ارائه 50 خدمت بانکی در روستاها/ 74درصد روستاییان مشتری پست بانک هستند/ رشد 52 درصدی تسهیلات پرداختی
مدیر عامل پست بانک ایران گفت: از ۲۰.۷ میلیون نفر جمعیت روستایی کشور ۱۵.۳میلیون نفر دارای حساب بانکی در پست بانک هستند که ۵۰ نوع خدمت بانکی دریافت می کنند در واقع ۷۴ درصد روستاییان کشور مشتری پست بانک هستند. به گزارش بانکداری ایرانی ، بهزاد...
مدیر عامل پست بانک ایران گفت: از ۲۰.۷ میلیون نفر جمعیت روستایی کشور ۱۵.۳میلیون نفر دارای حساب بانکی در پست بانک هستند که ۵۰ نوع خدمت بانکی دریافت می کنند در واقع ۷۴ درصد روستاییان کشور مشتری پست بانک هستند.
به گزارش بانکداری ایرانی ، بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پست بانک در سال ۸۳ به عنوان دهمین بانک دولتی متولد میشود و از سال ۹۱ به عنوان بانک دولتی بورسی فعالیت میکند و ۴۹ درصد سهام متعلق به دولت است.
وی افزود: در سال ۹۵ خدمات بانکی در روستاها به عنوان بانکداری خرد به پست بانک واگذار شد؛ و این بانک به بانک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباط تبدیل شود؛ بنابراین ساختار بانک تغییر کرد.
شیری گفت: پست بانک در سال جاری افزایش سرمایه خوبی را ثبت کرده و تنها بانکی است که سهم بلوکی ندارد و در حال حاضر ۵۱ درصد سهم این شرکت متعلق به دولت و ۲۴ درصد برای سهام عدالت و ما بقی برای سایر سهام داران است.
مدیرعامل پست بانک ایران عنوان کرد: ۶۷۸ نفر زن و ۲۰۳۶ نفر مرد در پست بانک مشغول به کار هستند و تعداد باجههای بانکی روستایی ۵ هزار و ۵۵۸ باجه است که حدود ۱۵.۳ میلیون نفر جمعیت روستایی دارای حساب بانکی را پوشش میدهد. همچنین تعداد ۸ هزار و ۳۳۷ نفر در باجههای بانکی فعالیت میکنند.
شیری در رابطه با اهمیت بانکداری سیار گفت: خیلیها در روستاها نمیتوانند با اپلیکیشنهای موبایلی کارهای بانکی خود را انجام دهند، چون سطح سواد دیجیتال در روستاها پایین است، بنابراین نیاز به باجه پست بانک در روستاها به شدت احساس میشود، بنابراین ما نیاز داریم تا تعداد باجههای بانکی را افزایش دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تراکنش روستایی در سال شکل میگیرد که این تراکنشها موجب شده میزان صرفه جویی که در هزینه انرژی میشود، بسیار جالب توجه باشد، چون حدود ۴۰ همت صرفه جویی در مصرف سوخت و حدود ۳ همت صرفه جویی نیز در هزینه کار صورت میگیرد.
مدیر عامل پست بانک بیان کرد: مانده منابع کل این شرکت در پایان آذر ۱۴۰۲ حدود ۷۵۲ هزار میلیارد ریال بود که به یک هزار و ۹۹ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ۱۴۰۳ رسید که نشان از رشد ۴۶ درصدی دارد. همچنین مانده منابع موثر در آذر ۱۴۰۲، ۷۲۹ هزار میلیارد ریال بود که به ۹۹۶ هزار میلیارد ریال در آذر ۱۴۰۳ رسید که ۳۷ درصد رشد کرده است.
شیری ابراز داشت: تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه ۱۴۰۳ به ۱۹۶ هزار نفر و به مبلغ ۳۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که از نظر تعداد ۱۵ درصد و از نظر مبلغ ۵۲ درصد نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد کرده است.
وی افزود: پست بانک یک میلیون یورو مبادله ارزی داشته است که از این بابت توانسته درآمد ارزی خوبی به دست بیاورد و حدود ۸ درصد از درآمدهای این بانک از محل درآمدهای ارزی است.
مدیر عامل پست بانک تاکید کرد: Eps پست بانک در سال مالی ۱۴۰۱، ۱۵۹ ریال بود که در سال مالی ۱۴۰۳ به ۲۴۷ ریال رسید. البته ۹۰ درصد سود بانک قابلیت تداوم و تکرار دارد و کمتر از ۸ درصد از محل تسعیر ارز است.
شیری عنوان کرد: کفایت سرمایه بانک در سال ۹۷ منفی ۷.۶ درصد بود که در سال مالی ۱۴۰۲به ۸.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در سال ۹۷ بازدهی داراییها منفی بود که در حال حاضر به ۴.۷ درصد رسیده است. لازم به تاکید است که پست بانک به بنگاه داری ورود نکرده است و تنها شرکتی که در زیر مجموعه دارد یک شرکت صرافی است.
وی افزود: در اربعین امسال ۳۷ درصد از کل پرداختهای ارز اربعین توسط پست بانک انجام گرفته است.
مدیر عامل پست بانک بیان داشت: سازمان ملی بهره وری، به تازگی بهره وری بانکها را مورد ارزیابی قرار داده است، در این رابطه پست بانک با کسب امتیاز نهایی ۸۳.۲، رتبه اول در بهره وری را به دست آورده است. همچنین از بین ۱۶۹ دستگاهی که در حوزه دولت الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفته، این بانک موفق شده رتبه سوم را بدست بیاورد، چرا که این بانک ۱۳ هدف استراتژیک و ۲۱ استراتژی محوری دارد.