هم کتک خوردیم هم پیاز
افزایش قمیت ارز به دلیل سیاستهای تیم اقتصادی دولت چنان تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور داشته که صدای بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران را نیز درآورده است چنانکه پس از آنکه عارف اذعان کرد که زمان مناسبی برای تک نرخی کردن ارز نبود، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شکست پروژه ی تک نرخ سازی ارز نوشت، هم نرخ نیمایی را ۵۰ درصد بالا بردید و هم فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیمایی به ۲۶ درصد رسید. سیاستهای همتی وزیر اقتصاد، فرزین رئیس بانک مرکزی به عنوان متولیان اصلی بازار ارز در ماههای اخیر با نام حذف رانت، نه تنها به این امر منجر نشد بلکه اثرات تورمی حذف ارز نیمایی و ایجاد ارزمبادلهای یعنی رساندن ارز از 40 هزار تومان به چرخه بالای 60 هزار تومان، می رود تا کم کم تاثیرات خود را بر اقتصاد کشور نشان دهد. این سیاستها که دلار ازاد را به خانه بالای 80 هزار تومان رسد، اعتراض های بسیاری را به همراه داشته چنانکه عارف معاون اول نیز از نحوه و زمان اجرای یک سان سازی قیمت ارز گلایه کرده است. در همین راستا داود منظور، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی اش با کنایه به مجریان تک نرخ سازی ارز نوشت: قرار بود با افزایش نرخ نیمایی (نرخ توافقی)، فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیمایی را که از آن به عنوان «رانت»نام می بردند و رقم آن را 700 همت برآورد کرده بودند، حذف کنند. هم نرخ نیمایی را 50 درصد بالا بردند و هم فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیمایی به 26 درصد رسید. در این میان تیم اقتصادی دولت برآن است تا مشکلات اقتصادی را این بار برگردن اف ای تی اف انداخته و رای مثبت تشخیص مصلحت نظام به آن را راهکار حل تمام مشکلات اقتصادی معرفی نماید حال آنکه شواهد نشان می دهد که این عضویت نیز کارکردی ندارد چرا که تعهدات جدیدی را ایجاد می کند که بر اساس آن حتی دور زدن تحریمها نیز امکان پذیر نیست در عین آنکه مسئولان اف ای تی اف همان اروپایی و آمریکاییها هستند که عملا مانع مراودات بانکی و مالی شده اند. لازم به ذکر است دیروز آخرین قیمت معاملات توافقی دلار حواله در سامانه نیما ۶۵هزار و ۵۹۵ تومان و دلار اسکناس ۶۷هزار و ۴۳۲ تومان ثبت شده است. به گزارش تسنیم از روز شنبه 24 آذرماه با تصمیم بانک مرکزی معاملات سامانه نیما بهنرخ توافقی انجام میشود و بر همین اساس نیز قیمت دلار در نیما که تا 22 آذرماه در کانال 54 هزار تومان بود بهیکباره با افزایش همراه شد و طی یک روز از 60 هزار تومان عبور کرد.قیمت دلار حواله در معاملات نیما درحالی هماکنون، دیروز در کانال 64 هزار تومان نرخ خورده است که در ابتدای تشکیل دولت چهاردهم این نرخ در کانال 45 هزار تومان بود.بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با استدلال کاهش رانت تصمیم به افزایش قیمت دلار نیما گرفتند و از ماهها قبل با افزایش مداوم نرخ دلار نیما در تلاش برای نزدیک کردن قیمت ارز نیما و آزاد بودند.آخرین قیمت معاملات توافقی در سامانه نیما که مربوط به معاملات روز کاری قبل در این سامانه است نشان میدهد که قیمت توافقی هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به نرخ 67 هزار و 432 تومان و قیمت توافقی حواله دلار نیز به نرخ 65 هزار و 595 تومان رسیده است.قیمت توافقی هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری به 69 هزار و 795 تومان و نرخ حواله یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز به 67 هزار و 894 تومان رسیده است. در این میان طبق اطلاعیه سامانه جامع تجارت، استفاده بارنامههای دریافتی از سامانه بارفرابران در تعیین منشا ارز الزامی است.سامانه جامع تجارت اعلام کرد: پیرو اطلاعیههای قبلی، ابلاغیههای شماره 200/800552/ ص مورخ 28/08/1402 و شماره 200/10476/ ص مورخ 11/02/1403 شرکت راه آهن، ابلاغیه شماره 13936/74/3 مورخ 05/02/1403 سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای کشور، ابلاغیه شماره 9368/ص/1403 مورخ 31/02/1403 سازمان بنادر و دریانوردی و پیرو نامههای شماره 3802873 مورخ 30/07/1403 و 4266370 مورخ 10/05/1403 سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص الزام ثبت منشأ ارز در سامانه جامع تجارت بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه بارفرابران، ثبتسفارشهایی که گمرک ورودی آنها در «فهرست پیوست» ذکر شده است، از تاریخ تعیین شده تنها با انتخاب بارنامه خود از فهرست دریافت شده از سامانه بارفرابران، امکان تعیین منشأ ارز در سامانه جامع تجارت و ادامه فرایند واردات را خواهند داشت. بدین ترتیب به جای درج اطلاعات بارنامه حمل بینالملل به صورت دستی توسط بازرگان، «اطلاعات دریافتی از سامانه بارفرابران» مبنای عمل خواهد بود. در زبانه بارنامههای دریافتی از شرکت حمل در بخش عملیات لجستیک خارجی>> مدیریت بارنامهها، میتوانید فهرستی از تمام بارنامههای ظهرنویسی شده توسط شرکت حمل و نقل (اعم از کریری و فورواردری) را که مالک آن هستید مشاهده نمائید. بازرگانهایی که نمیتوانند بارنامههای خود را در بخش مذکور مشاهده نمایند، میبایست از شرکت حمل بینالملل مربوطه (اعم از فورواردر یا کریر) پیگیری نمایند تا اطلاعات بارنامه حمل بینالمللی را در سامانه بارفرابران ثبت و در وجه ایشان ظهرنویسی (انتقال اطلاعات بارنامه در وجه بازرگان) نمایند.1- بارنامه حمل بین الملل باید به نام شخص بازرگان باشد (Consignee در بارنامه به نام بازرگان باشد) تا در تعیین منشأ ارز توسط شخص بازرگان قابل استفاده باشد.2- در خصوص بارنامههایی که در وجه شرکت بارفرابر (Forwarder) صادر میشوند، شرکت بارفرابر (Forwarder) میبایست با مراجعه به سامانه بارفرابران (متعلق به وزارت راه و شهرسازی) ضمن ثبت اطلاعات بارنامه نسبت به انتقال اطلاعات بارنامه در وجه بازرگان (ظهرنویسی سند حمل) اقدام نماید تا بازرگان بتواند بارنامه خود را در سامانه جامع تجارت در مسیر مذکور مشاهده و از آن در ثبت منشأ ارز خود استفاده نماید.3- درصورتیکه پیش از این، بازرگان بارنامه خود را به صورت فیزیکی معامله کرده و مالکیت آن را به بازرگان دیگری منتقل نموده است لازم است پس از ظهرنویسی بارنامه مربوطه در سامانه بارفرابران (توسط شرکت فورواردر) با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت معامله در وجه مالک جدید اقدام نماید. در غیر این صورت بارنامه مربوطه در فهرست بارنامههای خریدار مشاهده نشده و بدین ترتیب در منشأ ارز نیز قابل استفاده نخواهد بود. لذا پیشنهاد میشود در اسرع وقت نسبت به بررسی اطلاعات بارنامههای خود و معامله آنها (در صورت نیاز) اقدام فرمائید.