تلاش‌های تیم کوک برای ورود هوش اپل به چین


تلاش‌های تیم کوک برای ورود هوش اپل به چین

تیم کوک، رئیس اپل، روز دوشنبه برای سومین بار در یک سال وارد چین شد. این شرکت در تلاش است تا فرآیند پیچیده نظارتی این کشور را پشت سر بگذارد و هوش اپل(Apple Intelligence) را به دستگاه‌های فروخته شده در چین برساند.


اپل برای عرضه مدل‌های هوش مصنوعی خود در آیفون‌ها و سایر محصولات خود در چین با یک نبرد سخت مواجه است و یکی از مقامات ارشد پکن هشدار داده است که شرکت‌های خارجی برای کسب تاییدیه با یک «فرآیند دشوار و طولانی» مواجه خواهند شد، مگر اینکه با گروه‌های محلی همکاری کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تیم کوک (Tim Cook)، رئیس اپل، روز دوشنبه برای سومین بار در یک سال وارد چین شد. این شرکت در تلاش است تا فرآیند پیچیده نظارتی این کشور را پشت سر بگذارد و هوش اپل (Apple Intelligence) را به دستگاه‌های فروخته شده در چین برساند.

به نقل از فایننشال تایمز، در ماه‌های اخیر، این گروه آمریکایی، مذاکراتی را با شرکت‌های فناوری چینی برای کمک به تقویت هوش اپل در این کشور انجام داده است. اپل ماه گذشته شروع به عرضه مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی در ایالات متحده بر روی آیفون و سایر دستگاه‌های خود کرد.

به گفته دو منبع آگاه به این موضوع، اپل همچنین در نظر دارد مدل‌های زبانی بزرگ خود را در چین به اجرا بگذارد.

با این وجود یک تنظیم کننده ارشد فناوری چینی به فایننشال تایمز گفت که گروه‌های خارجی مانند اپل برای اجرای مدل‌های خود با یک پروسه طولانی و پیچیده تاییدیه مواجه خواهند شد و شراکت با مردم محلی را بهترین گزینه برای آنها دانست.

این مقام عالی رتبه در اداره فضای سایبری چین گفت که استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ از پیش بررسی شده‌ی گروه‌های چینی به سازندگان دستگاه‌های خارجی یک فرآیند تاییدیه نسبتا ساده ارائه خواهد کرد.

این مقام چینی در حاشیه کنفرانس جهانی اینترنت که هفته گذشته در ووژن(Wuzhen)، غرب شانگهای برگزار شد، صحبت کرد. همه شرکت‌هایی که به دنبال ارائه خدمات هوش مصنوعی مولد به عموم هستند، باید یک فرآیند تأییدیه را طی کنند که معمولا شامل آزمایش رسمی مدل‌های زبانی بزرگ آنها می‌شود. اپل از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

اپل در سال جاری برای اختراع مجدد خود در زمینه هوش مصنوعی تلاش کرده است و معتقد است که مصرف‌کنندگان، دستگاه‌های خود را برای دسترسی به قابلیت‌های جدیدی که در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون کار نمی‌کنند، ارتقا خواهند داد.

فروش اپل در چین در بحبوحه تشکیل یک کمپین از بالا به پایین برای کاهش استفاده از آیفون در میان کارمندان دولت چین کاهش یافته است.

بازگشت قهرمان ملی یعنی هوآوی، که پیشتر هوش مصنوعی مولد خود را در جدیدترین دستگاه‌های خود ادغام کرده است، تهدید دیگری برای اپل است.

در ایالات متحده، مدل‌های اپل با استفاده از ترکیبی از پردازش روی دستگاه و سرورهای ابری اپل، ویژگی‌هایی مانند سیری، ابزارهای نوشتن، ویرایش عکس، و تولید ایموجی‌های شخصی‌سازی شده را فراهم می‌کنند. این شرکت از مدل‌های بسیار بزرگ‌تر اُپن‌ای‌آی استفاده کرده است.

اگر اپل نتواند از مدل‌های خود در چین استفاده کند، آن را به مدل‌های زبانی بزرگ شرکای چینی واگذار می‌کند تا تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی تولیدی در تلفن‌های فروخته شده در چین را تامین کنند.

به گفته سه نفر از منابع آگاه، مذاکرات مرتبط با هوش مصنوعی اپل شامل گفتگو با غول جستجوی بایدو(Baidu) بوده است. یکی از افراد اضافه کرد که اپل همچنین با گروه فناوری ByteDance و Moonshot که استارت آپی است که چت‌بات هوش مصنوعی کیمی(Kimi) را ایجاد کرده، صحبت کرده است.

چین مهمترین بازار اپل در خارج از ایالات متحده است و در سال منتهی به سپتامبر، ۱۷ درصد از درآمد را به خود اختصاص داده است. اما فروش در این کشور نسبت به سال قبل هشت درصد کاهش داشته است.

هنگامی که کوک ماه گذشته از پکن بازدید کرد، به رسانه‌های محلی گفت که این شرکت به سختی روی اولین شرکت هوش اپل در چین کار می‌کند.

او گفت: فرآیند نظارتی بسیار خاصی پشت این موضوع وجود دارد و ما باید این فرآیند را تکمیل کنیم. ما همچنین امیدواریم که آن را در اسرع وقت برای مصرف کنندگان چینی فراهم کنیم.

اپل احتمالا یک رویکرد «انعطاف پذیر» را در پیش خواهد گرفت و شراکت با بایدو و همچنین سایر شرکت‌های کوچک‌تر در چین را دنبال می‌کند. این کار، آنها را در «موقعیت بهتری برای دریافت تاییدیه» قرار می‌دهد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کشمکش میان هند و ایلان ماسک بر سر توقیف دو دستگاه استارلینک