بازار خودرو ایران در شرایطی به پیش میرود که علاوه بر مشکلات اقتصادی و محدودیتهای وارداتی ناشیاز تحریمها، اخبار متناقض درباره تخصیص ارز به واردات خودرو، به نگرانیهای موجود دامن زده است. این اخبار که اغلب با ابهام و بلاتکلیفی همراه است، تاثیرات گستردهای بر تصمیم گیری های مصرفکنندگان و واردکنندگان دارند. از یکسو، تغییرات در سیاستهای ارزی ممکن است به نوسانات شدید قیمتها منجر شود و از سوی دیگر، عدم شفافیت در تخصیص ارز میتواند باعث کاهش اعتماد به بازار و در نهایت رکود در خرید و فروش خودرو شود. به نظر میرسد که این وضعیت منجر به سردرگمی در میان فعالان صنعت خودرو شده و آنها را در شرایطی قرار داده است که نمیتوانند بهطور دقیق استراتژیهای خود را برای آینده پیشبینی کنند. برخی واردکنندگان ممکن است بهدلیل عدم اطمینان از تداوم تخصیص ارز، واردات خودرو را کاهش دهند یا محصولات خود را با قیمتهای بالاتر عرضه کنند.
پویا عباسیان، کارشناس تجارت بینالملل در بخش پایانی گفتوگوی خود با «دنیایخودرو»، به تحلیل این چالشها و اثرات آن بر صنعت خودرو پرداخته است.او در این مصاحبه بر اهمیت شفافیت در سیاستهای ارزی و تلاش برای ایجاد ثبات در بازار تاکید کرد و به بررسی راهکارهایی برای عبور از بحرانهای موجود پرداخت.
انتشار اخبار ضدونقیض درخصوص اختصاص ارز تخصیصی به واردات خودرو و تغییرات احتمالی در سیاستهای ارزی، چگونه میتواند بر بازار خودرو تاثیر بگذارد و چه واکنشهایی از سوی فعالان صنعت خودرو به دنبال خواهد داشت؟
این اخبار، قبل از هر چیز باعث ایجاد عدم اطمینان در بازار میشود. زیرا واردکنندگان و مصرفکنندگان نیاز به پیشبینی دقیقتری برای خرید و فروش دارند. در نتیجه، قیمتها به دلیل نگرانی از تغییرات ارز و نرخهای جدید، افزایش مییابد. بهویژه در شرایطی که اخبار مربوط به تخصیص ارز در تضاد یا بهطور ناقص منتشر میشود، بیاعتمادی به بازار بیشتر میشود و این عدم اطمینان میتواند به کاهش تقاضا و رکود در بازار منجر شود. واکنش فعالان صنعت خودرو در این شرایط متفاوت است.
برخی خودروسازان و واردکنندگان ممکن است برای مقابله با بحران، تولیدات خود را به سمت خودروهای کمهزینه و ارزانتر سوق دهند تا بتوانند پاسخگوی تقاضای بازار باشند. ازسویدیگر، برخی نیز ممکن است با توجه به نوسانات نرخ ارز، محصولات خود را ذخیره کرده یا حتی واردات را متوقف کنند تا جلو ضرر بیشتر را بگیرند. در نهایت، این عدم اطمینان و تصمیمگیریهای غیرمطمئن، اثرات منفی خود را بر بازار خواهد گذاشت و ممکن است موجب افزایش قیمتها و کاهش رضایت مصرفکنندگان شود.
در شرایطی که اخبار متناقضی در خصوص تخصیص ارز به واردات خودرو منتشر میشود، این ابهامات و بلاتکلیفیها چه تاثیری بر تصمیمات مصرفکنندگان و واردکنندگان دارند و چگونه میتواند اعتماد به بازار خودرو را تحتشعاع قرار دهد؟
ابهامات و اخبار متناقض در مورد تخصیص ارز به واردات خودرو میتواند بهطور مستقیم اعتماد مصرفکنندگان و واردکنندگان را تضعیف کند. زمانی که اطلاعات منتشرشده متناقض باشد، مردم و فعالان بازار برای تصمیمگیریهای خود دچار سردرگمی خواهند شد. مصرفکنندگان به دلیل عدم شفافیت در آینده قیمتها و وضعیت ارز، ممکن است تصمیم به خرید فوری یا حتی اجتناب از خرید بگیرند. این مساله باعث کاهش تقاضا در کوتاهمدت و رکود بازار میشود. برای واردکنندگان نیز این اخبار متناقض به معنای ناتوانی در برنامهریزی بلندمدت است.
واردکنندگان نمیتوانند بهراحتی پیشبینی کنند که آیا ارز تخصیصیافته به واردات خودرو بهطور پایدار ادامه خواهد یافت یا در آینده تغییر خواهد کرد. این ابهامات ممکن است آنها را وادار به کاهش واردات یا افزایش قیمتها کند تا از ریسکهای احتمالی در آینده جلوگیری کنند.
درنهایت، این وضعیت میتواند منجر به بیاعتمادی بیشتر نسبت به بازار خودرو شود و مصرفکنندگان و فعالان این حوزه احساس کنند که بازار در دست سیاستهای ناپایدار و تغییرپذیر است که در نتیجه آن، آیندهای غیرقابل پیشبینی در انتظار آنها است.
به نظر شما، توسعه صنعت خودرو در ایران نیازمند چه سیاستهایی ازسوی دولت است و چه اقداماتی میتواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند؟
برای توسعه صنعت خودرو در ایران، نیاز به سیاستهای حمایتی و راهبردی از سوی دولت است که نهتنها باعث تقویت این صنعت شود بلکه بتواند آن را به سطح رقابتی جهانی نزدیک کند. نخستین اقدام ضروری، تسهیل در دسترسی به منابع مالی و کاهش هزینههای تولید است. دولت میتواند با ارائه تسهیلات مالی، کاهش مالیاتها و حمایت از تحقیقوتوسعه در صنعت خودرو، به خودروسازان داخلی کمک کند تا بتوانند به بهبود کیفیت و افزایش تولید بپردازند.
علاوه بر این، حمایت از بومیسازی قطعات و کاهش وابستگی به واردات، میتواند به کاهش هزینهها و توسعه تولیدات داخلی کمک کند. سرمایهگذاری در این بخش میتواند به ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به منابع خارجی نیز منجر شود. یکی دیگر از سیاستهای کلیدی که دولت میتواند دنبال کند، تدوین مقررات و استانداردهای زیستمحیطی و ایمنی برای خودروها است. با توجه به روند جهانی حرکت به سمت خودروهای سبز و کممصرف، دولت باید قوانینی وضع کند که خودروسازان را به تولید خودروهایی با آلایندگی کمتر و مصرف سوخت بهینهتر تشویق کند.
ایجاد زیرساختهای مناسب برای خودروهای برقی ازجمله ایستگاههای شارژ و ارائه تسهیلات برای خرید این نوع خودروها میتواند به توسعه این بخش کمک کند. همچنین اعطای وامها یا مشوقهای مالی برای خرید خودروهای کممصرف و برقی میتواند مصرفکنندگان را ترغیب کند تا به سمت این محصولات حرکت کنند.
دولت همچنین باید از واردات خودروهای خارجی بهطور هوشمندانه و متوازن حمایت کند تا رقابت سالمی در بازار ایجاد شود. همچنین اصلاح قوانین گمرکی و تسهیل در فرآیندهای صادرات، میتواند صنعت خودرو را به بازارهای جهانی معرفی کند و زمینههای صادرات را فراهم آورد. در نهایت، دولت باید با تقویت نهادهای نظارتی و ایجاد یک محیط قانونی شفاف، از منافع مصرفکنندگان و تولیدکنندگان حمایت کرده و از دخالتهای غیرضروری در بازار جلوگیری کند.
باتوجه به پیشرفتهای جهانی در صنعت خودرو، به نظر شما چه فناوریهایی در آینده میتواند صنعت خودرو ایران را متحول کند و خودروسازان ایرانی باید به کدام بخشها توجه بیشتری داشته باشند؟
صنعت خودرو در سطح جهانی با پیشرفتهای سریع و فناوریهای نوینی روبهرو است که بهسرعت در حال تغییر شکل و مسیر این صنعت هستند. یکی از فناوریهایی که میتواند صنعت خودرو ایران را متحول کند، خودروهای برقی و هیبرید هستند. با توجه به نگرانیهای زیستمحیطی و کاهش منابع سوختهای فسیلی، بسیاری از خودروسازان در سطح جهان به سمت تولید خودروهای برقی و استفاده از سوختهای پاک حرکت کردهاند. در ایران نیز با افزایش آگاهی عمومی در زمینه حفظ محیطزیست، تقاضا برای خودروهای کممصرف و برقی افزایش پیدا خواهد کرد.
خودروسازان ایرانی باید به این تغییرات توجه داشته باشند و از همین امروز سرمایهگذاری در این بخش را آغاز کنند تا در آینده از این تحولات عقب نمانند. فناوریهای نوین نیز از دیگر تحولاتی هستند که میتوانند صنعت خودرو ایران را دگرگون کنند. خودرانها که قادرند بهطور خودکار حرکت کنند و رانندگی بدون دخالت انسان را ممکن سازند، بهسرعت در حال توسعه هستند. اگرچه این فناوری در ایران هنوز در مراحل ابتدایی است، اما سرمایهگذاری در تحقیقوتوسعه در این زمینه میتواند برای خودروسازان ایرانی یک فرصت بزرگ باشد.
با توجه به اینکه بسیاری از مصرفکنندگان به دنبال خودروهایی با تکنولوژیهای پیشرفته و ایمنی بالا هستند، توسعه این فناوریها میتواند به جذب مشتریان و رقابت با برندهای جهانی کمک کند.
علاوه بر این، فناوریهای ارتباطی پیشرفته و سیستمهای اطلاعاتی در خودروها میتوانند بهعنوان یکی از ابزارهای مهم برای ارتقای تجربه کاربری و راحتی راننده و مسافران محسوب شوند. بهکارگیری سیستمهای پیشرفته مانند تشخیص تصادف، کنترل سرعت و سایر قابلیتهای ایمنی میتواند به ارتقای کیفیت خودروهای ایرانی کمک کند.
در این راستا، خودروسازان باید به تحقیقوتوسعه در زمینه این فناوریها توجه ویژه داشته باشند و با همکاری با شرکتهای بینالمللی در زمینه انتقال تکنولوژی، روند نوآوری را تسریع کنند. درنهایت توجه به بهبود فرآیندهای تولید، افزایش استفاده از مواد پیشرفته و سبز و همچنین بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر در تولید خودروها، میتواند به تحول صنعت خودرو ایران کمک کند. در صورت توجه به این بخشها، ایران میتواند به یکی از بازیگران اصلی در صنعت خودرو در آینده تبدیل شود.