انویدیا در CES 2025 از جدیدترین فناوری هوش مصنوعی خود، DLSS 4، رونمایی کرد که با قابلیت «تولید چند فریم» (Multi Frame Generation) انقلابی در عملکرد و کیفیت بازیهای کامپیوتری ایجاد میکند.
این فناوری که مختص کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 50 طراحی شده، میتواند تا سه فریم اضافی برای هر فریم رندر شده تولید کند و نرخ فریم دهی را تا 8 برابر افزایش دهد. نتیجه آن امکان اجرای بازیهای 4K با نرخ 240 فریم بر ثانیه را با ری تریسینگ است.
معرفی فناوری DLSS 4
DLSS 4 با استفاده از مدلهای هوش مصنوعی مبتنی بر معماری پیشرفته ترانسفورمر، که مشابه فناوریهای پیشرفته مانند ChatGPT است، کیفیت تصویر را به سطحی جدید میرساند. این مدلها، که در فناوریهای DLSS Super Resolution ،DLAA و Ray Reconstruction به کار رفتهاند، باعث بهبود پایداری زمانی، کاهش Ghosting و ارائه جزئیات بیشتر در صحنه ها و اجسام متحرک میشوند. این تحول، بزرگترین بهروزرسانی در مدلهای DLSS از زمان معرفی DLSS 2.0 در سال 2020 است.
مدل جدید تولید فریم در DLSS 4 انویدیا، 40 درصد سریعتر است و 30 درصد حافظه ویدئویی کمتری نسبت به نسخههای قبلی استفاده میکند. این فناوری با کمک نسل پنجم Tensor Core، پنج مدل هوش مصنوعی مختلف را تنها در چند میلیثانیه برای هر فریم اجرا میکند و مصرف منابع GPU را بهینهسازی میکند. همچنین، با استفاده از فناوری Flip Metering، زمانبندی نمایش فریمها بهبود یافته و تجربه گیمینگ روانتری فراهم میشود.
DLSS 4 از روز اول در 75 بازی و نرمافزار از جمله عناوین مشهوری مانند Cyberpunk 2077 ،Alan Wake 2 و Star Wars Outlaws پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این، ویژگی جدید DLSS Override امکان فعال سازی جدیدترین نسخه DLSS در بازیهایی که هنوز از آن پشتیبانی نمیکنند را به کاربر میدهد.
انویدیا اعلام کرده که DLSS Multi Frame Generation تنها برای سری RTX 50 در دسترس خواهد بود و بهبود عملکرد و کاهش مصرف حافظه ویدئویی را برای این نسل جدید به ارمغان خواهد آورد. صرف نظر از Multi Frame Generation که مخصوص سری RTX 50 است، با DLSS 4 از نسلهای قدیمیتر هم پشتیبانی میکند.
همچنین، DLSS 4 با بازیها و نرمافزارهای قدیمی سازگار است و با مدلهای ترانسفورمر جدید، کیفیت تصویر را حتی در کارتهای گرافیک نسلهای قبلی افزایش میدهد.