سیاستگزاریها در حوزه واردات خودرو چگونه باید باشد؟
معتقدم حتی بدون انتقال ارز هم باید اجازه داده شود هم قطعهسازان، خودروسازان و هم اشخاص حقیقی و حقوقی خودرو وارد کنند. نگرانی دولت این است اگر این خودروها با ارز خارجی وارد شوند و در داخل به فروش برسند، ریالی که به دست میآید دوباره به بازار ارز برگردد و باعث افزایش نرخ ارز شود.
چگونه میتوان این نگرانی را حل کرد؟
باید به دولتمردان این نکته را متذکر شد تاکنون که مجوز واردات خودرو ندادهاید و در نهایت واردات شاید یک یا دو میلیارد دلار بیشتر نشود، اما تا الان که این محدودیت را اعمال کردهاید، آیا قیمت ارز بالا نرفته است؟ ابتدای امسال نرخ دلار حدود ۵۰ هزار تومان بود ولی حالا به ۸۰ هزار تومان رسیده است. دولت باید مکانیسمهای کنترلی لازم را برای مدیریت ارز به کار بگیرد. مکانیسمهای کنترلی مانند تعرفه میتواند تعداد خودروهای وارداتی را محدود کند تا مشکلی در بازار ارز پیش نیاید.
ایراد شورای عالی نظارت مجمع تشخیص بر سر نبود سازوکار رهگیری منشأ ارزی بوده، آیا راهی برای رهگیری آن وجود ندارد؟
اطمینان از منشأ ارز به کنترل ارزی دولت مربوط میشود. اگر دولت نتواند کنترل کند که ارز از داخل به خارج برود، مشکل دیگری است که باید راهکاری برای آن بیندیشد. دولت باید توان این را داشته باشد که منابع ارزی را مدیریت کند و جلوی خروج بیرویه آن را بگیرد.
این مشکل فقط به واردات خودرو و یکی دو میلیارد دلار ارز مربوط نیست، بلکه به ضعف در ساختار اقتصادی و عدم عضویت در سازمانها و پروتکلهای جهانی مانند FATF برمیگردد.
عضویت در این سیستمها امکان رهگیری منشأ ارز را فراهم میکند و جلوی خروج غیرقانونی ارز را میگیرد، اما وقتی تعاملات جهانی برقرار نیست، چنین کنترلهایی نیز عملی نمیشود.