باران؛ پایان بیمه موتورسواران؟
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس ماده ۱۶۹ آییننامه راهنمایی و رانندگی، تردد موتورسیکلت و دوچرخه در روزهای بارانی ممنوع است و در صورت بروز هرگونه تصادفی، موتورسوار مقصر است و از حمایتهای بیمهای محروم میماند. به...
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس ماده ۱۶۹ آییننامه راهنمایی و رانندگی، تردد موتورسیکلت و دوچرخه در روزهای بارانی ممنوع است و در صورت بروز هرگونه تصادفی، موتورسوار مقصر است و از حمایتهای بیمهای محروم میماند. به گزارش «ایسنا»، سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به ماده ۱۶۹ آییننامه راهنمایی و رانندگی گفت: آیا میدانستید تردد موتورسیکلت، دوچرخه، موتورگازی و... در روزهای بارانی و در معابر لغزنده ممنوع است؟
وی افزود: ماده ۱۶۹ آییننامه راهنمایی و رانندگی به صراحت قید میکند که در روزهای بارانی تردد موتورسیکلت و دوچرخه، موتورگازی و وسایل نقلیهای که از ایمنی کمتری برخوردار هستند و هیچگونه تکیهگاهی ندارند در معابر لغزنده ممنوع است و اگر در این مواقع تردد باعث تصادف شود مقصر اصلی حادثه خود راکبان موتورسیکلت و دوچرخهها هستند و بیمه هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: زمانی که بارش باران و برف در شهر داریم، جنس تصادفات رانندگی نیز متفاوتتر از دیگر روزها میشود؛ معمولا در ۶ماه دوم سال حوادث رانندگی متفاوت از نیمه اول سال رخ میدهد و این موضوع به این دلیل است که هنگام بارندگی، اصطکاک بین لاستیک خودرو و سطح معابر کاهش مییابد و کنترل خودرو سختتر میشود. این شرایط بهویژه در پیچها و مسیرهای سراشیبی خطرناکتر است؛ زیرا با کاهش اصطکاک احتمال سر خوردن خودرو افزایش مییابد. به طور مثال بزرگراههای شمال به جنوب به دلیل جغرافیای شهری پایتخت مانند بزرگراه امام علی (ع)، یادگار امام (ره) و بزرگراه شهید باکری، شهید صیاد شیرازی و... جزو معابری هستند که در روزهای بارندگی و لغزندگی معابر در صورت سرعت بالای رانندگان و عدمتوانایی در کنترل وسایل نقلیه و در صورت نقص سیستم فنی ترمز، محلی برای تصادفات سهمگین و جبرانناپذیر هستند.
کشیر گفت: در شرایط بارندگی و بحث لغزنده بودن راه، راننده باید مهارت لازم در رانندگی را داشته باشد و بتواند وسیله نقلیه خود را کنترل کند؛ درخواست ما از شهروندان این است که با رعایت سرعت مطمئنه، رعایت فاصله طولی مناسب و توجه کافی به جلو حرکت کنند تا بتوانند در صورت نیاز به موقع ترمز کنند و از برخورد احتمالی جلوگیری کرده و از وقوع تصادفات زنجیرهای در معابر بزرگراهی پیشگیری کنند.