نقش هوش مصنوعی در رونق گردشگری فرهنگی چین
در تعطیلات اول ماه مه سال میلادی ۲۰۲۴، نمایشگاه های تعاملی و همه جانبه چین نه تنها گردشگران را شگفت زده کردند، بلکه انگیزه جدیدی به رونق گردشگری فرهنگی چین دادند.
در تعطیلات اول ماه مه سال میلادی ۲۰۲۴، نمایشگاه های تعاملی و همه جانبه چین نه تنها گردشگران را شگفت زده کردند، بلکه انگیزه جدیدی به رونق گردشگری فرهنگی چین دادند.
به گزارش «دنیای سفر» به نقل از چاینا، در موزه ملی چین در پکن، نمایشگاهی با عنوان «شکوه و عظمت؛ تجربه همه جانبه هنر غار» با استقبال خوبی روبرو شد.
این نمایشگاه از تاسیسات غول پیکر، الگوریتم های هوش مصنوعی (AI)، برنامه های کاربردی تعاملی دیجیتال و سایر فناوری ها برای گرد هم آوردن گنجینه های فرهنگی مانند غارهای موگائو، غارهای کوهستانی مایجی، غارهای یونگانگ و غارهای لانگمن استفاده می کند.
بر اساس گزارش موزه، نقاشی های دیواری، مجسمه ها، کنده کاری ها و کتیبه ها در این غارها به عنوان هنر دیجیتال بازسازی شده اند که اهداف زیبایی شناختی، روح فرهنگی و ارزش های ذاتی هنر غار باستانی چین را منتقل می کنند و میراث فرهنگی را در زمان های در حال تغییر نشاط می بخشد.
برای مثال، کتیبه های موجود در غارهای لانگمن توسط الگوریتم های هوش مصنوعی و فناوری راه اندازی مادون قرمز واقعیت افزوده (AR) زنده می شوند. هنگامی که مخاطب شخصیتی را لمس می کند، آن را در استخوان اوراکل، کتیبه ها، خط رسمی، خط شکسته، خط در حال اجرا و سایر فونت ها بازسازی می کند.
لازم به ذکر است که نوشته های استخوانی طالع بینی (اوراکل)، یکی از انواع نگارش زبان چینی در دوران باستان است که به دلیل کشف آنها روی لاک لاکپشت ها و استخوان حیوانات دیگر به این صورت نامگذاری شده است.
یکی از بازدیدکنندگان به نام شو از استان گوانگدونگ در جنوب چین از این سفر به پکن خوشحال بود. موزه های زیادی در پکن وجود دارد و برخی از نمایشگاه ها به ویژه خلاقانه و فنی و شامل آموزش و سرگرمی هستند که الهام بخش بچه ها خواهند بود.
بر اساس داده های آژانس مسافرتی آنلاین چین Ctrip، خرید بلیط برای موزه های بزرگ در چین بیش از ۱۰ درصد در طول سال در تعطیلات اول ماه مه افزایش یافته است، در حالی که تعداد کل دریافت بلیط برای موزه های شهرهایی مانند پکن، شن یانگ، چنگدو، شیان و کایفنگ نیز نسبتا بالا بود.
در سال های اخیر، فناوری های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، نشاط جدیدی را به نمایشگاه های سنتی چینی و آثار فرهنگی خارجی تزریق کرده اند و آثار فرهنگی محو شده را بار دیگر درخشان کردند.
در مرکز فونیکس در پکن، نمایشگاه تجربه همه جانبه واقعیت مجازی (VR) که اهرام مصر را به نمایش می گذارد، روزانه ۱۰۰۰ بازدیدکننده داشته است.
این نمایشگاه با استفاده از فناوری اسکن هولوگرافیک، با موتور مجازی، بازسازی هایی با دقت بالا از هرم داخلی و محیط اطراف ایجاد می کند.
فی جون-استاد آکادمی مرکزی هنرهای زیبای چین- گفت امروزه استفاده از فناوری های دیجیتال برای غنی سازی نمایشگاه ها برای موزه ها، پارک های باستان شناسی و سایر مکان های فرهنگی و گردشگری بسیار رایج است و این نوع ادغام می تواند پیوندهای نزدیک تری بین فرهنگ و عموم، صنعت و غیره ایجاد کند.
در طبقه اول Hopson One_مرکز خرید در منطقه چاویانگ پکن_ نمایشگاه همه جانبه واقعیت مجازی (وای!! سانکسینگودی) بسیاری از دانشجویان و خانواده های جوان کالج را در تعطیلات اول ماه مه به خود جذب کرد.
لی، ساکن پکن و خانواده اش با پوشیدن تجهیزات واقعیت مجازی، با هم به پادشاهی شو باستانی سفر می کردند، در روستاهای باستانی قدم می زدند، ویرانه های سانکسینگودی را بازدید می کردند، در حالی که از آیین های قربانی مرمو مطلع می شدند.
لی توضیح داد هدف ما این بود به آثار فرهنگی سانکسینگدوی نگاه کنیم. راهنمای تور شخصیت های کارتونی که بر اساس ماسک های برنزی سانکسینگودی طراحی شدند بسیار زیبا بودند.