رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا: بانکداری مدرن در قید و بند بانکداری امروزی نیست


رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا در پانزدهمین همایش سالانه فناوری اطلاعات بانک با اشاره به تغییرات سریع در تکنولوژی، گفت: در حال حاضر بانکداری تحت تأثیر توسعه کسب‌وکار و توسعه فناورانه قرار گرفته و با سرعت فعلی تحولات تکنولوژیک، مشخص است که در آینده...

رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا: بانکداری مدرن در قید و بند بانکداری امروزی نیست

رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا در پانزدهمین همایش سالانه فناوری اطلاعات بانک با اشاره به تغییرات سریع در تکنولوژی، گفت: در حال حاضر بانکداری تحت تأثیر توسعه کسب‌وکار و توسعه فناورانه قرار گرفته و با سرعت فعلی تحولات تکنولوژیک، مشخص است که در آینده بانکداری خواهیم داشت؛ ولی بانک نداشته باشیم.


به گزارش روابط‌عمومی بانک سینا، محسن خدابخش، تصریح کرد: امروزه بانکداری با ماهیت قدیمی و سنتی قادر به فعالیت نیست.

رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا گفت: در وضعیت فعلی، همه بانک‌ها و بانک مرکزی و سپرده‌گذاری مرکزی بازار سرمایه به صورت متمرکز عمل می‌کنند؛ و چون همه بانک‌ها سامانه متمرکز و Core دارند پس باید همه عملیات بانکی از این مسیر ارائه شود.

وی اظهار داشت: در شرایط امروز، ماهیت فعالیت بانکی تغییر کرده و تکنولوژی به سمت غیرمتمرکزسازی حرکت می‌کند و حرف اول و آخر در همه بخش‌ها تکنولوژی است.

خدابخش در ادامه افزود: محیط فعالیت ما، محیطی است که در آن تکنولوژی روز به روز پیشرفت می‌کند و ما باید آن را بشناسیم و بدانیم فعالیت کاری به چه سمت‌وسویی در حرکت است.

وی به مقررات بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید در بانک سینا به آن توجه کرد، بحث مقررات است، در واقع قانون‌گذار و ناظر، ریسک نمی‌پذیرند؛ ابتدا کسب‌وکار را می‌سنجند و سپس مقررات تعیین می‌کنند. مسکوت ماندن مقررات در کسب‌وکارها که بعضا شاهد آن هستیم نباید موجب عقب ماندگی توسعه کسب و کار گردد.

وی تصریح کرد: مقررات‌گذار ابتدا به سراغ سند باکس می‌رود تا در محیط آزمون همه ابعاد مشخص شود و سپس تنظیم گری کندو از این موضوع نباید ترسید و به خاطر وجود مقررات مسکوت مانده به سراغ کسب‌وکارها نرویم؛ بانک باید در بحث‎‌های نوآورنه محدود به قوانین و مقررات جاری نباشد.

رئیس هیئت‌مدیره بانک سینا در ادامه گفت: کشورهایی که در حوزه مالی و فین‌تک، پیشرفته هستند، از قانون نوشته پیروی نکردند و حتی در این چارچوب هم گنجانده نشدند. آن‌ها به سراغ رویه قضایی رفتند و با ابراز اینکه اگر مشکلی پیش آمد، قاضی تشخیص خواهد داد که این کار آسیب‌زننده به عموم اجتماع بوده یا گرهی از کار جامعه باز کرده است، کار را پیش بردند.

خدابخش گفت: محیط فعالیت بانک‌ها بسیار پویاست و می‌توان با لندتک‌های بانکی، تسهیلات خرد ارائه داد. در بازدید از شعب شهرستان زابل، به دلیل ازدحام جمعیت مددجویان بنیاد علوی برای دریافت تسهیلات خرد حمایتی، حتی نتوانستیم وارد شعبه شویم؛ بانک باید با ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های درست، پرداخت تسهیلات حمایتی را با کمک گرفتن از بحث فناورانه پیش ببرد.

وی خاطرنشان ساخت: امروزه نظام بانکی قادر است بعد از دو ماه از سررسید تسهیلات، با تضامین الکترونیکی که از مشتری دارد، حساب وی را مسدود کند و به همین دلیل است که نظام بانکی به سمت اعتبارسنجی حرکت می‌کند و من خرسند خواهم شد که به جایی برسیم حتی پرداخت به موقع قبوض هم جزئی از اعتبارسنجی محسوب شود.

رئیس هیات مدیره بانک سینا بیان داشت: بعد از این نظام بانکی به سمت اعتبارسنجی پیش خواهد رفت و رفتاری که در جستجوگرها از عملکرد افراد ثبت و ضبط خواهد شد، در اعتبار‌سنجی ارزیابی می‌شود.

خدابخش با بیان اینکه اگر با بانکداری سنتی حرکت کنیم، ۱۰ سال آینده باید کسب‌وکار را تعطیل کنیم، گفت: بانکداری مدرن در قید بانکداری نیست و امروزه تحت تأثیر توسعه کسب‌وکارها و توسعه فناورانه قرار گرفته و با سرعتی که تکنولوژی در پیش گرفته، در آینده بانکداری خواهیم داشت؛ ولی ممکن است بانک نداشته باشیم.

خدابخش در ادامه یادآور شد: تمامی تحولات در عرصه تحول دیجیتال در بانک با مطالبه‌گری همکاران صورت می‌گیرد و هر چه کارکنان در این حوزه مطالبات بجایی داشته باشند، گام‌های بلندتری در مسیر تحول برداشته می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاران مناطق در حوزه فناوری و اطلاعات بانک، باید با مطالبه‌گری دقیق و به موقع از ستاد، درخواست به‌روز شدن فناوری را در بانک داشته باشند و معاونت فناوری اطلاعات نیز باید با به‌روزرسانی و نوآوری در تکنولوژی، برای ارتقای بانک به جایگاه بهتر موانع را از مسیر بردارد؛ در غیر این صورت بانک دچار لختی شده و پیش‌روندگی خود را از دست می‌دهد.

وی در پایان اظهار داشت: سرعت و پیشرفت در بانک سینا باید به گونه‌ای باشد که مشتری برای اخذ تسهیلات، بتواند بدون حضور در شعبه، تمام محصولات و خدمات را در موبایل مشاهده و تمامی فرایندها برای دریافت تسهیلات را از این طریق طی کند و این همان تجربه مثبت مشتری است که می‌تواند برای بانک مطلوب واقع شود.

گفتنی است پانزدهمین همایش سالانه فناوری اطلاعات بانک سینا طی سه روز از ۶ تا ۸ آذرماه جاری با حضور مسئولان انفورماتیک مناطق سراسر کشور در تهران برگزار شد.

نگار کریمی


دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ