مقایسه نرمافزار باشگاه مشتریان و پلتفرم باشگاه مشتریان؛ کدام بهتر است؟
اگر کسبوکاری را اداره میکنید، حتماً میدانید که ایجاد و حفظ یک رابطهٔ خوب با مشتریان چقدر مهم است. اما چطور میتوانیم چنین رابطهای را با مشتریان بسازیم و مدیریت کنیم؟ چگونه به مشتریان برای وفاداریشان پاداش دهیم و آنها را به خرید بیشتر...
اگر کسبوکاری را اداره میکنید، حتماً میدانید که ایجاد و حفظ یک رابطهٔ خوب با مشتریان چقدر مهم است. اما چطور میتوانیم چنین رابطهای را با مشتریان بسازیم و مدیریت کنیم؟ چگونه به مشتریان برای وفاداریشان پاداش دهیم و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنیم؟
پاسخ این سؤالات در استفاده از باشگاه مشتریان است. سیستمی که به شما کمک میکند تا ترجیحات، رفتارها و عادتهای مشتریان را بشناسید، از آنها بازخورد بگیرید و تعامل مستمر داشته باشید. این سیستم از دو مسیر نرمافزار و پلتفرم در دسترس شماست. کدام مسیر بهتر است؟ در ادامه توضیح میدهیم.
باشگاه مشتریان چیست؟
اول بیایید یک قدم به عقب برگردیم و توضیح دهیم که باشگاه مشتریان چیست. باشگاه مشتریان یک سیستم یا برنامهٔ وفادارسازی است که برای افزایش وفاداری و تعامل مشتریان با کسبوکار استفاده میشود. هدف اصلی باشگاه مشتریان، تقویت روابط بلندمدت با مشتریان، افزایش تکرار خرید و بهبود تجربهٔ مشتری است.
برای رسیدن به این اهداف، باشگاه مشتریان از تکنیکهای متنوعی مثل ارائهٔ تخفیف، امتیاز، پیشنهادهای ویژه یا خدمات شخصیسازیشده به مشتریان استفاده میکند. از طرف دیگر، باشگاه مشتریان با جمعآوری و تحلیل دادهها به کسبوکارها کمک میکند تا رفتارها و ترجیحات مشتریان را بهتر درک کنند و پیشنهادهای هدفمند ارائه دهند.
عضویت در یک برنامهٔ وفاداری برای مشتریان بهمعنای دریافت مزایای اضافی و احساس ارزشمندی از سوی برند است. برای کسبوکارها هم مزایای بسیاری از جمله بازگشت مشتاقانه، وفادارسازی، کاهش نرخ ریزش و جذب مشتریان جدید را بهدنبال دارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله باشگاه مشتریان چیست را بخوانید.
شما میتوانید باشگاه مشتریانتان را از طریق یک نرمافزار یا پلتفرم راه بیندازید و از مزایای آن بهرهمند شوید. در بخشهای بعدی، هرکدام از این دو مسیر را معرفی میکنیم و از امکاناتی میگوییم که در اختیارتان قرار میدهند.
معرفی پلتفرم باشگاه مشتریان
پلتفرم باشگاه مشتریان یک ابزار جامع و چندمنظوره است که به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباط و تعاملات خود را با استفاده از راهکارهای پیشرفته و بهروز با مشتریان تقویت کنند. این پلتفرمها معمولاً بهصورت ابری طراحی میشوند و از طریق اینترنت در دسترس هستند؛ یعنی برای بهرهمندی از امکاناتشان نیازی به نصب نرمافزار خاصی ندارید.
پلتفرم باشگاه مشتریان از ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل دادهها و بهبود تجربهٔ مشتری استفاده میکند. این پلتفرمها نهتنها امکانات یک نرمافزار معمولی را پوشش میدهند، بلکه ابزارهای پیشرفتهتری مثل گیمیفیکیشن، اتوماسیون بازاریابی، تحلیل دادهها، گزارشدهی و ابزارهای مدیریت ارتباطات (مثل پیامک و ایمیل) را هم در اختیار کسبوکار میگذارند.
در ادامه، سه ویژگی مهم پلتفرمهای باشگاه مشتریان را بررسی میکنیم.
مزایای پلتفرم باشگاه مشتری
امکان شخصیسازی
پلتفرم باشگاه مشتریان میتواند استراتژیهای وفادارسازی را براساس نیازها و ترجیحات مشتریان شخصیسازی کند. این قابلیت به کسبوکارها کمک میکند تا پیشنهادهای جذابتری برای بازگشت مشتریان ارائه دهند؛ دقیقاً همان چیزی که مشتری به آن نیاز دارد و استقبال میکند.
یکپارچگی با سیستمهای دیگر
پلتفرم باشگاه مشتریان بهراحتی با دیگر سیستمهای مدیریت مثل CRM، حسابداری، نرمافزارهای مالی و مارکتینگ اتومیشن یکپارچه میشود. درست مثل یک گروه ارکستر که هماهنگ و همآوا با یکدیگر کار میکنند و ورود یک عضو جدید باعث ناهماهنگی در فعالیت گروه نمیشود.
جمعآوری و تحلیل داده
پلتفرم باشگاه مشتریان با انواع گزارشها، نمودارها و بهروزرسانیهای روزانه به کمک شما میآید. دادهها و اطلاعات مشتریان را جمعآوری و تحلیل میکند و با گزارشدهی و سطحبندی، نشان میدهد که هر گروه از مشتریان در چه وضعیتی قرار دارند و راهکار مناسب برای جلبتوجه آنها چیست.
اگر این دادهها و گزارشها نباشند، تشخیص ترجیحات، علایق و عادتهای مشتریان برایتان دشوار میشود. همچنین دیگر نمیتوانید تجربیات منحصربهفرد و رضایتبخش برای مشتریان بسازید؛ دغدغهای که با پلتفرم باشگاه مشتریان کاملاً برطرف میشود.
آشنایی با نرمافزار باشگاه مشتریان
نرمافزار باشگاه مشتریان یک راهکار دیگر برای مدیریت ارتباطات و وفادارسازی مشتریان است. این نرمافزارها به کسبوکارها امکان میدهند که از روشهای سادهای مثل جمعآوری امتیاز یا اهدای جایزه و تخفیف به مشتریان وفادار استفاده کنند.
ذخیرهسازی و مدیریت اطلاعات مشتریان، پیگیری خریدها و ارائهٔ پیشنهادهای ویژه برای مشتریان از دیگر امکانات نرمافزار باشگاه مشتریان است. معمولاً نصب این نرمافزارها به سرورهای محلی یا سیستمهای داخلی نیاز دارد که ممکن است فرایند مدیریت آن پیچیدهتر و پرهزینهتر باشد.
با وجود اینکه نرمافزارهای باشگاه مشتریان برای بسیاری از کسبوکارها مفید هستند، بعضی محدودیتها را هم بههمراه دارند. مثلاً اغلب این نرمافزارها به آپدیتهای دستی نیاز دارند، بهسختی با سایر سیستمهای مدیریتی کسبوکار یکپارچه میشوند و امکان تحلیل دادههای پیچیده را ندارند.
برای حل این چالشها، نیاز به استخدام نیروی فنی و متخصص خواهید داشت. همچنین لازم است برای توسعه و نگهداری نرمافزار، هزینههای اضافهتر بپردازید. این در حالی است که مدیریت پلتفرم باشگاه مشتریان نیاز به دانش فنی پیچیده ندارد. بیایید تفاوتهای این دو را در بخش بعدی بیشتر به زیر ذرهبین ببریم.
تفاوتهای پلتفرم باشگاه مشتریان با نرمافزار باشگاه مشتریان
تفاوت اصلی بین پلتفرم باشگاه مشتریان و نرمافزار در شیوهٔ ارائه و روش استفاده از آنهاست. برای روشنشدن این تفاوتها، اجازه دهید ویژگیهای کلیدی هرکدام را جداگانه مرور کنیم.
ویژگیهای پلتفرم باشگاه مشتریان
۱. یک بستر جامع و چندمنظوره است که امکان استفاده از خدمات و ابزارهای مختلف مدیریت ارتباط با مشتری را فراهم میکند.
۲. معمولاً در فضای ابری طراحی و اجرا میشود و بدون نیاز به نصب، از طریق مرورگر در دسترس کسبوکارهاست.
۳. منعطفتر از نرمافزار است و بهراحتی با سیستمهای دیگر یکپارچه میشود. امکان تحلیل دادههای پیچیده، اجرای کمپینهای بازاریابی و استفاده از گیمیفیکیشن را هم دارد.
ویژگیهای نرمافزار باشگاه مشتریان
۱. یک ابزار مستقل از فضای ابری است که برای اجرا باید روی سرورهای محلی یا کامپیوترهای داخلی نصب شود.
۲. نرمافزارها انعطافپذیری کمتری نسبت به پلتفرمهای باشگاه مشتریان دارند و امکانات سادهتری برای وفادارسازی مشتری ارائه میدهند.
۳. معمولاً نرمافزار باشگاه مشتریان قابلیتهای پیشرفتهای مثل مارکتینگ اتومیشن یا تحلیل دادههای بزرگ را ندارد. اگر هم ظرفیت ارائهٔ این خدمات را داشته باشد، لازم است آنها را بهصورت جداگانه توسعه دهید.
پلتفرم باشگاه مشتریان بهتر است یا نرمافزار؟
پاسخ به این سؤال تا حد زیادی بستگی به اندازهٔ کسبوکار و تعداد مشتریان شما دارد. بهطور کلی، نرمافزارهای باشگاه مشتریان برای کسبوکارهای کوچک و متوسطی مناسب هستند که بهدنبال راهحلهای سادهتر در زمینهٔ وفادارسازی مشتری میگردند.
در مقابل، کسبوکارهایی بهسراغ پلتفرمهای باشگاه مشتریان میروند که انعطاف بالا و امکانات پیشرفتهٔ باشگاه مشتریان برایشان در اولویت است. هرچند که اگر کسبوکار نوپای شما با سرعت زیادی در حال رشد است، توصیه میکنیم با همان پلتفرم باشگاه مشتریان شروع کنید و بهتدریج، قابلیتهای آن را توسعه دهید.
حالا با فرض اینکه انتخاب شما پلتفرم باشگاه مشتریان است، بخش بعدی را بخوانید تا با یکی از کاملترین پلتفرمهای ایرانی در این زمینه آشنا شوید.
فیلیا؛ پلتفرم تعامل، وفادارسازی و بازگشت مشتریان
پلتفرم فیلیا بستر پیادهسازی و اجرای برنامههای وفادارسازی مشتریان است. از کسبوکارهای جوان گرفته تا برندهای بزرگ، همگی میتوانند در هر صنعتی از راهکارهای فیلیا استفاده کنند و رفتار مشتریان را در راستای دستیابی به اهدافشان شکل دهند.
فیلیا از سیستمهای پیشرفتهٔ گیمیفیکیشن و مارکتینگ دادهمحور برای بازگشت مشتاقانهٔ مشتریان استفاده میکند. همچنین صاحب یکی از کاملترین سیستمهای تشویق و قدردانی در مقایسه با سایر پلتفرمهای وفادارسازی است.
شما کدام راهکار وفادارسازی را برای مشتریانتان مناسبتر میدانید؟ سیستمهای امتیازدهی برایتان بهتر است یا برنامههای ریفرال و معرفی به دوستان؟ پلتفرم فیلیا تمامی این راهکارها را گرد هم آورده است و بازگشت ارگانیک و مشتاقانهٔ مشتریان را تضمین میکند.
اگر دوست دارید بیشتر از امکانات فیلیا و قابلیتهای آن برای وفادارسازی مشتریان بدانید، دانلود کاتالوگ فیلیا را پیشنهاد میکنیم. کاتالوگ را مطالعه کنید و با نحوهٔ کار فیلیا بیشتر آشنا شوید.