مهندس محمدحسین زینلی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با گلایه از سیاستهای وزارت صمت در موضوع حمایت از تولید داخل از تخصیص بی ضابطه ارز برای واردات تایر خودرو خبر داد و گفت: متاسفانه بخش عمده واردات تایر به کشور در سایزهای ۱۳ تا ۱۵ انجام میشود، تنها در سال گذشته ۶۵۴میلیون دلار ارز به واردات این محصول از چین و دیگر کشورها تخصیص داده شد که با این بودجه می توانستیم ۷کارخانه تایرسازی در کشور احداث کنیم.
زینلی که از پیشکسوتان صنعت تایر ایران است و سالها مدیریت شرکت کویرتایر را به عنوان یکی از خوشنامترین کارخانههای تایرسازی کشور برعهده دارد، در گفتوگو با «دنیایخودرو» گفت: میانگین تولید سالانه تایر در ۴سال گذشته ۲۹۰هزار تن بوده و بر اساس سند جامعی که وزارت صمت در سال ۹۳تدوین کرده است، باید تنها ۳۰درصد از این میزان، تایر وارد کشور میشد. اما متاسفانه درست برعکس عمل شده و ۷۰درصد از میزان میانگین تولید، تایر خارجی به بازار تزریق شده است که میتوان آن را نوعی سرکوب تولید قلمداد کرد.
وی تصریح کرد:۳۰ درصد از ۲۹۰ هزار تن؛ رقمی در حدود ۸۷هزار تن میشود اما در عمل ۱۸۷ هزارتن تایر وارد کشور شده است.
وی آمار تخصیص ارز به واردات و تولید تایر در ۸ماهه سال جاری را نیز ناامید کننده دانست و گفت: این درحالی است که طی این مدت ۱۱کارخانه تایرسازی موجود در کشور تنها ۸۰میلیون دلار بابت خرید مواد اولیه و قطعات و دستگاههای تولید تایر ارز دریافت کردهاند اما واردکنندگان تایر ۶۱۵ میلیون دلار ارز گرفتهاند.
این درحالی است که همزمان دولت پروژه قیمتگذاری را برخلاف قانون هفتم توسعه جلو میبرد و به نوعی سرکوب تولید را در دستور کار خود دارد. همین موضوع سرمایهگذاری در این صنعت را فاقد صرفه اقتصادی کرده است.
زینلی این سیاست را ظلم آشکار به کارگران این کشور و حمایت از کارگران چینی دانست و اظهار کرد: باتوجه به عملکرد ۸ماهه امسال؛ تا پایان سال جاری ۹۲۳میلیون دلار برای واردات ۲۶۱هزار تن تایر خارجی تخصیص داده خواهد شد که تا امروز ۶۱۵میلیون دلار آن محقق شده است.
وی از مسئولان وزارت صمت خواست با حمایت از تولید داخل جلوی این ظلم را بگیرند و به جای واردات تایر آماده از خارج کشور، این سرمایه را در بخش تولید و ایجاد کارخانه های جدید صرف کنند.
مدیرعامل کویرتایر که سابقه ساخت و احداث یک کارخانه عظیم آن هم با دست خالی و بهرهگیری از پتانسیلهای بازار و سرمایهگذاران را دارد، گفت: در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۹میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار تایر در دنیا تولید شده است که از این میزان ۵۱درصد در اختیار شش شرکت بزرگ دنیاست. اما جالب اینکه گروه صنعتی بارز با ۳۵۵میلیون دلار در جایگاه ۵۶ام بزرگترین تولیدکنندگان تایر در دنیا قرار دارد و همین موضوع این مهم را اثبات میکند که در صورت حمایت دولت از این صنعت میتوان به قلههای مرتفعتری نیز دست یافت، آنهم در کشوری که ۸۴درصد از جابهجایی بار و مسافر در آن به دلیل ضعف در شبکه حملونقل هوایی و ریلی در جادهها و به واسطه تایر انجام میشود پس باید بیش از پیش بر سرمایهگذاری در کارخانههای تایرسازی تمرکز کرد.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران میزان صادرات این محصول در ایران را نیز چندان امیدوارکننده ندانست و اظهار کرد: براساس اسناد وزارت صمت باید ۳۵درصد تولید در کشور صادر شود اما متاسفانه در سال گذشته با وجود تولید ۲۹۴هزار تن تایر در کشور، تنها موفق به صادرات تایر به ارز ۲۵میلیون دلار شدیم که نیمی از آن تایر موتورسیکلت و دوچرخه بوده است.