقت احساس کنم یا چیزی بشنوم، حتی اگر مستند هم نباشد و به من خبر بدهند، اول از خودش میپرسم و سؤال میکنم و تذکرهای لازم را به همه مدیران میدهم.
البته بنده در تریبون نماز جمعه، هیچ وقت آبروی مدیری را نمیبرم؛ اگرچه ممکن است برخی بگویند که آقا بگویید! در حالی که نماز جمعه جای آن نیست، اما تذکر لازم را به صورت خصوصی میدهم.
اگر کسی در این زمینه صحبتی دارد به صورت خصوصی به من بگوید، من وی را توجیه میکنم و به وی میگویم. هرگز گزینشی نبوده، نعوذبالله. کشف حجاب امر عامالبلوی است؛ چیزی است که همه مردم میبینند که خانمها کشف حجاب میکنند؛ در حالی که در جامعه اسلامی، حجاب از ضروریات دین است. این را همه میدانند و اسم خاصی را نمیبرم و میگویم همه کشف حجابها باید جمع شود. مردم میبینند فسادی علنی میشود و مستند نمیخواهد.
همین امشب به من گزارش دادند که در نقطهای فساد بوده، بنده سریع به مسئول ذیربط گفتم که پیگری کنند؛ پیگیری کردند و کسی که در جریان فساد بوده را بازداشت کردند.
فساد اقتصادی بود؟
بله.
چرا درباره قضیه چای دبش در خطبههای نماز جمعه صحبت نفرمودید؟
درباره چای دبش دولت و دستگاه قضا روی آن کار میکنند. ما که نباید همه چیز را در نماز جمعه بگوییم؛ وقت هم که نیست.
چون این فساد مهمی است و مردم توقع داشتند در کنار تأکید بر مسئله حجاب، مسئله این فساد بزرگ را هم میگفتید.
این از همان مقوله است که طرف میگوید: شما این را میگویید، آن را نمی گویید؟ من میگویم چرا روی چیزی که من میگویم حساس هستید؟
این سوال جامعه است.
اشکال ندارد، جواب میدهم. کسانی که این حرف را میزنند بشنوند که دستگاه ورود کرده است، چیزی که دستگاه قضا ورود نکرده را ما میگوییم. ما به فسادی اشاره میکنیم تا دستگاه قضا ورود کنند؛ وقتی که ورود کرد ما دیگر نباید به طبل بزنیم که فلان کار را کنید.
دستگاه قضا ورود کرده و کاملاً زیر و بم متهمان پرونده را درمیآورد. چیزی که فساد است را میگوییم تا دستگاه قضا ورود کند وقتی دستگاه قضا ورود کند، دیگر گفتن ما تحصیل حاصل است. کاری که تحصیل حاصل است چرا تکرار کنیم؟
از جزئیات قضیه چای دبش مطلبی دارید تا مردم از زبان شما بشنوند؟
جزئیات را نمیدانم، اما کلیات آن را مثل بقیه مردم میدانم.
پس، از زبان حضرتعالی درباره این موضوع، تذکری شنیده نشده است؟
شما حرفهای من را درج کنید، دفعه گذشته من چیزی گفتم، شما گشتید و کلمهای پیدا کردید که خیلی موضعسازی شد و موضوع برجسته شد! به مردم بفرمایید که سایتها فقط میخواهند التهاب ایجاد کنند؛ ایجاد التهاب نکنید، شما را به خدا ایجاد التهاب نکنید. کسی در کشور یک حرکت مثبتی انجام میدهد، اما آقایانی میخواهند نظام و رهبری را زیر سوال ببرند؛ شما را به خدا نکنید! دوستان این کار را نکنند!
حقیقتاً ما میفهمیم، بنده نزدیک به چهل سال در قم بودم. من همه کسانی که در عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور فعال هستند را میشناسم. شما را به خدا، بگذارید این کشور بدون التهاب جلو فساد را بگیرد. برخی میگویند چرا این کار را کردید و چرا آن کار را نکردید؟ چرا این شد چرا آن نشد؟ چرا این را برخورد میکنید چرا آن را برخورد نمیکنید؟ دیگران گزینشی برخورد میکنند و ما را متهم می کنند که چرا گزینشی برخورد میکنید؟